Status
Niet open voor verdere reacties.
met mijn vorige versie van Windows (vista) was het simpel om van 1 harde schijf te back-uppen naar een andere externe harde schijf. Ik kon dat zelfs op vaste tijden laten doen. Nu in windows 10 vind ik nergens die optie en weet ik ook niet hoe ik dit het beste kan doen. Iemand een suggestie?
 
start > instellingen > bijwerken en beveiliging > backup
je kan hier nu een station toevoegen welke jij wilt gebruiken voor het aanmaken en bewaren van deze backups.... of je klikt verder op de in het blauw vermelde regel "ga naar backup maken en terug zetten (windows 7)"
je ziet dan rechts de optie om een systeemkopie te maken en om ook de systeemherstelschijf aan te maken ...
nota ; de herstelschijf heb je nodig om de systeemkopie te kunnen benaderen bij het niet kunnen opstarten van je systeem .
 
je wilt dus een externe schijf back-uppen naar een andere externe schijf ...het klopt dat dit dus niet lukt met de aanwezige backup module .
daarvoor dien je dan een externe backup programma te gebruiken ....
ik zweer voor de acronis treu image maar er zijn er die ook gratis zijn zoals macrium reflect
 
Ik doe dat altijd met het super handige gratis tooltje SyncBack.

Hiermee kun je een Backup maken, maar ook een Synchronisatie. Je kunt ook een planning maken.

Ik zal het progje als bijlage er bij doen. Wel eerst effe uitpakken.
 

Bijlagen

  • SyncBack_Setup_NL.rar
    1.8 MB · Weergaven: 158
Ik doe dat altijd met het super handige gratis tooltje SyncBack.

Hiermee kun je een Backup maken, maar ook een Synchronisatie. Je kunt ook een planning maken.

Ik zal het progje als bijlage er bij doen. Wel eerst effe uitpakken.

Klopt, voor een grote schijf kies je best voor een sychronisatie. Dit gaat na de eerste maal veel vlugger. De aangepaste of verwijderde/bijgekomen bestanden worden dan maar aangepast. De rest blijft zoals het is.
 
SyncBack werkt inderdaad snel, maar uiteraard ben je tevens afhankelijk van de snelheid van de pc zelf.

Vergeet niet, SyncBack past alleen de veranderingen toe na de eerste maal geschreven. Dus als er maar 1MB aangepast is, zal er maar 1MB herschreven worden.
Vandaar de ongelofelijke snelheid waar het mee gebeurt.
 
SyncBack werkt inderdaad met block level synchronisatie. Enkel aangepaste "blocken" op je schijf worden weggeschreven. Dit is zeer voordelig voor backup over een "trager" medium of wanneer men veel data moet "backupen". Eigenlijk zou elke sync/backup tool dit moeten toepassen.

Wil je backup naar twee harde schijven, kan je ook een NAS overwegen. Deze is gebouwd op een RAID systeem en zal je data onmiddellijk om minstens twee harde schijven wegschrijven. Geen PC nodig die de handeling uitvoerd en altijd onmiddellijk uitgevoerd. Een stand-alone apparaat dus voor data duplicatie. Helaas komt dit ook wel met een prijskaartje van snel een paar honderd euro. Maar voor wie data behoud zeer belangrijk is een te overwegen kost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan