Redactioneel AI gebruiken zal een vereiste worden

Er werd me gevraagd iets over AI te schrijven. Ik heb wat rondgekeken op het internet en het resultaat kan je hieronder lezen. Veel leesgenot en je zult dingen ontdekken die je nu al kunt gebruiken!

Binnekort zal het bijvoorbeeld als wanpraktijk worden beschouwd om een medische diagnose te stellen zonder AI te gebruiken. Elke dag worden er ongeveer 5.000 medisch-wetenschappelijke artikelen gepubliceerd. Hoeveel heeft jouw dokter vandaag er van gelezen?

Auteurs schrijven hun blogs, verhalen en boeken in met AI-algoritmen. Kunstenaars en ontwerpers, softwareprogrammeurs en ingenieurs zullen AI gebruiken om code te produceren en prototypes te ontwikkelen. In veel opzichten is die toekomst er nu al.

Een van de meest prominente voorbeelden is het gebruik van OpenAI's beeldgeneratieplatform dat eerder dit jaar voor iedereen beschikbaar werd gesteld is Lex. Dit is een geavanceerd machine-learning model dat is gebouwd om natuurlijke taal te begrijpen en om te zetten in een afbeelding. Het creëert griezelig nauwkeurige weergaven van bijna elke denkbare beschrijving, en nu heeft iedereen er gratis toegang toe.
Nu al maken de 1,5 miljoen actieve gebruikers van het tekst-naar-afbeelding platform elke dag meer dan 2 miljoen afbeeldingen. En OpenAI heeft partnerschappen gesloten met een aantal bedrijven, waaronder Microsoft en Shutterstock, waardoor het gebruik en de invloed van het platform alleen maar zullen toenemen.
Stable Diffusion is toonaangevend op AI gebaseerd tekst-naar-beeld platform dat al door meer dan 10 miljoen gebruikers wordt gebruikt. Apps van TikTok tot Lightricks hebben hun eigen AI aangedreven kunst-generatoren ontwikkeld.

Veel van de berichtgeving was gericht op de AI die hele stukken zelf schreef. Lex doet het anders: Lex probeert schrijvers te helpen om los te komen. Nadat een gebruiker bijvoorbeeld een paar regels in Lex heeft geschreven, kan hij '+++' typen en Lex zal voorstellen wat hij vervolgens moet schrijven. Toch is Lex niet uniek.
Verschillende startups - van Copy.ai en WriteSonic tot Simplified en Wordune - zijn op de markt gekomen om schrijvers te helpen.

Quillbot moet je zeker eens testen. Het is een krachtig AI-gestuurd schrijfprogramma dat helpt om schrijfvaardigheid te verbeteren. Quillbot kan helpen om artikelen en essays te herschrijven. Het kan ook helpen bij het proeflezen. Quillbot is een uitstekend hulpmiddel voor iedereen die zijn schrijfvaardigheid wil verbeteren. Quillbot is een gratis online tool die iedereen kan gebruiken. Voorlopig gebruik ik Quillbot alleen wanneer ik in het Engels schrijf. Telkens ben ik verbaasd wanneer ik mijn verbeterde tekst ontwaar..! Nederlands is ook te gebruiken, maar ik heb er geen ervaring mee. Gebruik het - en laat weten wat je er over denkt.

Quillbot maakt gebruik van AI om fouten in grammatica, spelling en stijl te identificeren, en suggesties te doen voor correcties. Quillbot kan ook worden gebruikt om tekst te parafraseren, door woorden te vervangen door synoniemen of de volgorde van zinnen te wijzigen. Quillbot is gratis te gebruiken, en vereist geen registratie. Een betalende versie is Premium, die het nog beter doet.

Quillbot is gebaseerd op een uniek algoritme dat zinnen herschrijft in Quillbot’s eigen woorden. Quillbot is voortdurend aan het leren en verbeteren. Quillbot is ook zeer eenvoudig te gebruiken. Typ gewoon een zin in, en Quillbot herschrijft het.

Reverso is een vertaalprogramma die ook suggesties doet om de tekst te verbeteren. Reverso kan je gratis beginnen te gebruiken, maar als je er intensief gebruik van begint te maken, vragen ze je beleefd om Premium gebruiker te worden en te betalen.

AI leidt ook een enorme golf van ontwrichting in de gezondheidszorg.

Een belangrijk aspect van die verstoring is dat wetenschappers en medische professionals samenwerken met AI om de zorgresultaten te verbeteren. Hier zijn 3 voorbeelden:

#1: AI helpt medische teams longziekten sneller en nauwkeuriger te identificeren. Tuberculose, longontsteking en andere infecties die de longen aantasten, vereisen vaak CT-scans, bloedonderzoek, röntgenfoto's of echografie. Bovendien kan het verkrijgen van resultaten van deze tests soms gepaard gaan met lange wachttijden. Onderzoekers in Schotland hebben een op AI gebaseerde technologie gebruikt die oorspronkelijk is ontwikkeld om Covid-19 op röntgenfoto's te detecteren om binnen enkele minuten een reeks verschillende longziekten te helpen identificeren - met een nauwkeurigheid van ongeveer 98%.
#2: Met AI kunnen artsen gemakkelijk huidaandoeningen classificeren. Startup Piction Health maakt gebruik van machine-learning om artsen te helpen huidaandoeningen te identificeren en te behandelen - met een foto. De app, die huidaandoeningen identificeert variërend van acne tot melanoom, kan de tijd die artsen nodig hebben om een geval te beoordelen met 30% verkorten.
#3: AI helpt bij het diagnosticeren van geboorteafwijkingen in echografiebeelden van de foetus. Onderzoekers van de Universiteit van Ottawa hebben een deep-learning model gebruikt als hulpmiddel voor het snel en nauwkeurig diagnosticeren van cystische hygroma, een zeldzame en mogelijk levensbedreigende aandoening, op basis van echografie in het eerste trimester. De studie was een test om te zien hoe goed AI gestuurde patroonherkenning presteert in vergelijking met de typische aanpak. Zo is aangetoond dat op het gebied van echografie dezelfde hulpmiddelen kunnen gebruikt worden voor beeldclassificatie en identificatie met een hoge gevoeligheid en specificiteit.

Gebruik AI zeker in je beroep. Kun je je voorstellen dat je een AI-helper naast je hebt die je helpt om beter en sneller te werken?

Tegen het einde van dit decennium zullen er twee soorten bedrijven zijn: bedrijven die AI volledig gebruiken en bedrijven die failliet gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan