Netwerk Access Point geinstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om met dit warme weer ook in de tuin wifi te krijgen heb ik op mijn Telenet netwerk de oude (werd gebruikt bij vorige Telenet modem)
DLink AirPlus G DWL-G700AP accesspoint aangekoppeld. Dat werkt, maar ik moet verbinding maken op de oude SSID en het oude paswoord.
Is het mogelijk dat mijn tablet/gsm automatisch overschakelt volgens de signaalsterkte op die bepaalde plaats.
 
Dat zal werken op het ene of op het andere maar overschakelen zou problematisch kunnen zijn als hij beide nog "ziet", de keuze voor de sterkste wordt immers maar gemaakt vanaf een relatief groot verschil in signaalsterkte.
En je kan ook problemen krijgen met de IP toekenning van de DHCP, als die AP écht als AP staat ingesteld want dan ziet hij géén DHCP server, want dat was de oude router.

Het zou m.i. toch beter zijn gewoon de settings van het AP in te stellen op de nieuwe waarden. Makkelijk te doen via de webinterface van dat access point.
 
Automatisch overschakelen gaat alleen in mesh netwerken. Of Access Points die dit ondersteunen.
Wat je wel kan doen is die AP dezelfde SSID geven. Maar je gaat niet dezelfde voordelen hebben als een WiFi mesh netwerk.
voorbeelden: https://www.coolblue.be/en/routers/wifi-mesh

Bij coolblue noemen ze dit ongelukkig "routers". Helaas is dit een wijdverspreide misvatting (of gebrek aan kennis eigenlijk) dat alles een "router" moet zijn.

Een Access Point ingesteld als AP heeft geen problemen met DHCP. Dit is gewoon een bridge tussen LAN en WiFi. Dus die neemt gewoon de standaard DHCP van je netwerk. Een Access Point die als router is ingesteld (indien mogelijk) geeft wel problemen en is te vermijden in deze situatie.
 
Een Access Point ingesteld als AP heeft geen problemen met DHCP. Dit is gewoon een bridge tussen LAN en WiFi. Dus die neemt gewoon de standaard DHCP van je netwerk. .
Juist, maar dan moet dat netwerk ... er wel nog zijn ! Aangezien zijn AP ingesteld staat op zijn oude router zal het dus NIET werken, tenzij hij het aanpast naar de nieuwe router.
En dan kun je natuurlijk - als je er dan toch bent - best op hetzelfde SSID instellen met een (oudere) AP.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan