Status
Niet open voor verdere reacties.

TonTon

Steunend lid
Vip Lid
hallo,
puur per toeval ben ik op een Linux versie gebotst : http://nederlands.zorin.be/
ik heb eens een live usb stick aangemaakt en die kan me wel bekoren.
de meeste van mijn huidige software onder Windows zal ik probleemloos kunnen vervangen maar ik heb enkele programma's die ik ZEKER verder wil gebruiken omdat ik die continue gebruik , mijn vraag is nu of ik deze onder Linux kan gebruiken (via Wine) , en hoe doe ik dat dan ? of zijn er alternatieven ?
dit zijn de programma's :

Outlook 2016
Garmin Express
Garmin Mapsource of Basecamp
Spotnet , quickpar en Alt.binz (3 programma's die ik nodig heb om te kunnen downloaden van mijn payserver).
een goeie dvd ripper en brandsoftware
AceMoney = budget prpgramma

als ik deze programma's zou kunnen gebruiken via b.v Wine dan stap ik over , 2 OS naast elkaar zie ik echter niet zitten , dan kan ik net zo goed bij Windows blijven..

Mvg,
Arnold.
 
na het aanmaken van een "bootlader" met EsayBCD kreeg ik bij het opstarten ook het scherm te zien zoals aangegeven in #45 door Qtex...
daarna kreeg ik een blauw scherm met 2 grote vakken , 1 met Windows 10 en 1 met Zorin die ik moest aanklikken om met dat OS dan verder te doen.
 
Ik gebruik geen EsayBCD voor mijn dualboot Windows 10 en Ubuntu 16.04
Wel laat ik Windows als eerste opstarten.
Daar een update bij Windows soms met herstarten gebeurt.
Dan moet je ook niet bij uw PC blijven.
En bij Ubuntu telkens in 1 maal.
Windows eerst in het opstartmenu van Grub
https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Luc : wat me eigenlijk intrigeert is dat buiten veiligheids issues ik geen enkele goeie reden kan bedenken om naar Linux over te schakelen..
vroeger kon je lezen dat de snelheid veel hoger lag maar met Windows 10 is dat verschil niet zo groot als er al een verschil is...
graag uw mening ?
Mvg,
Arnold.
 
De snelheid gaat niet veel verschil geven.
De enige reden waarom ik Ubuntu gebruik is omdat ik graag eens een andere werkomgeving heb.
En graag eens met iets anders werk dan alleen met Windows.
Daarom gebruik ik ook in Ubuntu de gnome-session-flashback erbij.
En wel in GNOME Flashback (Compiz)
Dus niet om de driedimensonale effecten uit te schakelen
https://sites.google.com/site/compu...rweeg-om-de-visuele-effecten-uit-te-schakelen


Hier 2 screenshots de enee met de standaard Ubuntu 16.04.
De andere in GNOME Flashback (Compiz)

Schermafdruk van 2016-06-20 09-07-45.jpg

Schermafdruk van 2016-06-20 09-02-55.jpg
 
Ik merk dikwijls dat veel mensen de link met Windows blijven aanhouden als ze een eerste ervaring met Linux achter de rug hebben. Het is moeillijk om de welgekende vaste technieken en waarden achter te laten. Men ziet een omgeving die gelijkaardig is, en verwacht ook dezelfde of gelijkaardige handelingen. Maar Linux (X Windows) is geen Windows, en Windows is geen Mac OS X, ...

Waarom Linux gebruiken? Omdat het gratis is. Omdat het relatief veilig is. Omdat het stabieler is.

Waarom Windows gebruiken? Omdat het vertrouwd is. Omdat er veel en goede software voorhanden is. Omdat de support base veel groter is. Omdat het eenvoudiger is (mede door de vertrouwde omgeving).

Ga er niet vanuit dat je zomaar kan overstappen zonder een offer te maken. Het is anders... punt.

Ik gebruik thuis Linux (CentOS 7) als Multimedia server (muziek & films). Omdat je voor muziek meer grip hebt op het systeem en wat er effectief gebeurd. Je kan zonder al te veel moeite rechtstreeks met de ALSA laag werken en bit-perfect uitsturen. In Windows gaat dit via ASIO, maar je hebt er niet zo'n overzicht op.

Op men werk gebruik ik vrijwel enkel CentOS (Linux) minimal installaties als servers, dus zonder zelfs een Windows GUI. Puur command line based. Snel, en een zeer kleine footprint. Een webserver heeft een paar GB nodig, en that's it. Voor veel server toepassingen heb je al die fancy GUI niet eens nodig. Het doet wat het moet doen in de core...
 
Hier is duidelijk een fout in de installatie aanwezig.

De installatie van Zorin zegt het volgende bij de keuze om Zorin naast Windows 10 te installeren: Telkens wanneer u uw computer aan zet, kunt u het besturingssysteem kiezen dat u wilt gebruiken.
Dit betekend dat er een bootmenu zal moeten verschijnen, maar dat komt niet. Na installatie start Windows 10 op zonder bootmenu. En zoals TonTon aangaf dit verholpen te hebben door EasyBCD te gebruiken.

IMG_1083 [800x600].jpg
 
indien je de Linux Zorin OS11 naast Windows installeert dan word er ook een boot maneger aangemaakt tijdens de installatie ..indien alles goed verloopt !!
en zie je het onderstaande scherm waar je dus kunt selecteren welk besturingssysteem je wenst te starten ..
Ashampoo_Snap_2016.06.19_19h33m17s_011_.png

indien deze niet aangemaakt werd dan kun je EasyBCD 2.3 gebruiken maar enkel vanuit Windows zelf ...daardoor dien je de Windows te starten om naderhand dan de Zorin te selecteren in het boot keuze menu dat je hier ziet..

Ashampoo_Snap_2016.06.20_15h44m57s_004_.png
 
Ik ben onlangs tegen dezelfde problemen aangelopen tijdens een dualboot installatie Windows + Zorin voor een vriend. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de combinatie Windows + Linux Mint: onmiddellijk 100% succes. Er is dus duidelijk iets fout met Zorin.
Geef het niet te snel op, er gaat met Linux een fantastische wereld voor je open, zonder geforceerde updates èn met respect voor de privacy. En voor elk Windows programma is zeer zeker een valabel alternatief beschikbaar. Maar verwacht niet dat het volkomen identiek is aan een vertrouwd stuk software waarmee je al langer werkt en waarvan je hebt leren leven met eventuele tekortkomingen die je ondertussen al niet meet opmerkt.
 
@ghis : sry voor het beetje laat antwoorden...
ik wil zeker niet te snel opgeven en ik weet dat er wel voor elk Windows programma een "alternatief" kan bestaan maar mijn vraag was eigenlijk om effectief Windows programma's te draaien onder Linux ( via Wine waarover ik al wat had gelezen).

ik ga er een paar opnoemen die ik zèker verder wil/moet gebruiken :
1) Garmin Express voor het updaten van mij Garmin gps (software en kaarten)
2) Mapsource , waarmee ik op voorhand routes kan uitsteken en die dan downloaden naar mijn Garmin gps
3) gSyncit , hiermee synchroniseer ik mijn outlook agenda met de Google agenda's op de smartphone van mijzelf en mijn vrouw
4) second copy , waarbij ik continue mijn data backup/synchroniseer naar mijn NAS
5) 2 excel files met Macro's , er wordt beweerd dat macro's zouden werken in "open Office" maar dat lukt me niet...
6) AceMoney , een geweldig programma om ons huishoud budget bij te houden
7) Teasi tool voor het updaten van mijn fiets gps
8) en dan nog het pakket "spotnet , altbinz en quickpar" voor het downloaden van een "pay server"..

zo zie je , ik zou echt wel programma's willen verder gebruiken onder Linux , als dat kan dan zou ik zeker overschakelen..
en oja , een dual OS systeem naast elkaar zie ik niet zitten , voor mij is het eerder het èèn of het ander .
misschien wil ik wel gewoon teveel en blijf beter bij wat ik nu gebruik -m-
Mvg,
Arnold.
 
Tonton, alle begrip hoor, maar dan denk ik dat je toch veel beter af bent met Windows in een virtuele omgeving binnen de Linux distributie dan met het draaien van Windows programma's via Wine.
In een virtualbox kun je alle Windows programma's probleemloos draaien èn data uitwisselen tss de beide OS.
Met Wine is het niet steeds zonder moeilijkheden: sommige programma's draaien slecht of zelfs helemaal niet. Je kunt dat nakijken op de database waar je beoordelingen vindt voor heel veel programma's.
Een Virtualbox installeren is eenvoudig en zonder gevaar voor het bestaande OS.
 
Je lijst van Windows applicaties die je wilt gebruiken is beangstigend lang...
Ik zie er een aantal dingen tussen staan waar sowieso een (beter) Linux alternatief voor bestaat, of kan bestaan.

Data syncroniseren in Linux: Rsync. Waar ik als Microsoft gebruiker jaloers op ben...

De GPS/map software... daar ben ik niet zo in thuis. Maar je gaat wel alternatieven hebben voor algemeen GPS.


Wat virtualisatie betreft. Je kan hier in beide richtingen kiezen. Native Linux en virtueel Windows, OF native Windows en virtueel Linux.

Voor een dual boot ben ik ook geen voorstander. Je gaat altijd een voorkeur hebben en waarschijnlijk terug eindigen met 90% Windows.... tot je uiteindelijk Linux er terug afzwiert. Mijn ervaring met dual boot.
 
pfft , nu wil ik toch eens Linux Mint installeren en loop weer tegen het probleem aan dat ik geen keus krijg om deze naast Windows te installeren , er is geen OS aanwezig , heu ?
Windows 10 staat er wel degelijk op...
enne speciaal een DVD ervoor gebrand.....
 
ik snap niet waarom het bij u dus niet lukt om een Linux naast de Windows te installeren ...
heb je bericht #3 nog eens nagelezen in de link bij bericht 3 in dit topic !
 
in het menu waar normaal zou staan om de installatie te doen naast Windows (installatie type) kan je onderaan kiezen voor "iets anders" , als ik dit doe krijg ik volgend scherm , zoals u kunt zien kies voor de vrije ruimte en mijn SSD als schijf voor de bootlader :

IMG_20160627_150154660_HDR.jpg

als ik dan klik op "installeer nu" dan krijg ik volgende foutmelding net zoals bij Zorin , en weet ik me geen raad meer...

IMG_20160627_150203117.jpg

ik durf haast niet meer te posten over dit onderwerp -m-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan