Status
Niet open voor verdere reacties.

TonTon

Steunend lid
Vip Lid
hallo,
puur per toeval ben ik op een Linux versie gebotst : http://nederlands.zorin.be/
ik heb eens een live usb stick aangemaakt en die kan me wel bekoren.
de meeste van mijn huidige software onder Windows zal ik probleemloos kunnen vervangen maar ik heb enkele programma's die ik ZEKER verder wil gebruiken omdat ik die continue gebruik , mijn vraag is nu of ik deze onder Linux kan gebruiken (via Wine) , en hoe doe ik dat dan ? of zijn er alternatieven ?
dit zijn de programma's :

Outlook 2016
Garmin Express
Garmin Mapsource of Basecamp
Spotnet , quickpar en Alt.binz (3 programma's die ik nodig heb om te kunnen downloaden van mijn payserver).
een goeie dvd ripper en brandsoftware
AceMoney = budget prpgramma

als ik deze programma's zou kunnen gebruiken via b.v Wine dan stap ik over , 2 OS naast elkaar zie ik echter niet zitten , dan kan ik net zo goed bij Windows blijven..

Mvg,
Arnold.
 
Volgens mij moet dat wel lukken met Wine. Gebruik het (voorlopig) zelf wel niet.

Hier een goede link: https://www.linux.com/learn/how-install-and-use-wine-run-windows-applications-linux

Zorin is blijkbaar based op Ubuntu. Zoals zoveel varianten tegenwoordig (Mint etc).
Is vrij belangrijk om te weten...

Ikzelf zou bij de keuze van Linux blijven bij een vaste waarde. Heb je toch nog altijd een bredere bron van informatie op het web in geval van ...
 
Ik heb een poosje terug weer eens een Linux distributie uitgeprobeerd op 1 van mijn test pc's.
Dit was Zorin OS 11 http://zorinos.com/download11.html

Deze distributie lijkt verdacht veel qua uiterlijk op Windows, misschien eens het overwegen waard om ook eens te proberen.

Via Wine had ik al veel Windows programma's werkend, Microsoft Office had ik niet geprobeerd.
En wat ze beloven "You can even use Windows programs and games inside Zorin OS" dat is iets te hoog gegrepen.


Zorin-OS-11-Menu-Apps-.jpg


Switcher.png




En als we dit mogen geloven dan is dit OS het ei van columbus. Helaas werkte niet alles wat beloofd wordt.

Compatibility

Nearly every file that you use with your current operating system will work perfectly in Zorin OS with no need for additional setup. All your office documents, music, videos, pictures etc. will work out of the box in Zorin OS. Zorin OS also supports a large library of devices such as printers, scanners, cameras, keyboards. These devices will work as soon as you plug them in without the need for installing additional drivers. You can even use Windows programs and games inside Zorin OS thanks to the included WINE and PlayOnLinux software.
 
@Lana : ja is deze die ik heb getest , mag ik vragen hoe je dat juist doet om een Windows programma draaiend te maken in Wine ?
ik denk er sterk aan om dus deze naast mijn Windows te installeren op mijn SSD , ik ga eerst een complete Disk Image nemen , zo kan ik altijd terug..
 
Heb hier net een gebruiker gesproken die net Office wilde installeren mbv Wine onder Ubuntu. En die wist me te vertellen dat enkel Office 2010 32bit deftig werkt.
Schijnen problemen te zijn met 2013 en 2016 wordt zelfs niet ondersteund. Bij deze...
Dus best Outlook 2010 x86 installeren.
 
office (outlook) is niet direkt mijn grootste probleem , ben bezig met mijn outlook te exporteren naar Telenet webmail , zal dan office niet meer zo direct nodig hebben..
k'vind het niet om in Wine een Windows programma te laten opstarten...
 
@Lana : ja is deze die ik heb getest , mag ik vragen hoe je dat juist doet om een Windows programma draaiend te maken in Wine ?
ik denk er sterk aan om dus deze naast mijn Windows te installeren op mijn SSD , ik ga eerst een complete Disk Image nemen , zo kan ik altijd terug..

Ik had hiervoor de manual gebruikt die onze oud medewerker Timo op Pctuts had geplaatst http://www.pctuts.be/f470/wine-gebruiken-ubuntu-42001/

Werkt ongeveer hetzelfde als in Zorin OS
 
pffttt , ik heb dus een SSD schijf van 120 Gb met Windows 10 erop , neemt ongeveer 30 Gb in beslag...dus ik maak de Windows partitie 50 Gb groot en maak een nieuwe partitie aan en noem die voor het gemak "Zorin"...
de usb stick erin , vraag om Zorin OS te installeren en dan begint de miserie : telkens ik die partitie aanduid krijgt ik de melding dat er geen bestandsysteem is en ik dit moet aanpassen , kies ik een alternatief dan wordt de SSD gewist...ben hier nu al een halfuur mee bezig en alles ook maar geprobeerd , ik ben nochtans geen beginneling en als ik het al niet kan wat dan met een beginnende ? best begrijpelijk dat dit geen groot succes is.
zal het maar bij Windows houden want direct overschakelen naar Linux zonder nog Windows te hebben zie ik niet zitten , wil ze naast elkaar kunnen gebruiken eerst...
 
Dat klopt, een Linux distributie werkt niet meteen met NTFS of Fat.
Je zal tijdens een Linux installatie de partitie moeten laten partioneren tijdens de installatie. Er worden dan doorgaans meerdere partities aangemaakt binnen het logische station. Deze beginnen dan met /dev/sdb en hier achter een cijfer
 
Geen idee dan even, ik ga dan ook maar weer eens een disk leegmaken en Zorin installeren. Zal even kijken of ik ruimte heb om een dual boot te maken.

Maar waarschijnlijk wordt dit morgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan