Status
Niet open voor verdere reacties.

TonTon

Steunend lid
Vip Lid
hallo,
puur per toeval ben ik op een Linux versie gebotst : http://nederlands.zorin.be/
ik heb eens een live usb stick aangemaakt en die kan me wel bekoren.
de meeste van mijn huidige software onder Windows zal ik probleemloos kunnen vervangen maar ik heb enkele programma's die ik ZEKER verder wil gebruiken omdat ik die continue gebruik , mijn vraag is nu of ik deze onder Linux kan gebruiken (via Wine) , en hoe doe ik dat dan ? of zijn er alternatieven ?
dit zijn de programma's :

Outlook 2016
Garmin Express
Garmin Mapsource of Basecamp
Spotnet , quickpar en Alt.binz (3 programma's die ik nodig heb om te kunnen downloaden van mijn payserver).
een goeie dvd ripper en brandsoftware
AceMoney = budget prpgramma

als ik deze programma's zou kunnen gebruiken via b.v Wine dan stap ik over , 2 OS naast elkaar zie ik echter niet zitten , dan kan ik net zo goed bij Windows blijven..

Mvg,
Arnold.
 
Lana , als je het dan toch eens wilt proberen , zet er dan eerst Windows op en dan proberen met Zorin , want dis is wat ik momenteel probeer...
telkens ik die bepaalde partitie aanduid kan ik geen partitietabel aanmaken die optie wordt grijs en krijg ik de foutmelding ,, duid ik de SSD aan dan kan ik wel een tabel aanmaken maar krijg dan de boodschap dat alles zal gewist worden....
k'stop ermee voor vandaag maar bedankt voor het meedenken (y)
 
Zo'n melding kreeg ik ook meestal als ik een Linux distributie installeer, maar dan wordt de partitie gepartioneerd , dus alle data gewist waarop Linux komt te staan.
 
bezie deze link eens ... http://www.pctuts.be/f399/linux-mint-17-1-cinnamon-installeren-naast-windows-48232/ bezie ook bericht 3
wellicht heb je hier iets aan ..

ben wijzer geworden maar het is eigenaardig : in het voorbeeld met de link hierboven staat er duidelijk dat Windows is geïnstalleerd (er zijn meerdere bestuurssystemen aanwezig) en kan je kiezen om linux ernaast te installeren..
als de installatie bij mij opstart staat er dat er geen besturingssysteem aanwezig is....heu ? Windows 10 staat er toch op !
vandaar dat ik niet verder kan waarschijnlijk , morgen verder op onderzoek..
 
zal de virtuele windows 10 eens opstarten en eens zien of ik de Zorin os 11 geinstalleerd krijgt ..
*de beschrijving werd eerder aangemaakt onder de windows 8.1
 
ben wijzer geworden maar het is eigenaardig : in het voorbeeld met de link hierboven staat er duidelijk dat Windows is geïnstalleerd (er zijn meerdere bestuurssystemen aanwezig) en kan je kiezen om linux ernaast te installeren..
als de installatie bij mij opstart staat er dat er geen besturingssysteem aanwezig is....heu ? Windows 10 staat er toch op !
vandaar dat ik niet verder kan waarschijnlijk , morgen verder op onderzoek..

Maar als je boot vanaf een DVD schijfje, is dat de besturing die geladen wordt, maar nog niet geïnstalleerd. Windows is dan ook niet opgestart en daarom zal deze Windows schijf als een schijf met mappen en bestanden gezien worden. Niet als een geïnstalleerd besturingssysteem.
 
ben wijzer geworden maar het is eigenaardig : in het voorbeeld met de link hierboven staat er duidelijk dat Windows is geïnstalleerd (er zijn meerdere bestuurssystemen aanwezig) en kan je kiezen om linux ernaast te installeren..
als de installatie bij mij opstart staat er dat er geen besturingssysteem aanwezig is....heu ? Windows 10 staat er toch op !
vandaar dat ik niet verder kan waarschijnlijk , morgen verder op onderzoek..

Zoals Lana al vermelde, Linux gaat standaard niet werken met NTFS. En wat ik zie uit die screenshots is dat je een NTFS partitie selecteerd om een Linux op te installeren... dit gaat dus niet. Je moet lege ruimte voorzien hiervoor. Je maakt de fout door partities te maken. Je moet een OS als een volledige entiteit beschouwen. Vergeet even Windows, dit is Linux. Vergeet Windows partities en Windows format. je moet vertrekken van een lege ruimte. Dat daar nog ergens Windows partities opstaan, dat valt waarschijnlijk nog wel verwerken. Maar Linux heeft lege ruimte nodig om ZELF eigen partities aan te maken.
 
Zoals Lana al vermelde, Linux gaat standaard niet werken met NTFS. En wat ik zie uit die screenshots is dat je een NTFS partitie selecteerd om een Linux op te installeren... dit gaat dus niet. Je moet lege ruimte voorzien hiervoor. Je maakt de fout door partities te maken. Je moet een OS als een volledige entiteit beschouwen. Vergeet even Windows, dit is Linux. Vergeet Windows partities en Windows format. je moet vertrekken van een lege ruimte. Dat daar nog ergens Windows partities opstaan, dat valt waarschijnlijk nog wel verwerken. Maar Linux heeft lege ruimte nodig om ZELF eigen partities aan te maken.

ja maar dat heb ik gisteren ook al geprobeerd hoor , ik heb via een partition manager de partitie gewoon verwijderd , dus is nu gewoon een lege ruimte...en toch wil Zorin niet installeren -m-...ik ga vandaag als ik tijd heb eens verder proberen.
 
het lukt me ook niet om Zorin OS11 te installeren op een niet toegewezen ruimte na de C partitie .... nu heb ik dit getracht te installeren naast de Windows en het resultaat was dat Zorin inderdaad wel te gebruiken was MAAR inplaats van naast Windows te installeren was Windows NIET meer op te starten !
er was geen Windows 10 meer aanwezig !
*gelukkig was dit dus onder VMWare en kon ik derhalve een snapshot terug plaatsen.

***het vermoeden is dus dat Zorin OS11 een tussentijdse OS is met waarschijnlijk nog best veel bugs in ...denkelijk komt de definitieve OS binnen een 2 maanden uit .

ook de optie "iets anders " gaf hier problemen en ook onder deze optie diende ik een snapshot terug te zetten !

mijn advies is om nog een 2 maanden te wachten met het aanmaken van een dual boot Windows 10/Zorin OS11 of je neemt de Zorin OS9
de Zorin OS9 is een stabiele versie.
 
oke , ik ga idd wachten ofwel installeer ik eens een andere LInux versie...
alles wat hierboven is beschreven heb ik dus ook geprobeerd...
bedankt aan allen voor met meedenken (y)
 
http://askubuntu.com/questions/6666...t-windows-10-and-ubuntu-on-a-uefi-hp-notebook

Aangezien Zorin een afgeleide is van Ubuntu, gaat dit hetzelfde zijn. Persoon in kwestie werkt ook met UEFI, ... terwijl vrij veel oudere (en zelfs nieuwe) systemen nog wel met standaard BIOS geconfigureerd zijn. Maar het gaat je alleszins een beeld geven over de werking van de bootloader(s) zoals GRUB, welke Linux gebruikt.
Misschien is het ook wel aan te raden om de Linux distro gewoon even op een extra (andere) HDD te installeren. Ik vermoed dat je uiteindelijk toch met één OS wilt eindigen. Werkt het goed op die andere disk, dan kan je achteraf gemakkelijk alles clonen naar je oorspronkelijke disk.
 
als ik die paar programma's die ik absoluut nodig heb kan draaien onder "Wine" in Linux dan ben ik idd van plan om te eindigen met één OS...
ik ga eens een andere Linux proberen...laat het nog weten..
 
Als jou machine voldoende geheugen heeft kun je eventueel Linux in een virtuele omgeving draaien (vb via VirtualBox). Ik gebruik zelf Mint als basis OS met Windows 10 in een virtualbox. Dit draait als een lier en je hebt meteen het beste van de 2 werelden. Je kunt overschakelen van het ene naar het andere OS zonder te moeten herstarten.
 
ik heb een I5 processor en 8 Gb geheugen....en een SSD van 120 GB + een gewone HD van 500 Gb als datadisk..
de bedoeling is om eerst een dual boot te hebben met W10 en een Linux distributie , eenmaal alles werkt onder Linux zou ik hiermee verder doen en W10 verwijderen...
 
wat ghis bedoeld is dus dat je via een virtualbox of VMWare een virtuele schijf aanmaakt met enkel de Linux en zodoende kun je dan de Zorin OS11 testen ....eenmaal je tevreden bent over deze Zorin OS11 dan kun je vervolgens deze instaleren als je hoofdbesturingssysteem .

gebruik je een normale bios (dus de oude) of is eerder de uefi aanwezig bij u ?
indien uefi aanwezig is dan dien je ook het snel opstarten uit te zetten als ook dient er grub aanwezig te zijn voor de Zorin OS11 ( werd eerder al vermeld dacht ik door Ddragon ).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan