via CrystalDiskInfo kan je dat ook zien of uw HDD nog gezond is of niet
https://crystalmark.info/en/download/ PS: neem de zipbestand deze moet je niet installeren
met dit zie je onmiddellijk of de HDD nog gezond is ( wat er in rood op komt is niet goed )
@Patrick.S Met CrystalDiskInfo zie je NIET altijd onmiddellijk of je HDD nog gezond is. Sommige fouten vind je pas na een volledige oppervlakte scan.
Wat vlgs mij CrystalDiskInfo niet doet. Die leest denk enkel smartinfo uit.
Net als Harddisk Sentinel (vgl-baar met CrystalDiskInfo), waarvan ik zie
@bremalie in #25 zegt die ook geen fouten vond.
Tiens, "chkdsk c: /f /r /x": blijkt dus wel fouten te vinden en herstellen?
chkdsk c: /f /r /x is aan het lopen. Stage 4 : Looking for bad clusters in user file data.... Er zijn al heel wat gegevens hersteld en verwijderd en gegevens toegevoegd in de eerste drie stappen zoals deleting index entry orphan files etc en inserting data attribute into file. Is nu begonnen met looking for bad, free clusters.
De schijven waren al gecontroleerd met HardDisk Sentinel en alles bleek 100% gezond.
@Patrick.S Heb dat in het verleden zelf ook ondervonden met CrystalDiskInfo en andere gelijkaardige tools vandaar ik ze niet meer gebruik. Of ttz, zal het mss af en toe gebruiken als ik eens een computer voor herstelling binnenkrijg en de S.M.A.R.T. info wil controleren.
Maar als mijn buikgevoel zegt wrs HDD probleem... Nope, dan de tools waarvan ik uit ervaring weet ze werken.
Of het TS's probleem gaat oplossen zullen we nog zien, duimen maar ;-)
Ben toch vrij zeker mijn vermoeden van een slechte HDD en de mogelijke oplossing ervoor toch correct was gezien de vele gevonden fouten.
En als het niet lukt dat komt omdat er teveel fouten en ondertussen onleesbare data zijn.
Dit zal giswerk blijven voor de techneuten onderons. Heb je enig idee hoe deze fout is onstaan?
Heb je daarvoor iets verwijderd?
@Aardbei Kan zijn door bv een bluescreen of geforceerd uitschakelen of resetten op het moment er iets weggeschreven wordt?
Sectoren die toevallig soft- of hardwarefouten kregen? Of mss eens tegen gestoten ofzo terwijl HDD actief was?
@Qtex indien men te vaak wisselt van intern naar extern dan gaat het ooit wel eens mis met de externe schijf tenzij het dus een Windows to go is..
@Qtex Het misgaan door wisselen zou me verbazen buiten eventueel door schokken ofzo die zouden ontstaan door los- aankoppelen gezien de andere schijf op het moment er gewisseld is niet meer aangesloten en ook spanningsloos is.
Blijven beide HDD echter aangesloten kan dit wel gebeuren, ook met een Windows to go als die toegang heeft tot de interne schijf.
Moderne PC's en/of laptops hebben standaar hibernate actief wat mensen ook vaak gebruiken. Als er dan nog data in slaapstand is en je mount een interne schijf in WinToGo (wat eigenlijk standaard gebeurt) dan zal die hibernated status opheffen en ben je die data kwijt.
Of als er in je WinToGo een latere update ivm filing system ofzo heeft dan interne HDD kan aanpassen wat voor problemen kan zorgen.
(Wrs nu nog een probleem maar m$ is een nieuw filing systeem aan t ontwikkelen dat daar wel gevoelig aan kan zijn, weet niet of ze daar al iets van in Windows 11 hebben zitten, indien wel dan heb je daar wel een risico).