Windows 10 Windows 10 start niet door na ingave code "Fatal error"

Status
Niet open voor verdere reacties.

bremalie

Steunend lid
Vip Lid
Computer PC start normaal op maar na het ingeven van de code krijg ik de melding "Fatal error" en popup scherm " Settings directory is not found" en verder gebeurt er niets. Met ctrl alt delete krijg ik wel het scherm van taakbeheer, afmelden, andere gebruiker maar kan daar niets meedoen.. Met DART 10 recovery programma systeem file repair gedaan maar dit help niet. Weet er iemand welke file hiervoor deze fatal error melding geeft of een oplossing voor dit probleem? mvg en dank voor jullie moeite. Bremalie
 
Beste Patrick en collega's,
Eventueel zou ik de goede schijf (inwendig) terug kunnen klonen naar de uitwendige schijf maar dit pas als laatste middel.
Nog iemand een idee? Dank voor jullie inzet;
het is mogelijk om een partitie te klonen. hangt af van de opbouw van de hdd/ssd welke ik niet ken.
de op bouw in mijn systeem is één ssd van 2TB,waarvan windows ' C ':512 GB en de rest is de ' D '-partitie (Data). bij start problemen of iets dergelijk cloon ik enkel mijn syteem ' C ' terug naar de probleem schijf.

wat te doen als de Cloon niet start:
Er is gestart vanaf een bootable USB stick met OS, dan is er voor repair your computer gekozen en via advanced options gekozen voor cmd prompt.
Binnen het cmd/DOS prompt window is het commando: Bootrec /rebuildbcd uitgevoerd.
Op de vraag "add installation to boot list" is bevestigend met "y" geantwoord.
De operatie eindigde met "operation completed succesfully"
 
Laatst bewerkt:
via CrystalDiskInfo kan je dat ook zien of uw HDD nog gezond is of niet

https://crystalmark.info/en/download/ PS: neem de zipbestand deze moet je niet installeren

met dit zie je onmiddellijk of de HDD nog gezond is ( wat er in rood op komt is niet goed )
1708622005414.png
 
Dus eerst CrystalDiskInfo downloaden, installeren of uitpakken (portable versie), opstarten om te zien of er een probleem is.
Oops, een probleem... Nu nog ff uitzoeken hoe op te lossen....
Ah, gevonden: chkdsk x: /f /r /x

Sorry hoor, maar waarom nog verwarrender maken?
 
moest ik hier zo uithalen naar iemand ik zou voor een maand verwijder worden van deze site , waar is het respect gebleven, met alle respect maar, ik heb van jullie 2 nog geen echte oplossing gezien. dus toontje lager AUB
 
Dat is idd. géén echte oplossing voor je systeembackup bedoelingen (die goed zijn).
Ik raad je aan op het forum eens goed te zoeken naar oplossingen die daar wél voor gemaakt zijn ...

Ik ben niet de expert in die materie, misschien is er wel iemand van de collega's en/of bezoekers hier die je een goede oplossing voor een 'rescue disk' / cloning etc... kan aanwijzen...
bericht #16 is een reactie op deze mededeling ...
net zoals @Deus kan ik je denkwijze niet volgen ... er bestaan hardware- en software fouten, laat dit maar es goed bezinken ...
' is dit een hardware fout ? '
 
Beste allemaal, nooit schieten op de pianist!!! Iedereen die antwoorden of oplossingen voorstelt is van inborst goed. Ik noem "De Schepper" maar daarom ben ik ook nog " God De Vader" niet!! Ik weet dus ook niet alles. Ik heb met Rufus een HBCD PE geinstalleerd op USB en de chkdsk c: /f /r /x is aan het lopen. Stage 4 : Looking for bad clusters in user file data.... Er zijn al heel wat gegevens hersteld en verwijderd en gegevens toegevoegd in de eerste drie stappen zoals deleting index entry orphan files etc en inserting data attribute into file. Is nu begonnen met looking for bad, free clusters.
De schijven waren al gecontroleerd met HardDisk Sentinel en alles bleek 100% gezond. Ik hou jullie verder op de hoogte. Dank reeds voor de gegevens respons.
 
effe vanuit een andere hoek bekeken ..
de TS zei de interne losgekoppeld te hebben om vervolgens vanaf een extern aangesloten hdd op te starten ..hier stel ik me dan ook vragen bij..
is de externe aangesloten hdd voorzien van een Windows to go of komt deze hdd eerder van een andere computer af die voorzien is van een gewoon geinstalleerde Windows 10.. of hoger.
indien dit tweede het geval is dan kan men daar welliswaar mee opstarten en zal het systeem ook de nodige drivers voorzien ..
dit kan een tijdje goed gaan , maar indien men te vaak wisselt van intern naar extern dan gaat het ooit wel eens mis met de externe schijf tenzij het dus een Windows to go is..
 
via CrystalDiskInfo kan je dat ook zien of uw HDD nog gezond is of niet
https://crystalmark.info/en/download/ PS: neem de zipbestand deze moet je niet installeren
met dit zie je onmiddellijk of de HDD nog gezond is ( wat er in rood op komt is niet goed )
@Patrick.S Met CrystalDiskInfo zie je NIET altijd onmiddellijk of je HDD nog gezond is. Sommige fouten vind je pas na een volledige oppervlakte scan.
Wat vlgs mij CrystalDiskInfo niet doet. Die leest denk enkel smartinfo uit.
Net als Harddisk Sentinel (vgl-baar met CrystalDiskInfo), waarvan ik zie @bremalie in #25 zegt die ook geen fouten vond.

Tiens, "chkdsk c: /f /r /x": blijkt dus wel fouten te vinden en herstellen?
chkdsk c: /f /r /x is aan het lopen. Stage 4 : Looking for bad clusters in user file data.... Er zijn al heel wat gegevens hersteld en verwijderd en gegevens toegevoegd in de eerste drie stappen zoals deleting index entry orphan files etc en inserting data attribute into file. Is nu begonnen met looking for bad, free clusters.
De schijven waren al gecontroleerd met HardDisk Sentinel en alles bleek 100% gezond.
@Patrick.S Heb dat in het verleden zelf ook ondervonden met CrystalDiskInfo en andere gelijkaardige tools vandaar ik ze niet meer gebruik. Of ttz, zal het mss af en toe gebruiken als ik eens een computer voor herstelling binnenkrijg en de S.M.A.R.T. info wil controleren.
Maar als mijn buikgevoel zegt wrs HDD probleem... Nope, dan de tools waarvan ik uit ervaring weet ze werken.

Of het TS's probleem gaat oplossen zullen we nog zien, duimen maar ;-)
Ben toch vrij zeker mijn vermoeden van een slechte HDD en de mogelijke oplossing ervoor toch correct was gezien de vele gevonden fouten.
En als het niet lukt dat komt omdat er teveel fouten en ondertussen onleesbare data zijn.

Dit zal giswerk blijven voor de techneuten onderons. Heb je enig idee hoe deze fout is onstaan?
Heb je daarvoor iets verwijderd?
@Aardbei Kan zijn door bv een bluescreen of geforceerd uitschakelen of resetten op het moment er iets weggeschreven wordt?
Sectoren die toevallig soft- of hardwarefouten kregen? Of mss eens tegen gestoten ofzo terwijl HDD actief was?

@Qtex indien men te vaak wisselt van intern naar extern dan gaat het ooit wel eens mis met de externe schijf tenzij het dus een Windows to go is..
@Qtex Het misgaan door wisselen zou me verbazen buiten eventueel door schokken ofzo die zouden ontstaan door los- aankoppelen gezien de andere schijf op het moment er gewisseld is niet meer aangesloten en ook spanningsloos is.
Blijven beide HDD echter aangesloten kan dit wel gebeuren, ook met een Windows to go als die toegang heeft tot de interne schijf.
Moderne PC's en/of laptops hebben standaar hibernate actief wat mensen ook vaak gebruiken. Als er dan nog data in slaapstand is en je mount een interne schijf in WinToGo (wat eigenlijk standaard gebeurt) dan zal die hibernated status opheffen en ben je die data kwijt.
Of als er in je WinToGo een latere update ivm filing system ofzo heeft dan interne HDD kan aanpassen wat voor problemen kan zorgen.
(Wrs nu nog een probleem maar m$ is een nieuw filing systeem aan t ontwikkelen dat daar wel gevoelig aan kan zijn, weet niet of ze daar al iets van in Windows 11 hebben zitten, indien wel dan heb je daar wel een risico).
 
Laatst bewerkt:
De externe HDD is voorzien van een gewone windows 10 versie met bijna dezelfde programma's die kunnen uitgevoerd worden. En cloon van de interne schijf; Ik heb deze altijd al kunnen opstarten en soms programma's bijgezet, maar nooit geen problemen ondervonden.
Nu heb ik via een rufus usb de HBCD PE hier van de website er op gezet en laten opstarten. Chkdsk laten uitvoeren zie foto's.
Ook nog de sfc /scannow laten lopen. Maar dit alles heeft niets opgelost.
Dan maar de hulpprogramma van Lazesoft laten lopen en alle andere mogelijkheden zie volgende foto's
Dus nog geen oplossing De Dism.exe ook geprobeerd maar foutmelding . De CBS files proberen opslaan maar nog niet teruggevonden.
Zou daarop iets te vinden zijn? Ik stop er nu mee voor van avond.. Slaap wel
 

Bijlagen

  • 20240223_144413.jpg
    20240223_144413.jpg
    133.2 KB · Weergaven: 29
  • 20240223_144435.jpg
    20240223_144435.jpg
    104.2 KB · Weergaven: 31
  • 20240223_161836.jpg
    20240223_161836.jpg
    104.1 KB · Weergaven: 32
  • 20240223_162613.jpg
    20240223_162613.jpg
    104.2 KB · Weergaven: 29
  • 20240223_194530.jpg
    20240223_194530.jpg
    55.8 KB · Weergaven: 27
  • 20240223_201514.jpg
    20240223_201514.jpg
    70.8 KB · Weergaven: 28
  • 20240223_201540.jpg
    20240223_201540.jpg
    94.8 KB · Weergaven: 31
  • 20240223_201649.jpg
    20240223_201649.jpg
    68.5 KB · Weergaven: 30
Vergeet even die software zoals Lazesoft etc. Want je screenshots beloven niet veel goeds op lange termijn.
De beste praktische en snelste aanpak is je data van die disk veilig stellen. Vergeet de huidige Windows installatie op die disk.
Je gaat meer tijd steken in het terug tot leven wekken van een lijk.
"Als" de disk fysiek in orde is, kan je deze terug gebruiken voor een nieuwe installatie. Gebruik anders een andere (nieuwe).
Maar stel de data die erop staat eerst veilig, of wat er nog mogelijk is althans.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan