Windows 10 Windows 10 start niet door na ingave code "Fatal error"

Status
Niet open voor verdere reacties.

bremalie

Steunend lid
Vip Lid
Computer PC start normaal op maar na het ingeven van de code krijg ik de melding "Fatal error" en popup scherm " Settings directory is not found" en verder gebeurt er niets. Met ctrl alt delete krijg ik wel het scherm van taakbeheer, afmelden, andere gebruiker maar kan daar niets meedoen.. Met DART 10 recovery programma systeem file repair gedaan maar dit help niet. Weet er iemand welke file hiervoor deze fatal error melding geeft of een oplossing voor dit probleem? mvg en dank voor jullie moeite. Bremalie
 
De account waarmee je aanlogt staat blijkbaar niet meer op de PC. Hij kan de settings folder die overeenkomt met de user die probeert aan te loggen niet vinden ...

Probeer aan te loggen met de (verborgen ?) gebruiker met administratieve rechten.
en dan probeer je te repareren als volgt :
  • Bewaar alle documenten e.d. uit de kapotte account ergens in een folder.
  • Maak dan een nieuwe, persoonlijke account aan zoals je die wil.
  • Maak die voorlopig ook administrator.
  • Log aan met de nieuwe account
  • Copieer je opzij gezette documenten in die account.
  • Log dan aan met de beheerdersaccount van daarnet.
  • Maak de nieuwe account een gewone gebruiker
  • en verwijder de oude, niet meer werkende gebruiker
  • Log dan aan met de nieuwe, persoonlijke account en alles zou moeten werken én zichtbaar zijn.
Sommige settings zul je wel opnieuw moeten definiëren.
 
Laatst bewerkt:
check dit

1. Houd de muis ingedrukt op het bestand of de map en klik vervolgens op Eigenschappen.

2. Tik of klik op het tabblad Beveiliging.

3. Tik of klik onder groep of gebruikersnamen op hun naam om te zien welke machtigingen deze heeft.

Om een bestand te openen, heb je leesrechten nodig.

Volg deze stappen om de machtigingen van een bestand of map te wijzigen:

Belangrijk: JE moet ingelogd zijn als beheerder om de bestands- en maprechten te wijzigen.

1. Houd of (muis) op het bestand of de map ingedrukt en tik of klik vervolgens op Eigenschappen.

2. Tik of klik op het tabblad Beveiliging.

3. Tik of klik onder groep of gebruikersnamen op hun naam om te zien welke machtigingen deze heeft.
4. Tik of klik op Bewerken, tik of klik op uw naam, schakel de selectievakjes in voor de machtigingen die je
moet hebben en klik vervolgens op OK.
 
wat je eens kan doen is!
je houd shift ingedrukt , terwijl je deze ingedrukt houw start je uw pc opnieuw op .
dan kom je in een blauw scherm daar boven zie je doorgaan Windows 10 , uw pc start opnieuw op als het probleem er dan niet is dan moet je eens kijken of er een update is voor uw bios

de uitleg klikt belachelijk, maar ik heb dit al meegemaakt .na een bios updaten was het probleem verhopen
heeft dit niet geholpen dan zal het iets een anders probleem zijn
 
Dit kan het idd. onmogelijk zijn want de PC start normaal op en het is na het ingeven van de login-code dat er een duidelijke Windows-boodschap tevoorschijn komt. Het zit hem dus in de werking van Windows, niet in het bios.
 
Beste Patrick en collega's,
Mijn PC is een Medion ACPI x64 met inwendig een harde schijf en uitwendig een harde schijf. Beide zijn opstart baar apart. Inwendige schijf loskoppelen om de buitenste te kunnen opstarten. Deze geeft nu dit probleem. Opstart normaal inlogscherm windows ok Inloggen met paswoord Ok en dan krijg ik het windows scherm en de melding fatal error met melding "Settings directory is not found" Via de andere HD reeds de rechten op Guido waar aangezet als administrator . Gisteren ook reeds via opstartst USB rufus met RAT iso hier van de website maar geen oplossing gevonden. met SFC /scannow is alles normaal; Systemherstel naar vorige versie is geweigerd. Eventueel zou ik de goede schijf (inwendig) terug kunnen klonen naar de uitwendige schijf maar dit pas als laatste middel. Vraag is nu wat wordt er bedoeld met settings directory . Met explorer is de volledige directory en alle bestanden zichtbaar.
Nog iemand een idee? Dank voor jullie inzet;
 

Bijlagen

  • 20240222_120038[1].jpg
    20240222_120038[1].jpg
    46 KB · Weergaven: 48
  • 20240222_115944[1].jpg
    20240222_115944[1].jpg
    49.3 KB · Weergaven: 46
  • 20240222_000210[1].jpg
    20240222_000210[1].jpg
    77.3 KB · Weergaven: 50
Start op van een windows installatie en kies repair/herstellen.

Wat start je van een externe schijf op? Is dat bv een windows live?
Wordt de inwendige schijf dan fysiek, datakabel moederbord naar hdd, losgekoppeld? Of in bios?
 
@ Deus, De inwendige schijf wordt uitgesloten door de aansluitingen van de HDD naar het moederbord en de de stroomvoorziening los te koppelen. Dan wordt er automatisch opgestart van de externe HDD schijf. Het repai/herstellen werd reeds gedaan via de rufus usb maar dit lukte niet. Bedoel jij om van uit een windows CD windows op te starten en dan te herstellen? of UBCD disk of usb?
 

Bijlagen

  • 20240222_152932.jpg
    20240222_152932.jpg
    82.9 KB · Weergaven: 45
  • 20240222_152919.jpg
    20240222_152919.jpg
    51.2 KB · Weergaven: 46
Vraag is nu wat wordt er bedoeld met settings directory . Met explorer is de volledige directory en alle bestanden zichtbaar.
Om het mogelijk te maken meerdere gebruikers op een PC te laten aanloggen stockeert Windows voor elke gebruiker die je in het systeem aanmaakt de settings en een heleboel data, waaronder ook de folders voor downloads, documenten etc... onder een eigen folder.

Zo gebruikt gebruiker A dus een folder A / gebruiker B een folder B etc...

Als je nu een gebruiker aanlogt maar Windows kan de folder met settings die bij die gebruiker hoort niet vinden dan krijg je deze fout. En stopt het ganse aanlogproces op een blokkering.

--> Ik wist niet dat het kon om een externe HDD te gebruiken, tenzij in een bugfix situatie. Dat is toch geen manier om met een systeem om te gaan in dagelijks gebruik ? Wat is je reden daarvoor eigenlijk ?

Heb je het probleem uit je vraag bij beide HDD's ? of enkel bij een van beide ? De Windows en dus ook de onderliggende settings folders moeten voor die gebruiker uiteraard dan wel op beide HDD bestaan ? En bij switch van A naar B worden die uiteraard niet gelijkgetrokken ... dus lijkt me niet werkbaar.
 
Hallo Philippe, die externe schijf is een redmiddel in nood als de oorspronkelijke inwendige schijf het zou laten afweten. Ze worden niet samen gebruikt.
Soms zet ik wel eens een goed programma op beide schijven om dus daar ook up to date te zijn. Het is nu enkel de uitwendige schijf die het laat afweten.
Is misschien wel een rare kronkel in mijn hoofd of ben ik beter af om regelmatig de onderste schijf te klonen naar de uitwendige. Ik ben misschien nog wel van de oude stempel en gestart met de commodore 64. en voordien nog met de rekenlat toen de dieren nog.....
 
Dat is idd. géén echte oplossing voor je systeembackup bedoelingen (die goed zijn).
Ik raad je aan op het forum eens goed te zoeken naar oplossingen die daar wél voor gemaakt zijn ...

Ik ben niet de expert in die materie, misschien is er wel iemand van de collega's en/of bezoekers hier die je een goede oplossing voor een 'rescue disk' / cloning etc... kan aanwijzen...

Even geduld, maar weet dus al dat het (mis)gebruik van zo'n externe schijf als alternatieve opstart de reden is van je probleem met die settings folder. Dat is een dood spoor.
De oplossing moet komen van het in gebruik nemen van een reddings-schijf die naam waardig.
 
Het repai/herstellen werd reeds gedaan via de rufus usb maar dit lukte niet.
Als dat een Windows ISO setup/installeerversie op USB gezet met Rufus was, da's hetzelfde.
Enige verschil is je met Rufus wat extra patches kan uitvoeren maar het blijft Windows installeer of setup versie.
Wel raar dat hij dat probleem niet kon oplossen...

Heb je die HDD/SSD al eens op fouten gecontroleerd?
Via command line/PowerShell, kan ook bij opstarten van een Setup (shift + F10) of wrs ook wel met een DART versie.
In CMD/PShell het commando chkdsk x: /f /r /x ingeven (x: = schijfletter, bv: chkdsk C: /f /r /x of chkdsk D: /f /r /x
Als er beschadigde sectoren zijn kan het wel even duren, dus laten draaien tot proces gedaan is, al duurt het een dag...

Dank je wel Philip, maar voorheen is dit nooit een probleem geweest.
Geef @PhilipV hier toch wel gelijk.

Vindt het een betere oplossing om ipv te clonen een IMAGE te maken. Vanuit die image kan je het systeem altijd naar een andere HDD/SSD terug schrijven (is ook een cloon).
Die images worden meestal ook compressed en zijn dus veel kleiner dan een volledig geïnstalleerde hdd, waar dan telkens slechts 1 os op staat, apart te houden.
Je kan images uiteraard op die je nu extern gebruikt zetten.

Zelf cloon ik nooit een HDD/SSD rechtstreeks naar een andere.
Mss is dit nu niet meer zo maar in het verleden ging een image maken en naar andere HDD schrijven vaak sneller dan clonen van HDD naar HDD.
Met SSD zal dit ondertussen wrs wel sneller zijn maar stel er een probleempje is met de doelschijf, dan kan je herbeginnen.
Eens je die image hebt kan je die xx keer wegschrijven naar xx HDD/SSD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan