Mededeling Website en forum in problemen

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Vip Lid
Tijdens het voorbije weekend werd onze hosting bij AlfaHosting blijkbaar het slachtoffer van een cyberaanval (denial of service). Daardoor ging PCTuts ging voor bijna 2 dagen volledig offline...

In de loop van deze voormiddag werden we terug bereikbaar, maar er zitten nog haken en ogen aan de werking van de forumsoftware.
Zo loopt iedereen er tegen aan dat het topic 'Nieuwe berichten' niet meer werkt !!!
U krijgt te lezen dat u geen toegang heeft tot dit onderdeel.

In afwachting dat het wordt gefikst kan u alle berichten wel nog te zien krijgen door hoger op op 'Wat is er nieuw' te klikken.
De nieuwe postings ziet u dan in vet lettertype.

Sorry voor het ongemak, maar dit is voor ons een pijnlijk geval van overmacht.
Onze excuses, wij hopen dat het snel opgelost geraakt ...

De forumleiding.

Laatst bewerkt:
Is het een chinese of Russische aanval?

Bijlagen

• JZ6RPI3UG5MBVNYS5NUMGLMCSY copy.jpg
    JZ6RPI3UG5MBVNYS5NUMGLMCSY copy.jpg
    67.6 KB · Weergaven: 29
Wij danken iedereen voor het begrip maar we zijn ook maar een team van vrijwilligers en het aantal mensen dat technisch op dit niveau kan ingrijpen is erg beperkt.

Er zijn moeilijkheden met het item 'Nieuwe berichten' en het posten van een nieuw onderwerp op de meeste subfora is onmogelijk waardoor het forum momenteel zowat stil ligt.

We proberen zo snel als mogelijk het nodige te doen en danken u voor het begrip ...

Degenen die dit probleem veroorzaakt hebben, welk belang hebben zij daarbij? Ik kan echt niets bedenken.

Is er iets bekend waar het vandaan kwam?

niet echt - samenloop van omstandigheden.
Wij denken niet aan kwaad opzet, maar combinatie van factoren : migratie van server / corruptie van onderliggende databank / forumsoftware fouten etc...

moeilijkheden met het item 'Nieuwe berichten'
Een 403 error zou toch of in het ACP logboek of in het logboek op de server iets aan moeten geven. Kan jij daar iets in terug vinden @PhilipV?
Het is in elk geval geen permissie probleem binnen Xenforo zelf, dus moet er op de server zelf iets fout staan (file met verkeerd ingestelde rechten, cache probleem of iets in .htaccess misschien).

edit:
Na een paar pagina's te hebben geprobeerd zie ik dat https://www.pctuts.be/whats-new/ wel werkt maar https://www.pctuts.be/whats-new/posts/ niet. Aangezien het geen 404 melding is maar een 403 melding weten we dat de pagina moet bestaan. Een pagina zoals https://www.pctuts.be/whats-new/profile-posts/ werkt ook gewoon, dus de 403 lijkt echt getriggerd te worden door de toevoeging posts/.

edit 2:
Heb jij de cache al eens opnieuw opgebouwd vanuit het ACP @PhilipV?

Laatst bewerkt:
Wat mij nu ook op valt is dat er bij "nieuwe berichten" geen cache-id in de url verschijnt. Normaal gesproken wordt er aan het eind van de pagina een reeks van meerdere cijfers getoond, bijvoorbeeld /whats-new/posts/2925991/.

@Gouwepeer Ik weet dat je Xenforo door en door kent - je advies wordt buitenmate gewaardeerd.
Maar voor hosting én Xenforo patching, volledig technisch beheer ben ik niet bevoegd, heb ik niet de nodige machtigingen.

Daarvoor moet je bij @Ivan zijn...

Onze hoster is recent van server gemigreerd en nadien begonnen de problemen.
En we zitten nu nog met serverfouten én met een wachtende patch van Xenforo zelf.

Ik heb Ivan getriggered om daar aub. werk van te maken, maar hij komt er blijkbaar niet echt aan toe ... je mag hem denk ik altijd contacteren als je denkt nuttige info te hebben.
Maar dan liefst niet publiek hier in dit topic dus --- graag over naar een PB in dat geval ...

Zou zomaar ook eens iets in een .htaccess bestand kunnen zijn, misschien een tijdelijke blokkade i.v.m. de hack.
Een server migratie mag daar geen oorzaak van zijn of je zit met andere php versies te werken, in DA kun je dan evt. tijdelijk een oudere php versie (indien nodig) erbij zetten en die er dan op laten draaien. Zodat je de zelfde achtergrond hebt als waar alles voorheen op draaide, ook bijv. php-fpm of anders de rechten zonodig aanpassen. Een migratie op zich alleen kan het niet zijn dan speelt er nog iets anders op de achtergrond. Bijvoorbeeld modsecurity.
Ben reuze benieuwd welke patch van XF daar dan iets aan zou moeten doen want hier gaat XF niet over. Hopelijk kan ie het snel fixen.
Is inderdaad wat lastig als je van 1 persoon afhankelijk bent.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan