Windows 11 vraag ivb windows

Waarom vind je dat veel? Dat is een vrij normale grootte.
Mijn W10 is 36,1 GB. Je zou eens schijfopruiming kunnen gebruiken en tijdelijke bestanden opruimen en oude Windows updates.
Een nieuwe installatie is ongeveer 20 GB maar een gebruikte Windows ligt dus afhankelijk van gebruik en updates en zo tussen de 30 en 50 GB en veelal is dat rond de 35 GB gemiddeld.
Heel normaal dus.

u kan ook de grootte van de prullenbak aanpassen een grote schijf geeft een grote prullenbak. u kan die instellen via eigenschappen van prullenbak u kan daar de waarde verkleinen, of kiezen de prullenbak niet te gebruiken. het wegsmijten dan de folder recycle bin helpt ook er kunnen zich meerdere niet gebruikte mappen

Bijlagen

• 2025-09-28 09_10_21-Window.jpg
    2025-09-28 09_10_21-Window.jpg
    30 KB · Weergaven: 10
  • 2025-09-28 09_10_59-(F_) 495.jpg
    2025-09-28 09_10_59-(F_) 495.jpg
    3.7 KB · Weergaven: 11
  • 2025-09-28 09_11_22-$RECYCLE.jpg
    2025-09-28 09_11_22-$RECYCLE.jpg
    2.4 KB · Weergaven: 8
@BertjeV Als de vraagsteller zegt dat zijn Windows 34,7 Gb groot is, vermoed ik toch dat hij de Windows folder bedoeld.
In die richting heeft ook @Black Tiger vermoed ik zijn antwoord gegeven.

En dan is de aller-eenvoudigste methode uiteraard gewoon het 'leegmaken' van de prullenbak met context menu, rechtsklikken ....

okee ik wilde maar meegeven dat dit ook een slokkop kan zijn; en windows bestaat uit meerdere mappen op de C drive dan de windows dir alleen.
vandaar de veronderstelling van mij. misschien heeft er iemand toch iets aan mijn tip.

maar dan ga ik moeten zien hoe ik die opkuis kan doen
Zoals gezegd, je hoeft niet op te kuisen want ik gaf al aan dat die grootte normaal is. Opkuisen is leuk maar binnen enkele maanden zit je toch weer op die 35 GB dus weinig zinvol.

Als je per sé toch wilt kun je het beste schijfopruiming gebruiken.
Om schijfopruiming in Windows 11 te starten,
typ je 'schijfopruiming' in de zoekbalk, selecteer de app en kies de bestanden die je wilt verwijderen, vooral 'Vorige Windowsinstallaties' om veel ruimte vrij te maken

Je kunt ook nog een andere methode gebruiken die kun je hier vinden:

Maar nogmaals, ik acht het persoonlijk weinig zinvol want de in gebruik zijnde ruimte is normaal.

Als je weinig ruimte over hebt zit dat dus niet in Windows maar ergens anders in. Misschien downloads, prullenbak, foto's, muziek, dat kan allemaal ook veel ruimte in beslag nemen. Dat kun je via Opslag in die link ook zien als het goed is.

De grootste slokop is de backup van de oude bestanden bij een grote update van Windows (vb. ServicePack).
Die kan je verwijderen als alles goed draait.

Schijfopruiming doe je via Start en dan schijfopruiming in te tikken. Je ziet dan, al na een paar letters het icoon van schijfopruiming verschijnen.
Klik met de rechtermuisknop op het icoon en kies uitvoeren als administrator.
Je kiest dan de C: schijf.
Het programma zoekt wat er allemaal opgeruimd kan worden.
Op het tabblad 'Schijfopruiming' zie je alles wat op je C: schijf staat, zoals tijdelijke bestanden, prullenbak en dergelijke.
Op het tabblad 'Meer opties' kan je de bestanden voor systeemherstel en oudere bestanden van Windows installaties opruimen.
Je duidt aan wat je wil opruimen en klikt daarna op de 'OK' knop.
Er wordt bevestiging gevraagd. Klik je bevstigend, dan wordt alles wat je aangeduid hebt weggehaald van de schijf.

Terug
Bovenaan