Windows 10 Versie 21H1 komt eraan ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
1617314189_windows_10_21h1_story.jpg


De lente is één van de 2 momenten in het jaar waarop Microsoft traditioneel een 'feature update' (versie verhogende update) uitstuurt voor Windows 10. De versie nu 21H1 genoemd is al enige tijd in de testfase maar zou eerstdaags ook publiek toegankelijk worden gemaakt.

Enige achtergrond : de voorbije jaren werd in de lente een 'belangrijke' en 'ingrijpende' update gelanceerd (1903 en 2004 vb. ), gevolgd door een kleinere update met enkel aanpassingen, bug fixes en verfijningen in de herfst (1909 en 20H2 vb.) Telkens worden alle elementen van beide updates hernomen zodat er eentje overslaan geen problemen of verlies van funkties veroorzaakt. De beide updates zijn dus even omvangrijk maar het effect is erg verschillend.

Deze keer is de versie 21H1 echter nogmaals een kleine wijziging, een 'enablement package' voor wie vb. 20H2 nog niet heeft geinstalleerd. In feite is het de kleinste update ooit voor Windows 10, maar op die manier respecteert Microsoft wel de timing waar we allemaal vertrouwd mee zijn geraakt.

Windows Hello

Hello werd verbeterd. Als je nu een apparaat hebt met een Windows Hello compatibele camera of een monitor met zo een camera, kan je nu die externe camera ook inschakelen voor je Windows Hello authenticatie. Dat kan richtinggevend zijn bij de aanschaf van vb. een nieuwe monitor voor je desktop.

Windows Defender Application Guard

Prestaties van Windows Defender Application Guard (WDAG) zouden merkbaar moeten verbeteren, lees sneller werken. Vb. Openen van Office documenten benaderen met Universal Naming Convention (UNC) pad of Server Message Block (SMB) share link.

Windows Management Instrumentation (WMI)

Microsoft bracht verbeteringen aan in de Group Policy Service in Windows Management Instrumentation, om werken op afstand te verbeteren.

En ... dat is het zowat !

Microsoft wil de lancering van een grote nieuwe versie naar verluid wat vertragen tot de corona-crisis achter ons ligt en beantwoordt nu enkel enkele dringende verzoeken van klanten.
Daarnaast zijn er enkele zaken nu al in ontwikkeling voor de herfst en die zijn al merkbaar in de Insiders wereld.
Meest opvallend is de visuele make-over van Windows 10, overgenomen uit Windows 10X codenamed Sun Valley.

Screenshot of File Explorer with new icons

Enkele iconen zouden al kunnen opduiken in versie 21H2 later dit jaar, maar zeker is dat niet.

Microsoft zal er met deze upgrade ook voor zorgen dat de Edge Legacy browser wordt verwijderd, maar met een gewone update van April zou dat naar verluid ook al voor mekaar komen.
 
Nee, feature updates worden NOOIT volledig automatisch gedownload, behalve als het einde van hun supportperiode nadert (dus tot 2 jaar na datum !) ...
Ze worden wel automatisch aangeboden maar je moet altijd het moment van installatie kiezen en je akkoord geven. Maar goed ook want dit zijn niet het soort akkefietjes dat je zomaar bij het begin van je werkdag wil zien opstarten.
 
vandaag heb ik de Windows10 Insiderpreview__x64_nl-nl_19043 .iso verkregen via deze link ( je dient zelf de juiste taalkeuze te selecteren ) waarna ik in een virtuele Windows 10 home via de verkenner de setup.exe gestart heb ..m.a.w. ik voerde een inplace upgrade uit ..alle apps en instellingen werden behouden en ik verkreeg de 21H1 19043.867

Ashampoo_Snap_zondag 11 april 2021_03h26m53s_003_.jpg


op de C is bijgevolg een Windows.old aanwezig die men gerust zelf kan verwijderen via de geavanceerde schijfopruiming ( dit doe ik meestal na 5 dagen indien deze versie geen problemen geeft ) ..
Ashampoo_Snap_zondag 11 april 2021_03h46m50s_004_.jpg

**voor diegene die niet kunnen wachten ..
 
wel andre dan ben jij zeker een insider indien niet dan heb jij deze verkregen via een payserver .. hoe dan ook enkel de zakelijke wereld zou op dit moment de 21H1 ingebruik hebben alsook de "insiders" ...of ben je een zelfstandige !
 
Ik heb ook een insiders account, alhoewel deze op non actief staat momenteel. Als ik er een tweede laptop had bij gehad zou ik dit daarop wel geprobeerd hebben, maar op deze hou ik het nu liever netjes. Hij draait nu goed. Ben blij met mijn configuratie, dat ik er eigenlijk niet wens mee te spelen. Maar als ik er een tweede laptop had bij gehad zou ik daar wel mijn insiders account op actief staan hebben. Het is nu al zoeken om mijn huidige laptop iedere avond in mijn schuif te krijgen. Een tweede laptop kan er echt niet meer bij. Al zou het voor mijn studie ook wel handig zijn om er een tweede bij te hebben.
 
Ik heb net even gekeken op mijn desktop pc. In de Nederlandstalige beta- versie heb ik deze nieuwe icoontjes.
 

Bijlagen

  • Win10 nieuw.JPG
    Win10 nieuw.JPG
    59.8 KB · Weergaven: 92
  • Win10 versie.JPG
    Win10 versie.JPG
    18.4 KB · Weergaven: 93
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan