Windows 10 Versie 21H1 komt eraan ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
1617314189_windows_10_21h1_story.jpg


De lente is één van de 2 momenten in het jaar waarop Microsoft traditioneel een 'feature update' (versie verhogende update) uitstuurt voor Windows 10. De versie nu 21H1 genoemd is al enige tijd in de testfase maar zou eerstdaags ook publiek toegankelijk worden gemaakt.

Enige achtergrond : de voorbije jaren werd in de lente een 'belangrijke' en 'ingrijpende' update gelanceerd (1903 en 2004 vb. ), gevolgd door een kleinere update met enkel aanpassingen, bug fixes en verfijningen in de herfst (1909 en 20H2 vb.) Telkens worden alle elementen van beide updates hernomen zodat er eentje overslaan geen problemen of verlies van funkties veroorzaakt. De beide updates zijn dus even omvangrijk maar het effect is erg verschillend.

Deze keer is de versie 21H1 echter nogmaals een kleine wijziging, een 'enablement package' voor wie vb. 20H2 nog niet heeft geinstalleerd. In feite is het de kleinste update ooit voor Windows 10, maar op die manier respecteert Microsoft wel de timing waar we allemaal vertrouwd mee zijn geraakt.

Windows Hello

Hello werd verbeterd. Als je nu een apparaat hebt met een Windows Hello compatibele camera of een monitor met zo een camera, kan je nu die externe camera ook inschakelen voor je Windows Hello authenticatie. Dat kan richtinggevend zijn bij de aanschaf van vb. een nieuwe monitor voor je desktop.

Windows Defender Application Guard

Prestaties van Windows Defender Application Guard (WDAG) zouden merkbaar moeten verbeteren, lees sneller werken. Vb. Openen van Office documenten benaderen met Universal Naming Convention (UNC) pad of Server Message Block (SMB) share link.

Windows Management Instrumentation (WMI)

Microsoft bracht verbeteringen aan in de Group Policy Service in Windows Management Instrumentation, om werken op afstand te verbeteren.

En ... dat is het zowat !

Microsoft wil de lancering van een grote nieuwe versie naar verluid wat vertragen tot de corona-crisis achter ons ligt en beantwoordt nu enkel enkele dringende verzoeken van klanten.
Daarnaast zijn er enkele zaken nu al in ontwikkeling voor de herfst en die zijn al merkbaar in de Insiders wereld.
Meest opvallend is de visuele make-over van Windows 10, overgenomen uit Windows 10X codenamed Sun Valley.

Screenshot of File Explorer with new icons

Enkele iconen zouden al kunnen opduiken in versie 21H2 later dit jaar, maar zeker is dat niet.

Microsoft zal er met deze upgrade ook voor zorgen dat de Edge Legacy browser wordt verwijderd, maar met een gewone update van April zou dat naar verluid ook al voor mekaar komen.
 
Ik heb ondertussen door dat de versies van een Pro en een Pro Workstation compleet gelijk lopen ... dezelfde timing, dezelfde versies, dezelfde updates eigenlijk.
Alleen zit er in de Workstation blijkbaar een instelling of een paar andere componenten die getuned zijn voor zwaardere processoren, zoals mijn Xenon Pro CPU's in mijn beide HP Z Workstation bakken hier ...
 
Ik heb ondertussen door dat de versies van een Pro en een Pro Workstation compleet gelijk lopen ... dezelfde timing, dezelfde versies, dezelfde updates eigenlijk.
Alleen zit er in de Workstation blijkbaar een instelling of een paar andere componenten die getuned zijn voor zwaardere processoren, zoals mijn Xenon Pro CPU's in mijn beide HP Z Workstation bakken hier ...
Ik koop en verkoop pc's, ik heb al een paar keer op punt gestaan om een pc met zo een Xenon processor te kopen, hij blijft te koop staan. Hij heeft nochtans goede specs en hij vraagt eigenlijk niet zo gek veel ervoor. Maar durf er eigenlijk ook niet voor te gaan. Nu ik heb nu momenteel een HP dual core staan waar ik nog een muis voor nodig heb vooraleer ik hem te koop kan zetten, maar ze vragen voor door momenteel op muizen. Ik ga voor een tweedehands muis nu ook geen 10€ uitgeven om aan een oude dual core te hangen hoor. Om to the point te komen, ik moet dus eigenlijk niet bang zijn van zo een Xenon processor. Dat kan gewoon gebruikt worden als regulaire desktop die wat poer in zijn gat heeft dan?
 
Een Xenon is om te beginnen quad core ipv. dual - zijn interne constructie maakt hem blijkbaar ook sneller...
Maar voor de rest je merkt daar ..... NIETS van ! Werkt net zoals alle andere processoren.

Ik heb 2 Xenon Pro's draaien van nu toch al enkele jaren oud in grote HP Z-420 desktop bakken. Eigenlijk zijn dat servers. Het enige dat je merkt is dat er een zwaardere ventilator in zit en dat die bij het opstarten een ventilatie-test uitvoert. Dan gaat hij even op toeren en lijkt het een beetje op het starten van een vliegtuigschroef, maar dat duurt maar 5 à 10 seconden. Daarna is die .... fluisterstil ! Staan hier nagenoeg de ganse dag op : één draait Window 10 (zie hoger), de andere draait Windows Server 2012 R2 én VirtualBox voor mijn virtuele machines. Qua processor geeft dat geen krimp.

Ik heb ook nog een HP Workbook laptop met een Xenon erin én een SSD als OS-schijf + HDD erbij. Dat is een beetje een ander verhaal : presteert als een zonnetje maar gaat snel hoog in de temperaturen. Dat is de jongste maanden zo erg geworden dat ik hem nu binnen heb gedaan voor onderhoud, nazicht en het vervangen van de koelpasta op de heat sink. Ik vermoed dat het daarna weer wel voor enige tijd goed zal gaan.

Kortom : van Xenon processoren hoef je echt géén schrik te hebben an sich ... zitten ze dan ook nog in een bak met goede andere specs, dan zou ik dat wel overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan