Windows 10 Versie 21H1 komt eraan ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
1617314189_windows_10_21h1_story.jpg


De lente is één van de 2 momenten in het jaar waarop Microsoft traditioneel een 'feature update' (versie verhogende update) uitstuurt voor Windows 10. De versie nu 21H1 genoemd is al enige tijd in de testfase maar zou eerstdaags ook publiek toegankelijk worden gemaakt.

Enige achtergrond : de voorbije jaren werd in de lente een 'belangrijke' en 'ingrijpende' update gelanceerd (1903 en 2004 vb. ), gevolgd door een kleinere update met enkel aanpassingen, bug fixes en verfijningen in de herfst (1909 en 20H2 vb.) Telkens worden alle elementen van beide updates hernomen zodat er eentje overslaan geen problemen of verlies van funkties veroorzaakt. De beide updates zijn dus even omvangrijk maar het effect is erg verschillend.

Deze keer is de versie 21H1 echter nogmaals een kleine wijziging, een 'enablement package' voor wie vb. 20H2 nog niet heeft geinstalleerd. In feite is het de kleinste update ooit voor Windows 10, maar op die manier respecteert Microsoft wel de timing waar we allemaal vertrouwd mee zijn geraakt.

Windows Hello

Hello werd verbeterd. Als je nu een apparaat hebt met een Windows Hello compatibele camera of een monitor met zo een camera, kan je nu die externe camera ook inschakelen voor je Windows Hello authenticatie. Dat kan richtinggevend zijn bij de aanschaf van vb. een nieuwe monitor voor je desktop.

Windows Defender Application Guard

Prestaties van Windows Defender Application Guard (WDAG) zouden merkbaar moeten verbeteren, lees sneller werken. Vb. Openen van Office documenten benaderen met Universal Naming Convention (UNC) pad of Server Message Block (SMB) share link.

Windows Management Instrumentation (WMI)

Microsoft bracht verbeteringen aan in de Group Policy Service in Windows Management Instrumentation, om werken op afstand te verbeteren.

En ... dat is het zowat !

Microsoft wil de lancering van een grote nieuwe versie naar verluid wat vertragen tot de corona-crisis achter ons ligt en beantwoordt nu enkel enkele dringende verzoeken van klanten.
Daarnaast zijn er enkele zaken nu al in ontwikkeling voor de herfst en die zijn al merkbaar in de Insiders wereld.
Meest opvallend is de visuele make-over van Windows 10, overgenomen uit Windows 10X codenamed Sun Valley.

Screenshot of File Explorer with new icons

Enkele iconen zouden al kunnen opduiken in versie 21H2 later dit jaar, maar zeker is dat niet.

Microsoft zal er met deze upgrade ook voor zorgen dat de Edge Legacy browser wordt verwijderd, maar met een gewone update van April zou dat naar verluid ook al voor mekaar komen.
 
Philip,
Hopelijk wordt mijn probleem hiermee ook opgelost, nl.: sedert een v.d. tussen-uploads blijf ik zitten met een aan- & uitgaande onderbreking van mijn hdmi-signaal naar mijn externe monitor. Dit is wel wat verbeterd door gebruik van een nieuwe kabel van HDMI → DP, maar is er nog steeds.
 
Ik denk niet dat die communicatie zich op Windows-niveau afspeelt en er dus ook niet mee opgelost zal geraken.
Best eens nakijken of je geen recentere driver kan vinden voor je HDMI poort.
 
Volgens de bron die ik vertaalde is dat nu net het nieuws... Die info van hierboven was het perspektief dat in januari werd gegeven.
Maar de ontwikkeling en lancering van WindowsX zou blijkbaar zoveel vertraging hebben veroorzaakt en er is zoveel 'kruisbestuiving' dat men dit voorjaar slechts een minimaal aantal zaken van de wishlist ook echt in de 21H1 zal kunnen stoppen. Doet men dat niet dan wordt het eerder iets voor na het verlof en dan is het 21H2 eerder !

Dus een groot deel van die mooie dingen die het artikel hierboven van @cve laat zien zou dus verschuiven naar die 21H2. Dat zou wel als gevolg kunnen hebben dat de voor juni bedoelde 21H1 ietsje vroeger, maar dan afgeslankt wordt uitgestuurd.

Wait and see... is de boodschap (altijd bij MS, maar nu nét nog wat meer blijkbaar)
 
Ja dacht al dat mijn bron een iets andere verhaal bracht dat wat jij schreef, maar was heel erg moe en dacht dat ik dingen door elkaar aan het mengen was. Vandaar dat ik er ook de bron mee vermelde. Het artikel was inderdaad al van Januari, dus erg up to date is dit nu niet echt te noemen he, maar ze stond wel duidelijk te lezen dat het Juni zou worden. Onze Q melde hier ook Mei of Juni, dus ja dat ligt dus in de verwachtingen. We moeten dus nog 1 of nog 2 maandjes wachten op een grondige of een iets minder grondige update. Ik heb gisteren trouwens nog een update binnen gekregen op mijn laptopje. Het was wel een optionele, dus niet iedereen zal die gekregen hebben denk ik.
 
Ik heb gisteren trouwens nog een update binnen gekregen op mijn laptopje. Het was wel een optionele, dus niet iedereen zal die gekregen hebben denk ik.
MS gaat de laatste tijd blijkbaar een beetje anders om met de updates.
Er komt regelmatig nl. maandelijks één van deze updates :

1617821407111.png


Als je deze installeert heeft dat géén nieuwe versie van Windows 10 tot gevolg, maar wél een nieuwe build !

1617821789174.png


Die mag/moet je installeren en die bestaan uit voorbije updates, gecumuleerd in 1 grote update. Eventuele gemiste details worden op die manier ev. bijgetrokken.

Daarnaast krijg je ook deze te zien, en die zijn optioneel :

1617821915257.png


Die bevatten vooral toekomstige updates, gecumuleerd in een preview. Maar het is géén must dat je die installeert, daarom zijn ze ook optioneel.
Voor private gebruikers is het zelfs best die links te laten liggen, tenzij je in de rij wil gaan staan voor kinderziektes of kleine probleempjes.
Ze zullen deel uitmaken van de eerstvolgende maandelijkse update, dus van de vorige categorie.

Waarom doet MS dat nu ?

Op die manier kan MS aan bedrijven met een centrale update methode (maar die toch niet op WSUS servers terugvallen), zeg maar de KMO van enig belang die beetje op de centjes moet letten de mogelijkheid bieden om dit op één of enkele PC's van uiteenlopende specs te installeren en te zien of het nog allemaal wel werkt.
Als dan een 3-tal weken later de eigenlijke updates binnenkomt kan de IT'er die met vertrouwen laten doorgaan.
 
@Qtex Heb jij misschien die optionele (KB5000842) wél geinstalleerd ... ?
Ik heb alle verplichte geinstalleerd, niet die optionele want ik volg mijn eigen advies hé !

Ik draai ook Windows 10 Pro for Workstations - géén idee of die volledig syncroon loopt met de 'gewone' Pro.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan