Verschil tussen CLONE en IMAGE.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Wat is het eigenlijke verschil tussen een clone van een schijf en een image. Vind nergens een goede Nederlandstalige uitleg.
Een clone zou een identieke copy van de schijf moeten zijn en een image het spiegelbeeld. Maar een spiegelbeeld is het tegenovergestelde van het origineel.
 
ik zal je dit proberen uit te leggen ...met het gene ik hier in mijn database gevonden heb … ik zet dit hier eens neer veel lees plezier ..

het verschil tussen een kloon en een schijfkopie bestand of te wel een image .

Disk klonen en disk imaging zijn twee processen die hetzelfde doel bereiken: ze kopiëren alle inhoud van een harde schijf.
Het is mogelijk een schijf te klonen door een schijfkopie te gebruiken, maar deze twee verschillen duidelijk van elkaar in het proces dat ze gebruiken om harde schijven te kopiëren.
Bij het klonen creëert men een functionele één-op-één kopie van een harde schijf, terwijl bij gebruik van imaging een archief van een harde schijf word aangemaakt die kan worden gebruikt om een één-op-één kopie te maken.



Disk Cloning

Disk klonen is het proces waarbij de volledige inhoud van de ene harde schijf naar de andere wordt gekopieerd, inclusief alle informatie waarmee u vanaf het station naar het besturingssysteem kunt opstarten.
Met een kloonprogramma kunt u een één-op-één-kopie maken van een van de harde schijven van uw computer op een andere harde schijf.
Deze tweede kopie van de harde schijf is volledig operationeel en kan worden uitgewisseld met de bestaande harde schijf van de computer.
Als u opstart met het gekloonde station, zijn de gegevens identiek aan het bronstation op het moment dat het werd gemaakt.
Een gekloonde schijf kan worden gebruikt om de bronschijf in een computer te vervangen in het geval er iets slechts gebeurt met de oorspronkelijke schijf.



Disk Imaging

Disk imaging is het proces van het maken van een archief- of reservekopie van de volledige inhoud van een harde schijf.
Een schijfkopie is een opslagbestand dat alle gegevens bevat die zijn opgeslagen op de bron harde schijf en de nodige informatie om op te starten naar het besturingssysteem.
De schijfkopie moet echter worden toegepast op de harde schijf om te werken.
U kunt een harde schijf niet herstellen door de schijfimagebestanden erop te plaatsen;het moet worden geopend en geïnstalleerd op de schijf met een imaging-programma.
In tegenstelling tot gekloonde schijven kan een enkele harde schijf verschillende schijfkopieën daarop opslaan.
Schijfafbeeldingen kunnen ook worden opgeslagen op optische media en flashstations.



Schijf klonen vanaf een image

Wanneer u een schijfkopie op een harde schijf toepast, maakt u een kopie van de originele inhoud van de schijf.
Schijfafbeeldingen worden meestal gebruikt voor het herstellen van de vorige inhoud van een harde schijf of voor het overbrengen van inhoud naar een nieuwe harde schijf.
U kunt echter een schijfkopie gebruiken om een kopie van de bron-harde schijf op een tweede harde schijf te maken, waarmee het een kloon van de oorspronkelijke schijf wordt.
 
Klopt dit,

Dus kort door de bocht :
Met een clone op een gelijkaardige harde schijf, volstaat het de originele schijf te vervangen door de clone schijf.
Bij een image moet je eerst opstarten met een ander medium om de schijf zodoende te herschrijven voor gebruikl.

Voordeel : Bij een clone kan je makkelijk een bestand vervangen die je ten onrechte gewist hebt. En bij een clone moet je ook over een opstartmedium beschikken als je een externe schijf gebruikt. De externe schijf is immers niet extern opstartbaar tenzij je een interface gebruikt om die schijf te sturen.
Dus als je een (zo aangekochte) externe schijf gebruikt is er weinig verschil met een clone. Alleen is bij een clone de schijf direct leesbaar.
 
als jij over een clone spreekt dan bedoel je in feite niet echt een andere schijf met de exacte kopie van de bron schijf ...
ik heb hier eerder de indruk dat als jij over een clone spreekt je eigenlijk een macrium reflext image backup bedoeld ..welke dan in feite ook de macrium opstart cd benodigd om deze "image" terug te plaatsen ..

als je met macrium reflect het besturingssysteem kloont naar een externe usb schijf en je neemt alles over van de bron schijf dan zou je vermits je in je bios aangeeft om vanaf deze usb schijf op te starten er ook moeten van kunnen opstarten ..dit werd hier eens toegepast en ik kon hier inderdaad opstarten vanaf deze externe usb schijf maar enkel op dit systeem..(het was niet mogelijk om van deze externe usb schijf op te starten indien deze aan een ander systeem hing )..
**ik wil hier wel er opwijzen dat ik hier nog steeds pc's gebruikt met de gewone aloude bios (en ) er zijn hier dus geen UEFI systemen waarop ik dit heb toegepast .
 
NEEN, in Macrium kan je kiezen tussen Clone en Image. Ik spreek hier wel over een clone maken op een externe disk. Als er iets gebeurt met mijn systeem, dan steek ik de schijf aangemaakt binnen Macrium in en start daarvan Macrium op.
Hierbij selecteer ik de externe schijf die ik clone naar mijn C: schijf.
Vroeger maakte ik een clone naar een extern aangesloten schijf die via een interface aangesloten was. Dan kon ik de schijf (zonder die interface) direct in mijn systeem zetten en binnen de paar minuten opnieuw opstarten met die andere schijf.

Maar de definitie voor Clone en Image ging aan mij voorbij. Vandaar mijn vraag. Zeker nu ik een vaste externe schijf gebruik moet ik de omweg maken om op te starten met een dvd schijf.
Zopas geprobeerd met externe Clone schijf extern via USB 3.0 op te starten en krijg de melding dat de boot ontoegankelijk is.
 
ik ben op dit moment zelf een clone aan het maken van mijn ssd naar een externe usb schijf om straks op te starten vanaf deze externe usb schijf (eerder nu al verschillende jaren geleden is me dit gelukt ) indien men geen veranderingen heeft aangebracht dan zou dit me straks wederom moeten lukken (ben benieuwd of ik dan ook de melding krijg "boot ontoegankelijk " ).
 
na vaststelling is het inderdaad niet meer mogelijk om vanaf een externe schijf op te starten ook hier lukte het me niet meer .
 
Qtex;n237837 zei:
na vaststelling is het inderdaad niet meer mogelijk om vanaf een externe schijf op te starten ook hier me niet meer .

Ja, dat klopt. Maar ik blijf bij hetgeen ik al een heel lange tijd doe. Om de 2 weken een nieuwe clone met Macrium Reflect. Ben de laatste 2 weken heel gelukkig geweest dat ik dat gedaan had. Had serieuze problemen na de update.
Op die manier kon ik in de kortste keren terugkeren naar het punt voorheen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan