--> Je Telenet router/modem staat op je bureau of vlakbij de beide PC's
Maak het dan niet moeilijker dan het is : dump die switch en leid een kabel van elke PC naar de uitgangen van die router. Voor zover ik me kan herinneren zijn er 4 ter beschikking.
De beide PC's maken dan deel uit van hetzelfde local netwerkje : IP-adressen 192.168.1.x en y
-->
Eén PC staat vlakbij, de andere niet
Plug de PC vlakbij nog steeds in op de router. De switch plug je dan in met een kabel in een andere poort. En dan de tweede PC inpluggen op die switch. Uiteraard win je hier bitter weinig afstand mee maar als het uitkomt dat op die manier de switch zowat halfweg tussen beide PC's komt te staan is het toch al dat. Of gebruik voor één van beide afstanden een langere kabel, maar pas hiermee toch op - te lange kabels komen de stevigheid van het netwerk niet ten goede.
Het resultaat is vergelijkbaar : de beide PC's zijn op hetzelfde lokaal netwerkje met elk hun eigen IP-adres.
-->
PC's zijn ver van mekaar verwijderd, het zijn desktops en (vaak het geval) zonder Wifi
Bekijk de aanschaf van (minimaal) 2 powerplugs.
Plug dan zeker de 'zender'-plug in één van de poorten van de router en dan in een stopcontact vlakbij
Plug de andere in het stopcontact vlakbij de PC of PC's en in een netwerkpoort op die apparaten.
-->
Hebben de toestellen wel WIFI (Bluetooth is zelden stabiel genoeg)
a) binnen bereik van de router ?
Connecteer beide PC's gewoon via Wifi op de Wifi van de router/modem.
b) buiten bereik router/modem ?
Opteer dan voor powerplugs met WIFI repeater, minstens voor die ene die je verder weg installeert.
Voor de rest identiek maar dan kan je de verre PC verbinden van zodra hij in het bereik van de Wifi repeater zit.
Waarschijnlijk zijn er nog mengvormen mogelijk ... zo kan je aan die repeater op zijn beurt die switch hangen, maar dat heeft maar zin als je op die verdere locatie niet één maar een 4-tal of meer PC's wil verbinden met lokaal netwerk en internet... etc...
BELANGRIJK :
- Voer dan alles uit zoals in #10
- in géén enkele van deze suggesties speelt het een rol of je nu elke PC's met één klavier, muis bedient of elk met hun eigen randapparatuur. Het feit dat je met zo'n gebruik van één set werkt geeft me bijna zekerheid dat je beide PC's héél dicht bij mekaar staan, dus lijkt de eerste én eenvoudigste oplossing hierboven nogal voor de hand te liggen.