Status
Niet open voor verdere reacties.
Welk is eigenlijk een normale temperatuur voor de harde schijf, hangt dit af van merk, type enz... :vraagteken:
Mijn HD is een Maxtor 300Gb 7.200 U/Min, 16 MB Cache, Sata[OPLOSSING]
ga niet te snel uforie roepen maar denk dat het probleem is opgelost daar het langdurig geratel nu al drie dagen is verdwenen door het vervangen van mijn Dvd rw station dit bleek een mechanisch defect te hebben. Hopelijk kan ik dit achter enkele dagen met zekerheid beamen. Toch allen hartelijk bedankt voor de tips en reacties.

[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb de schijf al volledig opgeruimd, gedefragmenteerd enz... maar hielp niets. Valt mij wel op dat het elke week erger wordt. Schijf zit nog goed vast en er zit geen diskette station in de pc, zal de case nog eens moeten openen en naar de serienummer kijken en daarna informeren naar de garantie want ik begin toch heel sterk het vermoede te krijgen dat deze naar de vaantjes is. ;!
 
bij Hard Drive Diagnostics Tools and Utilities (Storage) - TACKtech Corp. staan programma's om je schijf te testen van de fabricanten zelf.
Maxtor geeft voor de diamondmax altijd 3 jaar dacht ik, heb je de maxline, dan is het 5 jaar, de computerwinkel is 2 jaar omdat dit door europa opgelegd word.
Je zal dus een goede pcboer moeten hebben of rechtstreeks met de fabricant moeten handelen.
Dan is het belangrijk dat je een merkpc hebt of dat een pcboer bevestigd de schijf zelf gemonteerd te hebben.
Als jij zelf je pc samenstelt krijg je maar een jaar garantie, volkomen wettig.
Ik heb dat zelf meegemaakt, en bij testaankoop heb ik de hele uitleg gekregen over die beperkte garantie's.
Dat was wel met mijn moederbord, maar dat zal voor een schijf ook wel zijn, selfmadepc doen ze altijd moeilijk over.
Dat is hetzelfde als bij een merkpc het garartiezegel verbreken, dan vervalt de garantie ook gewoon.
Een vriend van mij is pcboer, als hij een briefje schrijft dat de pc door hem zelf is nagekeken gaan de stukken naar de fabriek, anders sturen zijn vertegenwoordigers de stukken gewoon terug naar hem, zonder iets ermee te doen.
Een gouden raad, hou je pcboer altijd tevreden!!!!!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik geen blijvende discutie wil aangaan over garantie en bedriegende winkeliers word dit mogelijks mijn laatste bijdrage in deze thread daarover.

Het is enkel en alleen maar enkel de garantie die telt die de fabriek zelf ingesteld heeft, of het nu gaat over een winkelier of een particulier dit blijft het zelfde.
De aantal jaren garantie die je hebt op de schijf vind je ergens terug op de website van de fabrikant zoals ik al eerder had vermeld. Als jij van mening bent dat je schijf echt wel defect is tijdens die fabrieks-garantie dan moet je gewoon online een formulier invullen waarna je een RMA nummer krijgt. De schijf moet je dan opsturen naar het adres dat je dan krijgt met vermelding van dat nummer, zij beslissen dan of ze de schijf gaan herstellen of je gewoon een nieuwe toesturen. Dit gebeurt uiteraard allemaal op hun kosten indien de schijf echt defect is, anders moet je alles zelf betalen natuurlijk.
En JA ik heb daar ervaring mee :)
Voor de winkeliers gaat het ong ook zo maar mogelijks kunnen zij terecht bij hun invoerder ofzo terwijl de particulier het moet opsturen naar (doorgaans) het buitenland indien de winkelier alleen maar denkt aan euro's, bij mijn laatste RMA moest ik de Maxtor schijf naar Ierland sturen.

Er is uiteraard ook een verschil tussen OEM en Retail, op OEM geven ze standaard maar 1 jaar, maar het kan goed zijn dat de winkeliers tegenwoordig wettelijk verplicht zijn om 2 jaar te geven op de OEM indien zij de schijf inbouwen, ik ben niet voldoende op de hoogte daarvan.

En verder je winkelier tevreden houden betekend eigenlijk dat je bij hem een nieuwe schijf koopt, de meesten denken enkel maar aan hun kassa, en jij bent maar een klant zoals er zovele zijn.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar die zijn in de minderheid :/
 
Je zal dus een goede pcboer moeten hebben of rechtstreeks met de fabricant moeten handelen.
Dan is het belangrijk dat je een merkpc hebt of dat een pcboer bevestigd de schijf zelf gemonteerd te hebben.

Beste I2P, ik probeer gewoon te helpen, niet te discusieren.
Hiermee wil ik enkel zeggen dat je met een goede pc boer meer kans maakt om onder garantie een nieuwe schijf te krijgen, nouja meestal toch.
Een moederbord is wat complexer.
Je kan als amateur denken dat er iets mis mee is, en achteraf te horen krijgen dat er iets anders mis was.
Dat soort toestanden zijn dan puur tijdverlies voor de fabricant.
voor schijven ligt dat weer anders, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wat jij verteld klopt wel, ik lees er ook wel over op fora, maar als ik het niet zelf heb ervaren zwijg ik liever.
Ik ben blij dat je hier bevestigd wat ik heb gelezen, kan voor iedereen van pas komen die een pc heeft.
bedankt.:duimop:
Ik hoop dat onze ervaringen nuttig zijn voor onze vriend reddevil.
tot de volgende topic maar weer.
groetjes ;)
 
nijltjetweety :duimop:

En moest reddevil de oplossing vinden en dat hier laten weten, weten wij dat dan ook weer, want eigenlijk zijn daar wel verklaringen voor zoals hier in deze thread al vermeld geweest zijn maar blijkbaar zijn die hier niet van toepassing :/
 
nijltjetweety :duimop:

En moest reddevil de oplossing vinden en dat hier laten weten, weten wij dat dan ook weer, want eigenlijk zijn daar wel verklaringen voor zoals hier in deze thread al vermeld geweest zijn maar blijkbaar zijn die hier niet van toepassing :/

alle reacties en tips blijven natuurlijk hartelijk welkom en als de oplossing (oorzaak) gevonden is wordt deze hier vermeld.
 
Bij het nog eens nalezen van de thread merk ik nu op dat je 1 van mijn vragen niet beantwoord hebt, namelijk deze...

Ik zou eens de standaard Windows schijf opruiming eens opstarten, dit is iets wat wel eens een tijdje kan duren en waarbij er nogal gespint word.
Hoor je dat zelfde ratelen dan ook nog?

Je had wel gemeld dat je de schijfopruiming al eens gedaan had maar de vraag daarop heb je niet beantwoord, zal je vergeten hebben natuurlijk door onze grote replay's ;)
Moest je dat ratelen dan niet horen dan is er zeer waarschijnlijk niets mis met je HD.
 
Bij het nog eens nalezen van de thread merk ik nu op dat je 1 van mijn vragen niet beantwoord hebt, namelijk deze...

Ik zou eens de standaard Windows schijf opruiming eens opstarten, dit is iets wat wel eens een tijdje kan duren en waarbij er nogal gespint word.
Hoor je dat zelfde ratelen dan ook nog?

Je had wel gemeld dat je de schijfopruiming al eens gedaan had maar de vraag daarop heb je niet beantwoord, zal je vergeten hebben natuurlijk door onze grote replay's ;)
Moest je dat ratelen dan niet horen dan is er zeer waarschijnlijk niets mis met je HD.

Om even iets recht te zetten het ratelend geluid duurd normaal enkele seconden (en niet 5 tot 10 zoals eerder vermeld) en de laatste tijd 10 tot 15. Het ratelende geluid heb ik altijd gehoord bij het opstarten van de pc van nieuws af aan, maar de tijdsduur is merkelijk verlengd de laatste weken ook had ik het enkele weken geleden maar een enkele keer dat de rateltijd zo lang was en de laatste tijd bijna telkens als ik opstart.
ik heb de standaard schijf opruiming opgestart en laten runnen voor alle partities en de pc opnieuw opgestart en kreeg weer de normale duur van de ratel ( dus enkele seconden) hier moet ik wel bij zeggen dat ik vanmorgen bij het opstarten ook de normale opstart ratel hoorde dus ook maar enkele seconden. Dus zal even moeten afwachten tot straks of morgenvroeg als ik de pc opnieuw opstart hoe het dan verloopt. Hoop dat dit een beetje duidelijk is anders hoor ik het wel.
 
ff tussendoor...

zover ik weet klopt er één enkel gegeven niet en dat is de drive capacity deze is namelijk 300 GB en niet 134.217 GB zoals hier vermeld
Ga naar het Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer
en klik daar eens in de linker kolom op Schijfbeheer
(dit is in XP, in Vista weet ik het niet)
hoeveel partities worden er daar getoond en hoe groot is/zijn ze?

Kiijk ff naar het screenshot die ik gemaakt hebt moest het niet echt duidelijk zijn wat ik bedoel
(ik heb 4 partities, C D E en F) Plaatjesupload.nl :: Gratis Plaatjes en Foto's Uploaden - Upload Plaatjes
 
hier moet ik wel bij zeggen dat ik vanmorgen bij het opstarten ook de normale opstart ratel hoorde dus ook maar enkele seconden. Dus zal even moeten afwachten tot straks of morgenvroeg als ik de pc opnieuw opstart hoe het dan verloopt. Hoop dat dit een beetje duidelijk is anders hoor ik het wel.

Als je nog garantie hebt, wacht niet te lang af he.
Je kan nu al je probleem voorleggen bij je fabricant, dan is die al op de hoogte en vervalt je garantie niet.
Met bijna 3 jaar moet er nog garantie opzitten, en als het probleem al van in het begin erinzit kan het een constructiefout zijn, dan zullen ze wel een nieuwe geven, bij seagate zijn ze vrij soepel daarin.
Hou alleszins je vervaldatum in de gaten.
Heuuu.....die van de schijf tenminste (nar)
 
Als je nog garantie hebt, wacht niet te lang af he.
Je kan nu al je probleem voorleggen bij je fabricant, dan is die al op de hoogte en vervalt je garantie niet.
Met bijna 3 jaar moet er nog garantie opzitten, en als het probleem al van in het begin erinzit kan het een constructiefout zijn, dan zullen ze wel een nieuwe geven, bij seagate zijn ze vrij soepel daarin.
Hou alleszins je vervaldatum in de gaten.
Heuuu.....die van de schijf tenminste (nar)

heb nu drie maal de pc opgestart met een langere tussen pauze na de standard schijfopruiming van windows en telkens de normale ratel bij de opstart (korte). Heb nog een vraagje; het is toch normaal dat ik een lichte ratel hoor bij het opstarten van de pc (alvorens ik het info scherm bij de start te zien krijg) met Sata schijf want is mijn eerste pc met zulks een schijf en hoor het dus al vanaf de eerste dag?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan