Status
Niet open voor verdere reacties.
Welk is eigenlijk een normale temperatuur voor de harde schijf, hangt dit af van merk, type enz... :vraagteken:
Mijn HD is een Maxtor 300Gb 7.200 U/Min, 16 MB Cache, Sata[OPLOSSING]
ga niet te snel uforie roepen maar denk dat het probleem is opgelost daar het langdurig geratel nu al drie dagen is verdwenen door het vervangen van mijn Dvd rw station dit bleek een mechanisch defect te hebben. Hopelijk kan ik dit achter enkele dagen met zekerheid beamen. Toch allen hartelijk bedankt voor de tips en reacties.

[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel fabrikanten geven een graad of 50 op als maximumtemperatuur. Voor HD’s geldt dat warmte vooral invloed heeft op levensduur, en iets minder op stabiliteit. Over het algemeen kun je aannemen dat <5400RPM schijven geen koeling nodig hebben, dat 7200RPM schijven niet in stilstaande lucht mogen hangen (en dus met lichte airflow genoegen nemen) en dat 10KRPM schijven een koeler nodig hebben.
Bron:Techzine.nl ;)
 
Veel fabrikanten geven een graad of 50 op als maximumtemperatuur. Voor HD’s geldt dat warmte vooral invloed heeft op levensduur, en iets minder op stabiliteit. Over het algemeen kun je aannemen dat <5400RPM schijven geen koeling nodig hebben, dat 7200RPM schijven niet in stilstaande lucht mogen hangen (en dus met lichte airflow genoegen nemen) en dat 10KRPM schijven een koeler nodig hebben.
Bron:Techzine.nl ;)

Dus kan ik concluderen dat mijn HD eigenlijk genoeg heeft met de standaard case cooler. Dit vraagje wordt gesteld daar mijn HD de laatste weken een 15 en 20 seconde rateld als ik hem opstart, hij heeft dit altijd gedaan maar dan in veel mindere maten (5 en 10 seconden). Ik heb vandaag HDD Health geinstalleerd en nu zie ik dat de temperatuur hier schommelt tussen 40° en 48°, hangt af van de bezigheid van de pc.
 
reddevel

ik heb dat ook eens gehad was ook de ventilator dacht ook dat het de harde schijf was als je de pc opzet moet je eens horen van waar het geluid eigenlijk komt (zet uwe pc eens vrij niet in een kast en hoor eens of het de ventilator is )

ik heb dan ventilator gaan halen moest met voeding bijnemen
want een ventilator apart dat ging niet 25 euro ;)
ineens een grote, kleine werden er niet meer gemaakt (zegden ze )
koeling genoeg dan (nar)

nog een sjaaltje en dikke wanten en zien dat je niet wegvliegt
 
Amaai dat is laag. Goede koeling dan.
Ja word heel goed gekoeld met 2 ingangen vooraan, 1 uitgang achteraan boven en 1 (de grote) boven op de case
dit geeft een goeie doorstrooming van lucht dus :)

Probeer eens met lavalys everest de temperatuur te meten
Via software kan ik de temp niet meten omdat er geen externe sensors aangesloten zijn op het moederbord, maar als ik de comp nog eens afleg en kdenk er aan zal ik eens een sensor op het moederbord aansluiten en eveneens bevestigen op de HD en dan eens vergelijken :)
 
Als het toch de schijf is kan het een begin zijn van 'end of life'
Hoe oud is de schijf?
Ik las op diverse fora dat een maxtor diamondmax bij intensief gebruik na een 2 tal jaar onstabiel word, en vooral de diamondmax 10 zou vaak snel crashen, gelezen maw eigenlijk van horen zeggen, doch dit type keerde telkens weer terug op diverse fora.
Maxtor is overgenomen door seagate daarna waardoor het weer beter ging met de kwaliteit.
Met de seagate barracuda 7200.9 hadden ze de snelste accestime, nl 4.5 msec, is normaal 8.5, voor deze schijf waren er ook veel crashes.
De 7200.10 had weer een accestime van 8.0, probleem weer opgelost.
Soms zijn de fabricanten het slachtoffer van hun eigen prestatiedrang, de drang om de beste, of de snelste te hebben.
Trek de voeding van de schijf uit en start eens op, de ventilators slaan aan met of zonder ratelen, je krijgt dan wel een dosbiep en een berichtje van geen schijf gevonden, is het lawaai weg, dan vrees ik voor de schijf.
Ik hoop dat ik mis ben.
met HD tune kan je je schijf eens op fouten testen.
downloaden kan op http://www.hdtune.com/download.html
 
De schijf is bijna 3 jaar oud, heb hem al eens open laten draaien en het geluid komt echt v/d plaats waar de HD zit dus vrees ik ook het ergste. Ik heb momenteel het progje "HDD Health" draaien op mijn pc ook om de schijf te controlen degelijkheid, warmte enz...(deze geeft tot op heden geen foutmelding) heeft niet dezelfde werking als "HDtune" :vraagteken:
 
Effe meedenken...

Ik zou eens de standaard Windows schijf opruiming eens opstarten, dit is iets wat wel eens een tijdje kan duren en waarbij er nogal gespint word. Hoor je dat zelfde ratelen dan ook nog?

Heb je ook al eens gecheckt of de schijf nog wel degelijk vast zit?

Sommige diskettestations, moest je dat hebben, maken ook een ratelend geluid op bepaalde momenten tijdens het opstarten van de pc als er geen diskette in zit.
Diskettestations zitten doorgaans het dichts bij de HD, misschien vergis je je vanwaar het geluid komt.

Terwijl de case open is kijk eens op de HD achter het serienummer, aan de hand van dat nummer kan je op de website van je HD nazien hoeveel garantie er wel degelijk op je HD zit.
Als je schijf een retail is staat dat nummer normaal gezien ook vermeld op de doos moest je die nog hebben.
Het zit namelijk zo dat de betere schijven tegenwoordig 5 jaar fabrieks-garantie hebben en op dat gebied moet je de winkelier waar je die gekocht hebt niet geloven moest die het anders zeggen, velen zijn daarin niet eerlijk en zo worden er vele mensen bestolen door hun een nieuwe schijf te verkopen en nadien jou kapotte schijf inleveren voor herstel of een nieuwe, ferme winst dus voor hen!
Vele mensen zijn daar niet van op de hoogte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan