Hardware Systeemschijf desktop te vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Eén van mijn desktops is gecrashed dit weekend !
Door een disk repair bleek hij daarna nog wel te starten, maar het account dat ik gebruik was kapot.
Dan SFC en DISM gedraaid en het account werkte ook weer.
De oorzaak is de hard disk die aangeeft op pensioen te willen gaan (crystaldisk is duidelijk ...)

Ik ben gebruiker van Macrium Reflect en kan dus wel een en ander voor mekaar krijgen.
Is mijn veronderstelde werkwijze de beste :
  1. Schijf erin naast de bestaande
  2. Clone van oude naar nieuwe
  3. oude eruit, nieuwe op de bay waar de oude zat en herstarten
Vragen : is er iets extra nodig (schijfbeheer) om die nieuwe te laten herkennen of is die clone grondig genoeg om herkend te worden als startup ?
Is het een probleem voor 'clone' als de doelschijf 3x zo groot is als de oude ? (1TB -> 3TB)
Zoniet doe ik achteraf wel iets om de niet-gebruikte ruimte (2 TB dan) in een partitie te krijgen...

Alle suggesties of hints welkom ....
 
Bedenking: gaat een kloon-app niet crashen op die 'foute' sectoren?
Misschien lukt het beter met een 'image' (indien corrupte sectoren in 'vrije ruimte')?
Zie mijn reactie in #15 - die foutlopende backup vertelt me dus dat de foute sectoren minstens niet allemaal in de vrije ruimte zitten.
En er zijn momenteel 243 sectoren waar SMART er maar niet in slaagt ze te herlocaliseren... Blijkbaar heb ik nog geluk gehad dat mijn Windows installatie nog ongeschonden is, maar vb. mijn account had een herstel nodig voor alles weer werkte.

En weet je wat ... nu is er al enkele dagen géén enkele verslechtering meer ... geen bijkomende fouten in sectoren.
Heb dus wat tijd en reserve gekregen maar ga toch werk maken van de vervanging.

PS : ik sluit binnen enkele dagen zelf het topic, geef ieder nog wat tijd indien je wil reageren maar ... Iedereen bedankt !
 
ooit heb ik met Aomei een cloon proberen te maken me de app op de laptop => lukte niet!!! daarna met mijn progje een ' live cd ' " of " Bootable media " en de cloon werd zonder problemen gemaakt ...
de app start op vanaf de stick of cd en kan zich volledig wijden aan de cloon van de hdd zonder die zelf te belasten.
een oplossing??? proberen waard zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
een rechtzetting dus:

vanaf een bepaalde versie van Aomei backup is het mogelijk om die portabel te maken. het progje staat dus ook niet op je hdd dus. het resultaat is weliswaar een goeie cloon (met schijf fouten).


hier vind je een beschrijving van de error en nog veel meer ....
het feit dat ik over een iso praat is dat ik een tool gebruik om mijn stick te dupliceren, vandaar de verwarring
 
De schijf was zelfs niet meer 'uitleesbaar' als geheel, enkel indiv. bestanden ... dus geen cloon of backup.
Heb ze nu extern nog in case gestopt, niet bootable dus en kan bestanden proberen afhalen.

Dit topic sluit ik dus, want is niet meer toepasselijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan