Hardware Systeemschijf desktop te vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Eén van mijn desktops is gecrashed dit weekend !
Door een disk repair bleek hij daarna nog wel te starten, maar het account dat ik gebruik was kapot.
Dan SFC en DISM gedraaid en het account werkte ook weer.
De oorzaak is de hard disk die aangeeft op pensioen te willen gaan (crystaldisk is duidelijk ...)

Ik ben gebruiker van Macrium Reflect en kan dus wel een en ander voor mekaar krijgen.
Is mijn veronderstelde werkwijze de beste :
  1. Schijf erin naast de bestaande
  2. Clone van oude naar nieuwe
  3. oude eruit, nieuwe op de bay waar de oude zat en herstarten
Vragen : is er iets extra nodig (schijfbeheer) om die nieuwe te laten herkennen of is die clone grondig genoeg om herkend te worden als startup ?
Is het een probleem voor 'clone' als de doelschijf 3x zo groot is als de oude ? (1TB -> 3TB)
Zoniet doe ik achteraf wel iets om de niet-gebruikte ruimte (2 TB dan) in een partitie te krijgen...

Alle suggesties of hints welkom ....
 
de clone wordt één op één gemaakt, de overige niet toegewezen ruimte kan je later bij één of andere partitie voegen ....
1TB wordt op een 3TB: 1TB en 2TB niet toegewezen ...
 
Had U wijzer gedacht.
Men kan nooit een MBR schijf naar GPT clonen.
En GPT is niet te clonen !!!
En wilt U de 3 Terra echt kunnen gebruiken zal hij GPT moeten zijn.
Anders krijgt U een schijf van 2 terra met 1 terra leeg.

Of Macrium het OS kan overzetten op een GPT schijf, zou ik niet weten.
De betaalde versie van MiniTool kon dat wel.
 
Laatst bewerkt:
truc met de'n duif, maar denk er aan duif dood => truc weg:

3TB GPT omzetten naar MBR, daarna clonen, de cloon terug omzetten naar GPT

omzetten van MBR naar GPT en vice versa gebeurt immers zonder data verlies ...
 
Verder vraagje komt bij mij op.
De reden dat ik een kloon wil maken is namelijk dat er momenteel 244 niet corrigeerbare sectoren wachtende zijn op mijn harde schijf en dat sommige dagen redelijk snel naar omhoog gaat ... daalt nadien soms maar nooit volledig.

Als ik nu een kloon maak van mijn systeemschijf en met de bedoeling daarna te switchen naar die gemaakte kloon ... wat is er dan gebeurd met de foute sectoren ?
Wordt die kloon sector-per-sector gemaakt ? Staan die 244 foutlopende sectoren dan ook mijn kloon ?

Ik ben de afweging aan het maken of ik voor een clean install zou gaan (én dan héél veel herinstallatiewerk van mijn apps en software) of toch probeer het volledige, geinstalleerde systeem werkbaar te krijgen vanaf die kloon ... ?!

Alle meningen welkom...
 
een 1:1 cloon, zou wel es alles mee kunnen nemen " al het goede en het slechte " vrees ik anders zou het een "slechte cloon" zijn !?? maar vermits je van een kleinere schijf naar een grotere capaciteit gaat veranderen de parameters 100 fouten op 1TB ==> 100 fouten op 3TB niet??? of zit ik fout
 
@PhilipV Zou niet weten of een gewone opstart niet lukt van GPT, nog nooit geprobeerd.
Weet wel dat een legacy bios machine gewoon GPT kan lezen en schrijven.
Dus kleine SSD (MBR) voor OS en grote GPT voor data werkt.
Blijft het feit dat het zinloos is een 3 Terra als MBR te formatteren, dan gooi je 1 terra gewoon weg.
De 3 terra is dus wel als GPT data schijf bruikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Wat riskeer je met klonen? Leidt het niet tot het gewenste resultaat, kan je nog altijd ''clean installen' achteraf.
Ook die vraag is van de baan, want ... zelfs een backup loopt spaak op foutmelding dat een welbepaalde sector niet kan worden gelezen en de job stopt ermee...
Het wordt dus zonder twijfel een clean install. En bij nader inzien nog maar best ook.
Ben mij aan het voorbereiden en inventaris aan het maken en schrik er zelf van wat zich allemaal op die machine heeft 'opgehoopt' !
En veel van die apps/tools e.d. heb ik het jongste jaar niet meer opgestart - zelfs compleet vergeten.
Het wordt dus grote schoonmaak - enkel installeren waar ik bij het gebruik behoefte aan voel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan