Excel Problemen met het omgaan met Excel-bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds gisteren heb ik problemen met het openen en verwerken van AL mijn bestaande Excel-bestanden.
Vooral de bestanden met grafieken.
Dit heeft ook gevolgen voor Windows Verkenner.

Als je op een bestand klikt, verschijnt de melding dat Excel aan het laden is: eerst 0%, dan 100%.
Soms blijft het zo.
Soms gaat het na zeer lange tijd open.

Dan zie ik de gegevens, maar een grijs vierkant op de plaats van de grafiek.
Na weer een lange tijd is de grafiek zichtbaar en kan ik een lijn toevoegen.
Maar het kost weer minuten om gegevens toe te voegen, tussen elke cel.
Het bericht bovenaan zegt regelmatig: Excel reageert niet.

Als ik het openen afbreek door het Excel-venster te sluiten, blokkeert Windows Verkenner ook.
Dan moet ik Explorer opnieuw opstarten via de Task Manager.

Ik kan daarna niet proberen om hetzelfde Excel-bestand opnieuw te openen, omdat het alleen wordt geopend met "alleen-lezen", waardoor de indruk wordt gewekt dat mijn vorige poging nog steeds ergens actief is.

Ik gebruik Windows 10 met Microsoft Office 365.

Ik heb het volgende al gedaan, zonder resultaat:
- Een reparatie van de volledige Office 365-suite.
- Een volledige virusscan, inclusief mijn Malaware-tools.
- Een schoonmaakbeurt met CCleaner.
- Opstarten van Excel in safe mode
- Geverifieerd dat er geen Add-Ins atief zijn.

Ik heb een van de bestanden naar een vriend gestuurd en hij heeft geen problemen om het te openen. Het probleem zit dus niet in het bestand maar in het systeem.

Er zijn geen problemen met andere Office-toepassingen. (Tenzij wanneer ik in een ander versie een 'hangend' Excel bestand heb. Dan hangt Word ook)

Enig idee?
 
De schoonmaakbeurt met CCleaner zou ik niet gedaan hebben omdat opschoners in veel gevallen meer kwaad dan goed doen.
Verder heb je al veel gedaan zodat er niet zoveel meer overblijf dan een vernaggelt systeem.
Je kunt proberen het systeem te herstellen met en hersteldisk.
 
@Skippy: CCleaner gebruik ik al regelmatig sinds jaren zonder enig probleem. Soms lost het problemen op door opkuis van cache en cookies.

@PhilipV : Geen idee hoe ik de videokaart kan controleren, maar dan zouden er niet alleen met Excel problemen zijn. Ik werk zeer veel met Google Earth en dat gaat perfect. Mijn kennis van hardware is onbestaand.

Ik dacht nu aan allerlei applicaties die voortdurend op de achtergrond draaien. Die doen soms updates die onvoorziene bijwerkingen hebben.
(Avast virusscanner, Skype, Veeam backup, Malawarebytes). Zelfs de reguliere Windows updates hebben soms tekortkomingen. Maar dan zou ik niet de enige zijn met problemen. Ik probeerde al om die uit te schakelen zonder resultaat. Alleen de virusscanner durf ik niet goed deactiveren.
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet een herstelpunt gebruiken? Misschien helpt het als je het systeem terugzet naar vb. een week geleden.
Ook kan je proberen met Office te herstellen of opnieuw er op te plaatsen.
 
@Mik
Bedankt voor de reactie.
Ik heb geen herstelpunten.
Office heb ik al 2 keer door de herstelprocedure laten lopen, zonder gevolg.
Ik heb wat schrik om volledig te verwijderen en Office 365 te herinstalleren omdat dan ook Outlook even verdwijnt en ik dan hulp ga nodig hebben om terug mijn mails te kunnen lezen.

In een vorige reply werd de suggestie gegeven eens naar de videokaart te kijken. Ik ga dus eens langs mijn verkoper rijden om zijn hulp te vragen.
De laptop is intussen 5 jaar oud en het zou dus wel een hardware probleem kunnen zijn.
 
NOOIT laten uitschijnen dat als er teveel kosten aan zijn, dan vervangen. Gegarandeerd dat ze dan direct zullen zeggen dat er veel kosten aan zijn.
Beter van hen te vertellen dat het nu niet past om een nieuwe aan te kopen.
 
Beste Walter Vr.

ga naar uw account van Office 365, haal de laatste opgraven er uit en kijk of uw betalingen correct zijn verlopen, zoals u wel zal weten dat kopen niet meer gaat je neemt een abonnement van 9,99 € dan krijg je wel alle Office applicaties mogelijk zit de fout in de app die worden nogal veel aangepast en als u zo één hebt gemist is dat niet echt erg maar meerder wel.

ik hoop dat het lukt,

Dirk. hou het veilig en blijf gezond a.u.b.
 
@dirkie
Ik heb ook de volledige Office 365 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, deze keer de 64-bit versie.
Dat was geen oplossing.

Er restte mij een mogelijkheid: Een nieuwe laptop. Dat is dit week-end gebeurd en het probleem doet zich daar niet meer voor.

Dit topic mag dus gesloten worden.
 
Het topic was al gesloten maar ik open het nog even om een reactie te geven.

Ik val even om hier met de melding dat u nu een nieuwe laptop heeft gekocht. Uiteraard gefeliciteerd met uw nieuwe aankoop, maar dit was volgens mij niet nodig geweest.

Ik wil u vooral waarschuwen voor Cleaner dat u gebruikt had en ook deze nieuwe laptop dezelfde kuren zou kunnen gaan vertonen als u dit weer gaat gebruiken. Sterker nog ik raad u dit af om dit ooit nog eens te gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan