Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo mede pctutsers. Ik heb nog oude diskettes (1.4 mb) daar staan nog dingen op die ik wil bewaren. Omdat mijn pc geen diskettestation heeft heb ik een los diskette-apparaat gekocht, merk König, met usb.aansluiting. Windows10 geeft alleen de mededeling "moet geformatteerd worden)". Het apparaat wordt dus wel gezien in windows10 maar werkt niet. Weet iemand hoe je dat aan de praat krijgt of moet er een besturingsprogramma gedowload worden? Wie het weet mag het zeggen. Ik hoor het graag. Bijvoorbaat danlk voor het meedenken.
 
Omdat het diskette station nieuw is sluit ik uit dat deze defect is. Maar kan natuurlijk altijd het geval zijn. Je zou ook nog een andere usb poort kunnen proberen en met name een andere hub, zo'n drive krijgt z'n voedingsspanning van de 5 volt lijn van de usb poort. Zitten daar al een aantal apparaten op aangesloten die ook stroom vragen kan het gebeuren dat de floppydrive niet goed wil werken.
Meestal zitten er usb poorten aan de voorkant en aan de achterkant van een pc. Als dat niet werkt zou je nog een externe actieve usb hub kunnen proberen, dus ééntje met een voedingsadapter.

Tweede mogelijkheid is dat de diskettes vergaan zijn. De data die daar op staat is niet voor eeuwig.
Voor de zekerheid eens proberen bij een kennis of familielid die toevallig nog een oude pc heeft staan met een floppydrive.
 
Oude diskettes aan de praat krijgen

Oude diskettes aan de praat krijgen

Hallo Skippy en Lange Pier, bedankt voor de technische uitleg. Ik heb bij een vriend, op zijn oude pc, nog met ingebouwd diskettestation, mijn floppy's aan de praat gekregen. Die oude pc draaide nog onder windows xp. Mijn pc draait onder windows10, inderdaad 64 bits. Ook heb ik al mijn usb.poorten geprobeerd maar zoals jullie al wisten werkte het niet. Nogmaals bedankt voor jullie advies. vr.gr. van tippelaar.
 
Ik heb windows 10 64bit en af en toe gebruik ik een usb floppy disk drive. Dit werkt uitstekend bij mij. Voorwaarde is wel dat de diskette nog goed is.
Bij oude diskettes heb ik inderdaad af en toe een foutmelding (te formateren - kan niet gelezen worden ...) en bepaalde oude diskettes kunnen niet meer geformateerd worden.
Probeer eens met een aantal diskettes of je ze kan formateren en/of uitlezen. De data blijft er niet eeuwig op "plakken" - jammer genoeg.
 
zoals je zie werd de link aangepast .."acces denied " komt er te staan indien jij dus rechtstreeks een link plaats ...
je dient eerst een vermelding te doen en vervolgens deze te selecteren om vervolgens dan de link aan te maken ..
 
[edit]Gebruik altijd de ikoontjes van de Editor van het forum en linkjes naar webadressen, afbeeldingen en filmpjes zullen goed geplaatst worden op het forum.

Link.jpg

Een uitleg van de BB code is hier te vinden: https://www.pctuts.be/misc.php?do=bbcode

[/edit]
 
Indien Windows 10 64bit zal het nooit werken, de info op floppy's is 16bit (soms zelfs 8bit en dan kan het alleen met Dos) en dat kan een 64 bit os niets mee.

Toch wel, heb net eergisteren nog gedaan.
Van de 6 floppies van 1,44MB kon ik er 5 lezen.
Op de afbeelding zie je 2 dirs met files die dus in 1993 op die floppies geschreven zijn en eergisteren via een USB FDD naar mijn HDD gekopieerd met win10x64.

FDD.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan