Windows 10 Opstart/Inlog probleem W10

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Mijn broer (83 jaar) kan niet langer zijn (vrij oude) W10 desktop gebruiken: bij opstart geeft ie eerst een zwart scherm met logo van de pc, dit gaat over naar lichtblauw met totaal onleesbare geborken lijnen (allicht tekst), dit herhaalt zich 2 x en uiteindelijk komt er dan toch iets leesbaars op het scherm: de accountnaam, doch hij weet zijn password niet meer !! Ik veronderstel dat dit een local account is omdat destijds van de oorspronkelijke Win 7 gratis naar W10 is gegaan. Na enkele verkeerde pogingen heb ik de keuze om "geavanceerde" oplossingen te proberen. Natuurlijk zonder enig CD of USB installatiemateriaal is het onbegonnen werk. Ik zocht hier naar een recovery cd x32 maar die is uiteraard wegens ongebruik niet meer "voorradig" al weet ik zelfs niet of die enigszins hulp kon bieden.
Ikzelf beschik wel over een iso W10 cd en allicht kan ik daar dus een (volledige)reinstall mee doen op deze pc.
Mijn broer heeft niet de minste nota van pc-software doch ik zou hem via ons forum graag nog uit de nood helpen indien mogelijk is. Natuurlijk heeft ie nog nooit gehoord van backup noch wachtwoordschijf, maar zou toch graag zijn foto's terughebben. Met mail e.d. zal ik wel mijn plan trekken.
Wil mij excuseren mocht ik niet onmiddellijk reageren om jullie hulp uit te testen want wij wonen nogal ver van elkaar. Desnoods haal ik zijn desktop op en kan ik hier bij mij proberen om er opnieuw leven in te krijgen.
Iedereen op voorhand dik bedankt...Camiel
 
Je zal allicht overschot van gelijk hebben dat daar de oorzaak zit. Zou ik evt deze usb opstartbaar kunnen maken met behoud van de inhoud ?
Nee, als je een opstarbare USB gaat aanmaken, zoals Windows, wordt die stick geformatteerd en overschreven.
Als er iets op staat je nog nodig hebt, eerst een backup van maken.

Als je niet weet of je broer een 32 of 64 bits heeft, wrs 64, in Media Creation Tool kan je ze ook beide tegelijk downloaden en op USB zetten.
Bij het opstarten ervan krijg je dan de de keuze welke je wil installeren.

Vinkje weghalen bij Aanbevolen opties (Use the recommended options...) en bij Architectuur beide(both) kiezen, zie beeleke onderaan. (Wel Engels, maar zal wel lukken zeker?)

Media_Creation_Tool_opties.PNG
 
Laatst bewerkt:
Engels is zekergeen probleem en heb vandaag al rufus en windows creation Tool gebruikt op een 2de laptop van mij. De tool gaf direct aan om een iso bestand aan te maken, maar nu vraag ik mij af wat dit betekent, m.a.w is dit een soort image van deze laptop met alle aan deze laptop gelenkte gegevens of is het hiermee mogelijk om een windows te installeren op een andere pc, laptop of desktop ? Voorlopig heb ik roch al ee dvd met dit bestand gebrand en zal zo gauw mogelijk dit gaan uitproberen op hoop van zegen...Ik hou jullie - met dank bij voorbaat eveneens op de hoogte. Fine avond nog
 
Als je Media Creation Tool Windows 10 bedoelt ivm aanmaken iso, dat is wel degelijk een opstartbare Windows ISO waarvan je kan installeren.
Het is GEEN image van je de laptop, enkel windows installatie versie.

Je bent mss geneigd om in Media Creation Tool een USB aan te maken maar als je die als ISO opslaat kan je daar met rufus, of andere tools, ook een opstarbare USB mee maken. Zelf doe ik altijd ISO's. Handig om die later eventueel nog eens te gebruiken zonder eerst weer te moeten downloaden, tenzij er bv een nieuwe versie is.
 
Bedankt Deus, dit stelt me nu helemaal gerust en is de info die ik moest weten. Omdat bij eerdere pogingen (maandag) ik geen reactie kreeg op mijn usb stick, had ik bij wijze van, een willekeurige dvd in de brander gestoken, de boot volgorde navenant gewijzigd en ja hoor, er was leven in de brouwerij . Vandaar dat ik het iso bestand van MCT op dvd heb gebrand. Allicht probeer ik dit vannamiddag. Het resultaat volgt nadien of morgen. Alvastbedankt ook.
 
Ja, was een moeilijke bevalling. Wat mijn broer me niet had verteld was dat zijn 2 schoonzonen hun "best" al hadden gedaan en elk allicht het 1 en ander hadden geprobeerd, wat gisteren resulteerde in een allesbehalve vlotte installatie van bijna 3 volle uren !! Maar uiteindelijk toch gelukt en hij kan opnieuw surfen en mailen, waar zijn pc hoofdzakelijk wordt gebruikt. Dus, meer dan hartelijk dank van mij en broer.
Vraagje i.v.m. Rufus, doch dat zal ik misschien best apart stellen ?
Deze thread mag dus gesloten worden met dank aan iedereen die hierop gereageerd heeft. Fijne feesten ook nog voor allen hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan