Software Op zoek naar gratis backup programma

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben op zoek naar een gratis backupprogramma. het zou aan het volgende moeten voldoen : het gaat maar over 1 (belangrijk) item op mijn bureaublad hetwelk zeer regelmatis dient aangepast te worden. Daarom ben ik op zoek (als dit al bestaat) naar een programma dat op regelmatige tijden (bvb. 1 x / dag) een backup zou maken MAAR al die backups zouden moet kunnen ingekeken worden zodat ik kan zien wanneer er juist iets gewijzigd is. Het moet dus niet de vorige overschrijven, doch het moet een opslag worden van alle wijzigingen. De backup moet naar mijn externe harde schijf worden geschreven. Bestaat er zoiets (liefst in het Nederlands).
Alvast bedankt voor de hulp.
Nonno
 
lees het volgende eens na .. https://pcmcourseware.com/blogs/news/76635205-make-a-backup-of-your-word-or-excel-macros

*gebruik je de edge dan kun je deze pagina laten vertalen naar het Nederlands ..
klik daarvoor op "opties voor vertalen weergeven " ...
Ashampoo_Snap_donderdag 28 mei 2020_18h57m28s_003_.jpg
 
Om te zien wat er gewijzigd is tussen 2 Excel-bestanden kan je Spreadsheet Compare gebruiken ...

Basis aanwezig in Windows 10 :


Krachtiger :

https://sourceforge.net/projects/spreadshcompare/ (goedgekeurd door Microsoft voor gebruik met Excel)

 
Voor Word heb je dan weer dit :


 
In de Windows 10 zit bij "Instellingen - Bijwerken en beveiliging" in de linker kolom toch een gratis back-up programma !
 

Bijlagen

  • Schermopname (2).png
    Schermopname (2).png
    46.9 KB · Weergaven: 125
Allen... lezen wat TS wil aub !! en vooral tussenliggende reacties.
Hij moet enerzijds versies backuppen, maar anderzijds ook de tekstuele wijzigingen tussen de versies met programma kunnen te zien krijgen.
Dat kan je NIET met backup-programma's, wel met periodiek saven van versies en dan een vergelijkingsprogramma erop los laten. Ik vernam dat het vooral Excel en Word bestanden zijn en deed voor elk een suggestie.
 
Met Iperius Backup Free
is door een paar "slimme" settings zo'n versie backupsysteem wel te maken.
Je kunt instellen om de hoeveel tijd een backup gemaakt moet worden en hoeveel verschillende versies er bewaard moeten blijven.
EN: het is ook in de Nederlandse taal !
 
En Lelo .. worden de bestanden ook in hun formaat en leesbaar gecopieerd ... meeste backups veranderen het formaat en maken het zo dat het enkel nog binnen het backup programma kan gelezen worden voor restore. In dat geval kan TS niets meer vergelijken.

Eigenlijk heeft hij geen backup nodig dus, maar periodieke (dagelijkse ?) copies ...

Maar TS reageert niet meer ... ik laat het voorlopig ook maar even liggen.
 
Ik heb het even getest met Iperius Backup.
Je kunt bijvoorbeeld automatisch om het uur een backup laten maken.
Die backup bestaat dan (na een eerste Full backupuiteraard) uit de gewijzigde bestanden in leesbare vorm opgeslagen in een zip bestand dat de datum en tijd aan geeft.
Je kunt ook instellen dat er na de backup een e-mail komt met een verslag van de gebackupte (gewijzigde) bestanden.

Als het in het geval van nonno (de vraagsteller) alleen om Word en Excel bestanden gaat kan hij die bestanden beter in een Cloud omgeving plaatsen want daar kun je vaak wel terug gaan naar vorige versies.
Onder andere Office 365 bied dat in een Sharepoint omgeving.
 
Lelo... ik geef toe wat TS vraag ligt niet voor de hand. Lees post #4 eens door en laat goed bezinken ...
Dan weet je dat je oplossing niet werken zou, want het gaat niet om terugzetten van vorige versies maar om vergelijken van versies over een gans jaar, zonder er ook maar één terug te zetten...
 
je kan gewoon in windows verkenner het volgende doen:

bij iedere nieuwe "opslaan als" kies je de zelfde naam maar met een volgnummer erbij. zo kan je steeds terugkeren naar vorige versie. alles is in het Nederlands.
 
"Vergelijken" van versies gaat enkel nuttig zijn wanneer de inhoud van dat bestand "kan" vergeleken worden.
Als dit bijvoorbeeld text based betreft, is dit helemaal geen probleem. Anders moet de bakcup tool al weet hebben over het "type" bestand, en de code aanboord hebben om een vergelijking te maken.

Als het enkel over één (al dan niet text based) bestand zou gaan, zou ik zelfs geen backup programma hiervoor gebruiken. Gewoon een script dat elke dag een copy maakt en archiveerd (naar een zip ofzo), met wat metadata erbij (datum, naam, ...).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan