Software Op zoek naar gratis backup programma

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben op zoek naar een gratis backupprogramma. het zou aan het volgende moeten voldoen : het gaat maar over 1 (belangrijk) item op mijn bureaublad hetwelk zeer regelmatis dient aangepast te worden. Daarom ben ik op zoek (als dit al bestaat) naar een programma dat op regelmatige tijden (bvb. 1 x / dag) een backup zou maken MAAR al die backups zouden moet kunnen ingekeken worden zodat ik kan zien wanneer er juist iets gewijzigd is. Het moet dus niet de vorige overschrijven, doch het moet een opslag worden van alle wijzigingen. De backup moet naar mijn externe harde schijf worden geschreven. Bestaat er zoiets (liefst in het Nederlands).
Alvast bedankt voor de hulp.
Nonno
 
Ik probeer even te begrijpen wat u zoekt.
Het moet dus een opslag worden van alle wijzigingen en er moet kunnen ingekeken worden zodat u kunt zien wanneer er juist iets gewijzigd is.

Hier loop ik even klem.
 
Ik probeer een voorbeeld te geven : om te beginnen moet alles worden gebackupt van die bestanden in het bewuste bestand (meestal kleine aanpassingen aan teksten enz... ) maar het is wel belangrijk dat ik kan zien wat de vorige tekst was, en de tekst daarvoor ... belangrijk voor mij. Als er bvb 10 wijzigingen zijn aangebracht, dan zou ik het jaar nadien moeten kunnen zien wat de oorspronkelijke tekst was, en wat de tekst was na bvb de derde aanpassing enz...
 
In post #2 aangegeven programma stockeert héél zuinig, nl. van elk bestand enkel de binaire wijzigingen. Maar geeft je toch de mogelijkheid om de versies op te halen (en dan in te kijken, te vergelijken, etc...) van elke datum waarop je een backup nam.
Dat voldoet volgens mij perfect aan die wensen...
 
Dan kan je best gewoon een bestand per dag bewaren ...met datum in naam vb. Een gans jaar bijhouden is dan wel héél lang, 365 incr. backups zou ik je niet aanraden, maar het kan ...
En opgeslagen bestanden vergelijken kan vb. met Beyond Compare


Vergelijken in backups is nu eenmaal niet meteen een funktionaliteit van een backup programma.
 
Een Backup programma kan naar mijn weten geen tekstuele veranderingen of aanpassingen zien. Wat het wel doet is naar de datum kijken of er een nieuwere versie is van het bestand en deze wordt dan opgeslagen of vervangen naar gelang de instellingen in het backup programma.
 
inderdaad, @Skippy, dus als er tekstuele verschillen moeten zichtbaar worden is een extern programma nodig.
Mijn suggestie is dus :
  1. hou de verschillende bestanden bij (dat met backupprogr. die ik suggereerde eventueel) of gewoon save in een folder op datum ;
  2. gebruik dan een vergelijkingsprogramma zoals Beyond Compare (of andere ... er zijn er massa's) om tussen diverse versies te vergelijken.
Alles in één app. bestaat volgens mij ook niet...
 
Bedankt mensen,
Ik druk me misschien niet goed uit, maar het is de bedoeling dat er in het item dat moet gebackupt worden regelmati wijzigingen worden aangebracht. Daar staan o.a. verslagen in, of diverse brieven dewelke al dan niet aangepast worden, of rekenbladen dewelke aangepast zijn. . Ik zou dus moeten kunnen zien vanaf wanneer en welke wijzigingen aangebracht zijn. Ik heb nu dat programma eassus gedownload en een eerste backup gemaakt. Die zal de volgende dagen om 12 uur worden herhaald. Spijtig dat het programma in het Engels is, voor een zeventiger is dat niet altijd even evident om te bregrijpen. Wat bedoel je met incrementele backups? Hoe doe ik dat?
 
Vergeet die incremental nu maar even ... en maak om de 12u. gewoon een full backup van dat bestand. Ik veronderstel dat opslagruimte géén probleem is...
Incrementaal backuppen verkleint het beslag op je harde schijf omdat op binair niveau enkel wordt opgeslagen wat het verschil in bits/bytes is met de vorige versie. En daardoor neemt dat minder opslagruimte, maar is anderzijds het ophalen van een versie van 3 maand geleden een zaak van héél veel 'terug samenstellen' - niet van jou maar voor het programma...
 
Dus hoef ik niets te doen, enkel elke dag een backup maken.. en dan zou ik kunne zien wanneer er iets gewijzigd is en hoe. Inderdaad plaats genoeg : externe harde schijf van 1.5 TB. Ik ga het enkele dagen uitproberen en hou je op de hoogte.
Iedereen alvast bedankt. Nonno
O ja, is dit niet in het Nederlands om te zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan