Windows 11 Nummering KB voor updates

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Is er iemand die weet hoe die nr. van de updates (KBxxxx) wordt toegekend ?
Er zijn enkele vragen die bij mij opkomen...
  1. Is die nummering chronologisch ? Als met spreekt over KB met een nr. of later ... is een hoger nummer dan altijd later ?
  2. Ik zie nr. KB4xxxxxxx en KB5xxxxx door elkaar genummerd worden ? Zit daar betekenis achter ?
Heeft MS dat ergens beschreven of iemand die ooit beschrijving daarvan heeft gevonden op een of andere support site ?
 
Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb het me ook wel eens afgevraagd.
Die KB nummers worden niet pas toegekend wanneer de update wordt vrijgegeven, maar al wanneer er begonnen wordt met een project.
Als een project erg lang duurt, dan kan het gebeuren dat er al eerder een andere KB update beschikbaar wordt gesteld die een hoger KB nummer heeft. De update met het lagere KB nummer komt dan later beschikbaar.
Over het algemeen is het echter wel zo dat een hoger KB nummer ook betekent dat de update van jongere datum is.


Ik zie nr. KB4xxxxxxx en KB5xxxxx door elkaar genummerd worden ? Zit daar betekenis achter ?
Ik heb even gekeken in de updategeschiedenis van mijn Windows 11 pc. Ik zie daar slechts 1 KB update met een nummer dat begint met het cijfer 4. Dat is KB4023057.
Waarom heeft die update zo'n laag nummer? Omdat die al heel lang bestaat. Die update dient ervoor om het proces van Windows Update te versoepelen. Zie hier: https://support.microsoft.com/nl-nl...derdelen-fccad0ca-dc10-2e46-9ed1-7e392450fb3a
Om de paar maanden zul je die update opnieuw ontvangen. Hij heeft dan hetzelfde KB nummer, maar is wel aangepast/gewijzigd.

Zoiets komt vaker voor. Denk aan KB890830, het Windows-hulpprogramma voor het verwijderen van schadelijke software. Die update heeft helemaal een laag nummer, bestaand uit slechts 6 cijfers. Die update vind je terug bij Geschiedenis van updates, onder Overige updates. Die update krijg je iedere maand, maar steeds weer aangepast. Bij KB890830 staat er dan wel een versienummer achter. De nieuwste (van november '23) heeft het versienummer 5.119
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan