Windows 10 na bsod geen opstart meer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geachten,

op mijn desktop heb een paar keer een BSOD scherm gehad (critical_process_died) . zowat vanalles geprobeerd wat men op het internet adviseert echter geen oplossing.
nu heb ik mijn schijf uitgebouwd en aan een andere PC gehangen teneinde een backup van mijn documenten veilig te stellen.

Denk dat er enkel een nieuwe installatie zal mogelijk zijn echter mijn Win10 is een gratis upgrade van Win7 en heb zodoende geen key meer (hetzelfde geldt voor office). Voor een upgrade waarbij hij de sleutel overneemt moet men exact weten welke Win10 versie men draaien heeft (en dat weet ik ook niet meer, stommerik die ben...)
Mijn vraag : hoe kan ik op die HDD die nu aan een andere PC hangt de licenties van WIN10 en office terugvinden?

alvast bedankt voor jullie input.

Ben
 
Een bsod is in 99,99% van alle gevallen een hardware fout.
Welke ?? Dit kan van alles zijn.

Als de schijf te benaderen is via een andere pc zal de schijf in ieder geval nog goed zijn.
Dan zal de bsod ergens anders aan liggen en dien je dat probleem op te lossen.
De besturing opnieuw installeren zal hier de oplossing niet geven, omdat er ergens een hardware fout is.
Is het bijvoorbeeld de processor dan kan het probleem opgelost zijn als de processor is vervangen.


Je zegt dat je een paar keer een bsod hebt gekregen en dan denk ik meteen aan een onderdeel dat te heet of te warm is geworden dat het blauwe scherm veroorzaak heeft.
Na afkoeling zal de pc meestal weer opstarten tot het weer te heet wordt en de bsod weer verschijnt.
Maar dit kan niet eindeloos door gaan, op een gegeven moment is het over en is het onderdeel definitief defect.

Mogelijke oorzaken zijn hier de processor op het moederbord, de grafische processor of de voeding. Incidenteel kan ook het geheugen defect zijn geraakt door warmte.

Het zou ook nog een defect kabeltje kunnen zijn dat soms wel en soms geen contact maakt, zoals een sata kabeltje naar de harddisk.

Hoor je bepaalde piepjes uit de pc komen als je hem probeert op te starten ?
Zo niet kan het zijn dat er geen pc speaker aanwezig is, zo ja luister dan goed en tel deze beepjes. Als je weet welk BIOS aanwezig is ( zie je meestal in het opstartscherm ) zou je op kunnen zoeken wat het probleem is.
Hier heb je een handvat: https://www.computerhope.com/beep.htm
 
geen piepjes (maar zal nog eens beter luisteren..), ook geen vervuiling inwendig van koelelementen en dergelijke.

Intussen mijn sleutels teruggevonden via programmatje productkey (nirsoft).

Als je weet welk BIOS aanwezig is ( zie je meestal in het opstartscherm ) zou je op kunnen zoeken wat het probleem is. : zover geraakt hij niet.....
 
Als hij al voor het BIOS scherm niets meer doet is het of het moederbord defect of de voeding overleden of er zit een voedingsconnector niet goed vast.

Haal alle voedingsconnectoren eens los en sluit ze daarna weer aan.
 
intussen de schijf weer ingebouwd maar geen piepjes te horen.
1 ste keer krijg ik blauw scherm en zoekt hij herstelpunt en zegt hij schijffouten worden hersteld.
2 de heropstart krijg ik blauw scherm met melding : het lijkt alsof Windows niet op de juiste wijze is geladen , kan dan geavanceerd opties kiezen met opstart in veilige modus maar dat verandert niets aan de situatie. Als ik kies voor opdrachtprompt en de X (????) schijf verander naar de C schijf en DIR vraag zit er niet veel onder de C:.

(in die zin denk ik niet dat er iets aan de voeding scheelt). Zal toch eens een windows versie downloaden en via "herstellen met installatiecopie" proberen maar dan ben ik wellicht al mijn programma's kwijt tenzij jullie ander voorstel hebben.
 
Als hij zoekt naar een herstelpunt en zegt dat schijffouten worden hersteld is dat geen BSOD.
Een BSOD geeft altijd een stopfout weer met een foutcode in de vorm van bepaalde nummers en cijfers
Dit is dus weer nieuwe info dat we nog niet wisten. Dan hoeft het geen overig hardware probleem te zijn zoals moederbord, voeding, processor o.i.d.
Maar dan vind ik het wel vreemd dat er geen BIOS of opstart scherm komt.


In dit geval kan de schijf dus wel defecten hebben waarop misschien delen van de besturing staan. In dat geval zou ik deze schijf niet meer gebruiken en een nieuwe plaatsen.
 
Beste 1ben1.
Geen angst je kunt eenvoudig met MS creation tool een setup DVD maken. (desnoods bij de buurvrouw).
Gewoon setup bedraad uitvoeren. Dan hoef je geen drivers te zoeken (99%)
Microsoft herkent jouw PC, dus je kunt zonder sleutel instaleren.
Dit is als ik me goed herinner al zo sinds XP.
Toen zag je wel eens dat je na het vervangen van je grafische kaart opnieuw moest registreren.
 
beste Wisperbird,
dank voor je reactie

wat bedoel je met " Gewoon setup bedraad uitvoeren "?

Intussen heb ik via een andere pc een HD herstelprogramma laten lopen die enkele fouten gecorrigeerd heeft.

dan via media creation tool een windows 10 binnengehaald en via USB op een nieuw gemaakte partitie gezet en toen hij opstartte zag ik het logo van windows 8 (begrijpe wie kan).

Na heropstarten kreeg ik dan de vraag of ik Windows 10 van drive 2 of 3 wilde opstarten (weet niet welke drive wat is).

Heb een drive gekozen en nu start hij weer op met win10 zonder enig probleem of zonder verlies van programma's. Ik zou toch graag eens weten hoe men kan zien van welke drive win10 opgestart wordt. Hoe groot moet een partitie zijn om win10 Pro vlot te draaien, heb nu 40 GB voorzien? Nog een vraagje kan ik met een programma mijn Win10 uitfilteren en clonen naar die aparte partitie?
 
Als je Windows installeert kun je het beste jouw router via een UTP kabel verbinden. Dus niet via WiFi.
Dan heb je beste kans dat internet werkt tijdens install. Dan hoef je dus geen zorgen te maken over drivers.
Het lijkt er op dat dat herstel gewerkt heeft. Vraagje heb je de schijf nu getest.
Zoals Skippy al aangaf zou ons niet verbazen als die schijf zijn beste tijd heeft gehad.

Van te voren weten welke drive welke is, dat lukt niet tijdens boot.
Achteraf zien welke het is lukt wel, want de schijf waar Windows van geboot is heet Altijd C:\
  1. 40 Gig is wat weinig, dan zal na verloop van tijd de schijf vol lopen.
    Zelfs als je al je privé data verplaatst heb je kans dat hij grotere updates niet meer kan behappen.

  2. Via Minitool, samsung migration tool en Macrium reflect kun je jouw besturingssysteem overbrengen op een andere lege schijf.
    Zou dan wel een SSD nemen en de systeem partitie op minimaal 80 Gig zetten.
    Let op Al deze programma's wissen de doelschijf.
Als je wilt kan ik je wel op afstand begeleiden, zodat je niet van de regen in de drup komt.
Voor contact Eric at HetNetNiet punt NL
 
Hi Allen,

Skippy zal wel gelijk hebben, want na een 2-tal uren werken op de pc kreeg ik plots opnieuw een bsod met de melding dat hij niet kon booten (terwijl hij nota beneaan het draaien was...) .

bij migration programma's lees ik dat men eerst de originele schijf moet "kuisen" tot eigenlijk enkel het windowssysteem overblijft en dan een cloon nemen, klopt dit?

Ben
 
Nee dat is niet nodig, maar we hebben een probleem.
Uw schijf is aan het einde van zijn leven.
Dus eerst weer dat herstel programma draaien en hopen dat het lukt.
Want een OS overzetten dat niet werkt, geeft uiteraard een OS dat niet werkt.
En let op we gaan niet clonen, we gaan het OS migreren.
Kwam deze misvatting hier vaker tegen.
Mocht uw schijf groter zijn dan 2 Terra, dan is hij niet te clonen.
GPT kan niet ge-cloned worden.

We zouden een cloon kunnen proberen.
Dan moet eerst Windows weer draaien.
Dan Gparted opstarten (doet niets met Windows) en die de schijf laten kopiëren.
En dan maar hopen dat Uw schijf goed gelezen kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Hallo Ben,

Klopt het dat je de schijf heb laten controleren in een andere PC ?

Wat zegt crystal diskinfo dan ???
Dan hoef je dus niet perse te kijken of windows draait.
Gewoon klonen en dan kijken of Windows draait met die kloon.

P.S. Klonen kan lang duren hoor.

Dan kunt U later in Gparted de grootte van de partities aanpassen.
 
Bedankt voor je hulp en interesse Whisperbird,

Klopt het dat je de schijf heb laten controleren in een andere PC ?
Inderdaad.

ik had 2 mogelijkheden op win10 op te starten en na een paar keer proberen weer op dat menu geraakt en nu opgestart met windows op 2 de schijf en draait intussen weer. (mijn klein verstand begrijpt er ook weinig van...:rolleyes:)

ik zou nu graag mijn D schijf als besturingsschijf systeem gebruiken ipv mijn C en de draaiende Win10 "migreren", hoe gebeurt dit het beste?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan