Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb begin julie in mijn vrouw haar PC een nieuw moderbord geplaatst.
Nu heeft ze vrij regelmatig een BSOD. Ik heb er "NirSoft BlueScreenView" en "WhoCrashed" op geïnstalleerd.
Vandaag heeft het zich nog eens voorgedaan met dit als resultaat:

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------
computer name: 7E5B3BB4B4F94B8
windows version: Windows XP Service Pack 3, 5.1, build: 2600
windows dir: C:\WINDOWS
CPU: GenuineIntel Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz Intel586, level: 15
2 logical processors, active mask: 3
RAM: 3220353024 total
VM: 2147352576, free: 2057408512


--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------
Crash dump directory: C:\WINDOWS\Minidump
Crash dumps are enabled on your computer.
On Sun 28/10/2012 10:43:22 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\Mini102812-01.dmp
This was probably caused by the following module: cumon.sys (cumon+0x15525)
Bugcheck code: 0x1000008E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFFFFF8053A760, 0xFFFFFFFFB2392C50, 0x0)
Error: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\cumon.sys
product: Windows (R) Win 7 DDK driver
company: Windows (R) Win 7 DDK provider
description: CRCMon System Filter Driver
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following

driver: cumon.sys (CRCMon System Filter Driver, Windows (R) Win 7 DDK provider).
Google query: Windows (R) Win 7 DDK provider KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M


Ik heb ondertussen in uitvoeren eventvwr.msc getypt, en alles uit 'Toepassing' en 'Systeem' verwijdert.
Ook heb ik verifier.exe uitgevoerd, waarna ik de PC terug heb opgestart.
Ik weet niet zeker of ik wel degelijk goed gehandelt heb?
 
Bedankt voor de LOG, hier kunnen we al iets mee. Je hebt ook alle events verwijderd uit je LOG boek, dit mag je niet doen. Hier staat nuttige informatie in betreffende alles wat er met je systeem gebeurd. Dus deze leegmaken heeft geen enkel nut, integendeel.
Het bestand cumon.sys is onderdeel van Windows Driver Kit (WDK). Aangezien dit enkel voor development gebruikt wordt, zie ik geen enkele reden om deze driver actief te houden. Ga eens kijken in de lijst met geinstalleerde software en kijk of er iets tussen staat zoals "Windows Driver Kit (WDK)". Indien zo, verwijder deze applicatie. Tenzij iemand hiervan gebruikt maakt als development tool... maar dat betwijfel ik.

Indien deze software niet geinstalleerd is mag je die minidump eens zippen en hier posten in een bijlage. Dan kan ik deze debuggen met de Windows debugger zelf. Die geeft doorgaans nog iets meer informatie.
 
Ondertussen heeft het fenomeen zich nog enkele keren voorgedaan.
Hetgeen ik nu niet begrijp is, dat ik in "NirSoft BlueScreenView" en "WhoCrashed" geen enkele melding meer zie van deze BSOD's!
Weet soms iemand waaraan dit te wijten is?
 
Kun je eens de gegevens vermelden van het moederbord. Merk en serienummer.
Gebeurt de BSOD specifiek bij gebruik van een bepaald programma of gebeurt het bij gebruik van eender welke toepassing.

Welke Windows versie staat op die computer geïnstalleerd?
 
Het merk = MSI, het serienummer weet ik zo direct niet staan. Maar via SIW heb ik gezien dat er geen serienummer te vinden is.
Het typenr. echter = MS-7592 -> G41M-P28.
De BSOD komt eender wanneer tevoorschijn.
De PC werkt met de trouwe XP-Pro.
 
Ik heb hier die minidump nog eens door de Microsoft Debugger gehaald en deze komt ook met dezelfde driver af: cumon.sys
Je moet eens kijken in de lijst van geinstalleerde applicaties etc of er iets tussenstaat waar deze driver kan mee geinstalleerd zijn. Als je twijfeld mag je de lijst hier wel eens posten.

Ik heb thuis geen Windows Xp meer om die minidump mee te debuggen, daarom dat het wat langer duurde. En ik zag terug activiteit op dit topic, dus ...
 
Kan je eens kijken in de device manager of er volgende driver aanwezig is aub? Want via de applicatie lijst ben ik niet zeker.

Installation Path C:\Windows\system32\drivers\cumon.sys
Description CRCMon System Filter Driver
Version 6.1.7600.16385 built by: WinDDK
Company Name Windows (R) Win 7 DDK provider

Ik kan niet onmiddellijk zeggen waar de component bijgeleverd is, maar ik zie wel een aantal development libraries staan waar dit bij 'kan' zitten. Let er wel op dat sommige applicaties deze nodig kunnen hebben...

MSVC80_x86_v2
Platform
Microsoft_VC100_CRT_SP1_x86
MSVCRT
MSVC90_x86
 
Een BSOD krijg je vrijwel altijd tijdens een hardware probleem.

Je zegt een nieuw moederbord geplaatst te hebben.
Werkt alle hardware wel goed samen met het nieuwe moederbord ? Zoals bijvoorbeeld het RAM geheugen.
Heb je de cooler goed gemonteerd op de processor en de koelpasta juist aangebracht ?
Heeft de voeding voldoende capaciteit voor het moederbord ?
Werkt de grafische kaart goed samen met het moederbord ?
 
Een BSOD krijg je vrijwel altijd tijdens een hardware probleem.

Ik heb toen zelfs extra koelpasta op de CPU aangebracht. Eveneens een 'Memtest' gedurende verscheidene uren toegepast. De 'Comodo Cleaning Essentials' en 'OCCT' uitgevoerd als zijnde een soort van Stresstest.
Verder weet ik ook niet hoe ik eventueel softwarematig kan testen of al de hardware wel samenwerkt met dit 'nieuwe' moederbord!
 
ik denk niet dat dit aan een driver ligt ...

je heb er 3GB ram geheugen in zitten ....

de vraag is hoeveel kan je moederbord aan !
*stel dat je moederbord maar 512mb aankan dan heb je hier dus een overkill aan geheugen ...
*stel dat je moederbord er wel 3gb aankan ...maar je videokaart snoept er 512mb van weg ....daar op heb je nog een onboard geluids / en videokaart in je pc zitten (ook deze snoepen van je geinstalleerd geheugen weg , globaal is dit 1/3)
maak effe een reken sommeke ? der blijft in dit geval niets over voor de windows of haast niets !!
** je dient in dit geval de onboard videokaart uit te zetten !!
laat de onboard geluidskaart aanstaan anders kun je niets meer horen van muziek enz..!
((dit is maar een gedachte kronkel ...))
 
Dit ligt wel aan die driver. Ik heb ervaring met het debuggen van BSOD dumpfiles. Daar staat het antwoord duidelijk in waar het probleem zich voordoet.

@Pieter
Zoek deze driver in je device manager, niet alleen het bestand. Dat wisten we al. We moeten deze driver zien weg te krijgen... want die veroorzaakt deze crashes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan