Mijn pc (cpu) maakt een veel hoger geluid (geruis) dan normaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Sinds april 2018 nieuw Lenovo desktop gekocht bij Vandenborre online. Tot voor een uur was ik aangenaam verbaasd de pc bijna niet te horen. Sinds een uurtje open, van bij het begin een storend geruis? Wat zouden de oorzaak of oorzaken kunnen zijn? Als ik een programma open reageert hij normaal. Zou systeemherstel met herstelpunt van gisteren helpen?
 
Een cpu maakt geen geluid, dit zal de cooler zijn die er op gemonteerd zit. Daarom vermoed ik dat vuil de oorzaak is.
Haal hem er eens af en maak alles goed schoon, ook de cpu en gebruik daarna nieuwe koelpasta en zet hem er weer op.
 
Opletten met het afnemen van de koelblok van de processor. het kan zijn dat je hierdoor je garantie verliest.
je kan al es proberen met alle ventilatoren en koelblokken in proper te maken.

je kan eventueel stofzuiger of (niet al te sterke) luchtcompressor gebruiken hiervoor.
 
Stof is meestal de reden van het lawaai, ik blaas om de 6 maanden de volledige pc uit met een compressor onder lage druk.
Op mijn persleiding zit een waterafscheider om geen gecondenseerd water mee te krijgen, toch belangrijk !
Ook op de grafische kaart als er één apart in steekt , zit ook een coolertje op .
Er zijn ook spuitbussen met perslucht in de handel die meer geschikt zijn voor dergelijk werk, kosten +- 10 euro
Koelblok afnemen zou ik niet doen, alleen als deze defect is en noodzakelijk moet vervangen door slijtage.
 

Bijlagen

  • photo18403.jpg
    photo18403.jpg
    29.1 KB · Weergaven: 110
flashpoint600 wel hier blaas ik om de 3 maanden al de pc's zuiver met een luchtblazer ..deze heeft 3 standen en werd ooit aangekocht in de lidl..(was oorspronkelijk een bubbelbad blazer )
ook hier word dan de video kaart open gemaakt om deze dan ook zuiver te blazen ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan