Software LibreOffice/defecte toets

Goeiemorgen, ik werk met LibreOffice. Op het toetsenbord van mijn Lenovo-laptop is de letter 'n' defect. Werken met een schermtoetsenbord vind ik niet zo handig. Met een apart klavier ook niet, aangezien ik mijn laptop op een klein laptoptafeltje plaats. Mijn voorkeur gaat uit om te werken met 'ALT-toetsencombinaties' en dat ben ik ondertussen ook zo gewend... Het geeft wel één probleempje. Als ik bv. op facebook/messenger een lang bericht wil typen, maak ik dat eerst in LibreOffice tekstdoc. zodat ik het op mijn gemak kan verbeteren. Ik voer zo lange conversaties met mensen die liever niet per mail werken, wat ik nochtans wel handiger vind voor lange berichten... Ik denk omdat zij de berichten op smartphone lezen/schrijven en ik op mijn laptop ? Als ik echter de toetsencombinatie 'ALT110' wil gebruiken om de letter 'n' te vervangen, opent zich telkens een standaardopmaakprofiel rechts van mijn scherm. Eigenlijk al vanaf dat ik ALT1 typ, denk ik. En vervolgens kan ik daar dus ook niet de letter 'n' typen, tenzij toch met het schermtoetsenbord......Kan ik ergens een instelling aanpassen, zodat dit niet gebeurt ? Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Alvast bedankt voor jullie reacties... Ter info : ik bezit zelf geen smartphone !

1721031906218.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In LibreOffice werkt de autocorrectie voor de letter n enkel zo/

Vul in het vak vervangen ° in en in het vak door n
op nieuw klikken

als u nu ° typt moet u eerst een spatie geven en daarna de backtoets gebruiken en voortypen. De ° wordt enkel vervangen door de n na de spatie.
 
Dat is niet hetzelfde als wat ik ondervonden heb.
Bij mij gaat het zo, na "vervangen" - "door"

- naam
°aam - er veranderd niets (spatie na de letter m)
een spatie na het vervangteken geeft: n aam
 
J.W. het is nu bij mij gelukt zoals je zei. Maar eigenlijk gaat het dan sneller, zoals ik het momenteel doe. Ik kopieer de letter 'r' als ik begin te typen en elke keer dat ik een 'r' wil typen, doe ik CTRL V. Dat gaat eigenlijk sneller dan die backspace. Misschien omdat ik het zo gewend ben ?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.W.
Deze manier is nog veel eenvoudiger en sneller:
Typ de tekst die u nodig hebt met de speciale tekens erin.
niets veranderen, gewoon verder typen tot het einde.
Als het typen gedaan is: tabblad bewerken, zoeken en vervangen. Geef gewoon op welk teken moet vervangen worden door de letter van de kapotte toets, klik op alles vervangen en 2 seconden later is uw werk af.
Zijn er meerdere tekens doe moeten vervangen worden? Na elkaar vervangen. 10 of 20 blz tekst zijn op enkele seconden klaar.
 
Spijtig voor u maar ik kan dat niet uit mijn hoofd zeggen.
Ik heb namelijk LibreOffice terug verwijderd.
Het tabblad kan niet ver weg staan want: <<Als het typen gedaan is: tabblad bewerken, zoeken en vervangen. >>
Dat moet dan ergens staan waar u aan 't typen bent.
 
Beetje cryptisch maar eigenlijk héél banaal ... een tabblad bewerken wil gewoon zeggen het document bewerken waarmee je aan de slag bent.
LibreOffice kan - zoals alle tekstverwerkers - meerdere documenten tegelijk open hebben, maar omdat die in LibreOffice in een tabbed interface staan (tabblad per document) spreekt men in die tekst van het tabblad bewerken .... Is dus gewoon het huidige document. ;) :cool:
 
Hé hé... Het is gelukt ! Het wordt nu alleen een kwestie van wennen. Na meer dan 50 jaar van blind typen, moet ik nu 'verkeerde' toetsen aanslaan voor de meest gebruikte toetsen... Bedankt iedereen, vooral J.W. en PhilipV.
 

Bijlagen

  • tuts2.jpg
    tuts2.jpg
    74.6 KB · Weergaven: 10
Ik heb deze week een klein Bluetooth-toetsenbord aangekocht bij Action voor 6 euro. Ik mocht het terugbrengen als het niet werkte. Voor mij is dat al de beste oplossing tot hiertoe om te vermijden dat ik momenteel een nieuwe laptop moet aanschaffen. Uiteraard voor mijn verbruik. Niet iedereen zou daar genoegen mee nemen, besef ik wel. Niet alle karakters komen erop voor. Ook functies die ik niet ken. Moet ik nog verder uitzoeken. Zo komt bv. het eurosymbool niet voor... De reden dat ik dit kocht en geen groter klavier, is dat het moet passen op mijn kleine pc-tafeltje... Ik zet het gewoon met een 'verhoogje' bovenop mijn andere klavier... Een beetje vervelend is dat er geen mousepad op staat. Dus ik moet dan wel die van de laptop gebruiken. Het blijft dus nog steeds een noodoplossing, maar oké voor mij !
 
Terug
Bovenaan Onderaan