Software LibreOffice/defecte toets

Goeiemorgen, ik werk met LibreOffice. Op het toetsenbord van mijn Lenovo-laptop is de letter 'n' defect. Werken met een schermtoetsenbord vind ik niet zo handig. Met een apart klavier ook niet, aangezien ik mijn laptop op een klein laptoptafeltje plaats. Mijn voorkeur gaat uit om te werken met 'ALT-toetsencombinaties' en dat ben ik ondertussen ook zo gewend... Het geeft wel één probleempje. Als ik bv. op facebook/messenger een lang bericht wil typen, maak ik dat eerst in LibreOffice tekstdoc. zodat ik het op mijn gemak kan verbeteren. Ik voer zo lange conversaties met mensen die liever niet per mail werken, wat ik nochtans wel handiger vind voor lange berichten... Ik denk omdat zij de berichten op smartphone lezen/schrijven en ik op mijn laptop ? Als ik echter de toetsencombinatie 'ALT110' wil gebruiken om de letter 'n' te vervangen, opent zich telkens een standaardopmaakprofiel rechts van mijn scherm. Eigenlijk al vanaf dat ik ALT1 typ, denk ik. En vervolgens kan ik daar dus ook niet de letter 'n' typen, tenzij toch met het schermtoetsenbord......Kan ik ergens een instelling aanpassen, zodat dit niet gebeurt ? Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Alvast bedankt voor jullie reacties... Ter info : ik bezit zelf geen smartphone !

1721031906218.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... dat je had gezegd, dat je vermoedde dat het voor een Lenovo een aardige duit gaat kosten, zoals je nu hier ook zegt... En dat gaat volgens mij in verhouding te duur zijn.
Is ook onze bevinding ... Mijn zoon heeft een Lenovo Legend 17 inch om die reden aan de kant moeten schuiven... was maar 3 jaar oud, maar de kosten voor vervanging zouden meer dan de helft van de nieuwprijs hebben betekend.
Daar bedankt hij feestelijk voor, te meer daar de behuizing her en der barsten vertoonde na een poging door een erkend hersteller om verder te gaan dan voorzien bij het demonteren van een en ander ... End of story.
 
Nee hoor ... kan het even zo goed (of beter ?)

Autocorrectie in de tekstverwerker van LibreOffice, genaamd Writer, werkt door automatisch correcties aan te brengen terwijl je typt. Deze functie kan spelling- en grammaticafouten corrigeren, evenals veelvoorkomende typfouten en opmaakconsistentie verbeteren. Hier is hoe het werkt en hoe je het kunt aanpassen:

### Basisfunctionaliteit van Autocorrectie

1. **Herkenning en Correctie**: Terwijl je typt, herkent LibreOffice fouten en past automatisch correcties toe. Bijvoorbeeld, als je "teh" typt, wordt dit automatisch gecorrigeerd naar "the".

2. **Ongedaan maken**: Als je merkt dat een autocorrectie onjuist is, kun je direct op de correctie klikken en kiezen voor "Ongedaan maken".

### Autocorrectie-instellingen Aanpassen

1. **Autocorrectie-opties**:
- Open LibreOffice Writer.
- Ga naar het menu **Extra** > **AutoCorrectie-opties**.
- In het dialoogvenster dat verschijnt, zijn er verschillende tabbladen:
- **Opties**: Hier kun je basisinstellingen voor autocorrectie in- of uitschakelen, zoals het automatisch vervangen van enkele aanhalingstekens door dubbele.
- **Vervangingen en uitzonderingen**: Dit tabblad bevat lijsten van woorden en zinnen die automatisch worden vervangen. Je kunt hier ook nieuwe vervangingen toevoegen of bestaande aanpassen.
- **Woordenlijst**: Beheer de woordenlijst die wordt gebruikt voor autocorrectie.
- **Aangepaste opties**: Hier kun je specifieke regels aanpassen, zoals het gebruik van hoofdletters aan het begin van zinnen of na een punt.

2. **Autocorrectie-instellingen**:
- In de **AutoCorrectie-opties**, kun je specifieke vervangingspatronen instellen. Bijvoorbeeld, als je vaak een bepaald woord verkeerd spelt, kun je het verkeerde woord en de juiste correctie toevoegen aan de vervangingslijst.

3. **Autocorrectie Uitschakelen**:
- Als je liever hebt dat autocorrectie niet automatisch wijzigingen aanbrengt, kun je deze uitschakelen door naar **Extra** **AutoCorrectie-opties** te gaan en de gewenste opties uit te schakelen.

### Gebruik van Woordenboek
LibreOffice Writer gebruikt ingebouwde woordenboeken voor spellingscontrole en autocorrectie. Je kunt aanvullende woordenboeken toevoegen of bestaande aanpassen via het menu **Extra** > **Opties** > **Taalinstellingen** > **Schrijfhulpmiddelen**.

### Contextuele Correcties
LibreOffice Writer probeert contextuele fouten te herkennen en te corrigeren, zoals fouten die vaak voorkomen bij het gebruik van homofonen (woorden die hetzelfde klinken, maar anders gespeld worden).
Door deze instellingen en functies te begrijpen en aan te passen, kun je de autocorrectie in LibreOffice Writer optimaliseren voor jouw specifieke schrijfbehoeften.
 
PhilipV #20
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik had gisterenavond al herhaaldelijke keren uitgeprobeerd; nu weer. Helaas lukt het mij niet om één karakter te vervangen, zoals J.W. ook voorstelde. Om een woord op te nemen in de woordenlijst lukt dan weer wel. Vermoedelijk doe ik ergens iets verkeerd ?

pc tuts1.jpg
 

Bijlagen

  • pc tuts2.jpg
    pc tuts2.jpg
    61.8 KB · Weergaven: 19
  • pc tuts3.jpg
    pc tuts3.jpg
    49.5 KB · Weergaven: 18
Het lijkt me niet onlogisch dat die auto-correctie niet zou reageren op nét 1 karakter/letter. Want dat zou - in normale omstandigheden - typen van een tekst onmogelijk maken, door constante vervangingen...
 
PhilipV, tja logisch denken, zeker op gebied van computers, is niet echt mijn specialiteit... Ik heb er eens een spatie voor gezet en dan lukt het inderdaad wel... Maar enkel op het einde van een woord. Niet in het midden en niet in het begin van een woord... Dan zit ik weer met al die overtollige spaties... Dus spatie+ù wordt 'r'...

pc tuts5.jpg
 
In Word werkt mijn voorbeeld correct en zonder haperingen.
Alleen het typen zal wat minder vlot gaan.

Dit typ ik: wa°°eer en er staat dadelijk: wanneer
Voor hoofdletters: *erge°s en er staat Nergens
1721149379113.png
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig hebben we hier een goede toezichter.... :D

In #25 staat het wel correct
Vervang: ° Door: n
toevoegen
Vervang: * Door: N
toevoegen

gebruik a.u.b. geen letter of cijfer voor het vakje vervang....
Enkel een leesteken dat praktisch nooit gebruikt word.
 
Terug
Bovenaan Onderaan