Opgelost terug halen van defecte HDD.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Mijn vrouw heeft in haar computer 2 HDD's zitten, die ene is haar C met al haar programma's op en die andere is een 1TB HDD waar ze haar foto's en bestanden in bewaard. Die laatste heeft nu zo in 1 keer de geest gegeven. Ik heb ze in mijn zoon zijn computer gestopt om zich te fixen, die is tot in stage 2 tot op 96% geraakt, maar daar is hij blijven hangen. Dus is ze niet hersteld. Ik kan ze ook nergens terug vinden, nog in syssteembeheer, nog in apparaatbeheer. Hoe kan ik zoveel mogelijk data recoveren van deze HDD. Alle hulp wordt zeer hard gewaardeerd. Er is ondertussen een nieuwe SSD aangekocht, maar deze is nog niet ons bezit. We moeten er hebben we achteraf pas gezien 1 tot 2 weken op wachten. We hebben meteen Samsung SSD gekocht, zodat we toch een pak safer zijn als met een HDD.
 
Als je de disk niet kan terugvinden in apparaatbeheer, heb ik zeer slecht nieuws voor je.
Dat is de minimum vereiste om eventueel mbv recovery software nog iets te redden. Geen enkele software kan daar iets aan veranderen. Zolang de hardware niet gedetecteerd wordt, kan je totaal niets doen.
 
Ok, dank u DDragon80, dit was wat ik ook dacht, maar er staat zoveel belangrijke dingen op dat ik toch alles uit de kast wil kunnen halen om data te kunnen recoveren.
Is het misschien wenselijk dat ik die schijf echt heel erg lang tracht te herstellen? Ze is bezig geweest van deze voormiddag rond 10u tot deze avond 18u en toch nog niet klaar.
 
er zijn firma's die ook hardware recovery (printkaart vervangen oa) aan hdd's, maar dit kan wel DUUR uitvallen.
bv Hier .
is het waardevol genoeg om het te laten uitvoeren?
kan het nog gered worden, hangt af van de eind conclussie van de ' Hier '-firma.

hopelijk zijn er geen schrijf bewerkingen op de schijf gebeurd tijdens je reddings poging, regel één: afkoppellen.

heb er al een beetje ervaring mee met data recovery: een 3TB neemt 72 uur in beslag, heb er 90% van kunnen redden ...

S6
 
We hebben meteen Samsung SSD gekocht, zodat we toch een pak safer zijn als met een HDD.
Als je geen extra BU hebt is een SSD even (on)veilig dan een HDD.

Ze is bezig geweest van deze voormiddag rond 10u tot deze avond 18u en toch nog niet klaar.
Zolang er activeit en vooruitgang is laten doen.
Wat gebruik je momenteel? Kan je vordering zien, bv balkje, percentage...?

Welke HDD is het? Merk, type, foto sticker?

Of je data kan terughalen is afhankelijk wat precies het probleem is.
Mechanisch? Electronisch?
Draait de HDD nog? Hoor je 'm kilkken?
Als er helemaal niks gebeurd kan het een gesneuveld compnentje zijn wat soms nog wel op te lossen is.

Hopelijk lukt het je.
 
Er is me wel wat onduidelijk. Is er nu een "recovery" aan de gang op die HD?
Want dan gaat die HD wel aanwezig moeten zijn in apparaatbeheer. Men kan geen recovery toepassen op hardware die niet bestaat volgens het systeem.
 
IMG_20220227_110604.jpg


dit is wat ik te zien kreeg als ik deze aan mijn zoon zijn computer gehangen had. Deze is blijven hangen op stage 2 96%, die heeft meer dan een uur op 205112 blijven staan. Heb dan de procedure gestopt omdat er al meer dan een uur niets meer veranderde.
 
Als je geen extra BU hebt is een SSD even (on)veilig dan een HDD.


Zolang er activeit en vooruitgang is laten doen.
Wat gebruik je momenteel? Kan je vordering zien, bv balkje, percentage...?

Welke HDD is het? Merk, type, foto sticker?

Of je data kan terughalen is afhankelijk wat precies het probleem is.
Mechanisch? Electronisch?
Draait de HDD nog? Hoor je 'm kilkken?
Als er helemaal niks gebeurd kan het een gesneuveld compnentje zijn wat soms nog wel op te lossen is.

Hopelijk lukt het je.
Merk is Seagate 1TB
Ja, ik hoor het motortje draaien en ik hoor ook geluid maar geen klikken.
 
Ok, die screenshot is tijdens de Windows boot (UEFI) genomen. Dus Windows herkende op dat moment wel die HD nog. Dus ik vermoed dat na die procedure (en start in Windows), de HD nietmeer gevonden werd in apparaatbeheer? Indien zo... heeft die zen laatste adem uitgeblazen tijdens een recovery poging van Windows (tijdens de boot).
 
Dit was inderdaad tijdens de boot dat ik die recovery kreeg. Dit zal mijn vrouw helaas niet graag horen dat haar HDD totaal naar de haaien is. Dat er niets meer van te recuperen valt .
 
Merk is Seagate 1TB
Dat zegt niet veel over het type, versie etc..

Bij sommige Seagate modellen komen de koppen wel eens vast te zitten.
Is herstelbaar maar slechts 1 poging waarna het terug kan werken of definitief....
(Best eerst (laten) onderzoeken of dat het echte probleem is of eerder electronisch wat natuurlijk lastig is al je niet zo technisch bent)
Of naar een datareddingsbedrijf maar kan duur uitvallen.

Dit was inderdaad tijdens de boot dat ik die recovery kreeg. Dit zal mijn vrouw helaas niet graag horen dat haar HDD totaal naar de haaien is. Dat er niets meer van te recuperen valt .
Kans is groot dat het einde verhaal is maar ik zou het zo snel niet opgeven en mss een techneut in de buurt zoeken?
Als het voor jullie einde verhaal is, wil ook wel eens een poging wagen. Wie weet, met wat geluk...
 
Concreet; als je hardware gedetecteerd wordt in Windows, kan je mbv recovery software een poging wagen. Als Windows ze niet ziet (apparaatbeheer), stopt het daar.
De kans gaat dan ook zeer klein zijn dat een ander OS die disk wel gaat herkennen en 'mounten'. Valt te proberen, maar kans is zeer klein.

Enkel een data recovery bedrijf kan je dan nog als optie zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan