Opgelost terug halen van defecte HDD.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Mijn vrouw heeft in haar computer 2 HDD's zitten, die ene is haar C met al haar programma's op en die andere is een 1TB HDD waar ze haar foto's en bestanden in bewaard. Die laatste heeft nu zo in 1 keer de geest gegeven. Ik heb ze in mijn zoon zijn computer gestopt om zich te fixen, die is tot in stage 2 tot op 96% geraakt, maar daar is hij blijven hangen. Dus is ze niet hersteld. Ik kan ze ook nergens terug vinden, nog in syssteembeheer, nog in apparaatbeheer. Hoe kan ik zoveel mogelijk data recoveren van deze HDD. Alle hulp wordt zeer hard gewaardeerd. Er is ondertussen een nieuwe SSD aangekocht, maar deze is nog niet ons bezit. We moeten er hebben we achteraf pas gezien 1 tot 2 weken op wachten. We hebben meteen Samsung SSD gekocht, zodat we toch een pak safer zijn als met een HDD.
 
Ok, dank u DDragon80, dit was wat ik ook dacht, maar er staat zoveel belangrijke dingen op dat ik toch alles uit de kast wil kunnen halen om data te kunnen recoveren.
Is het misschien wenselijk dat ik die schijf echt heel erg lang tracht te herstellen? Ze is bezig geweest van deze voormiddag rond 10u tot deze avond 18u en toch nog niet klaar.
En maar overal waarschuwen een backup of clone achter de hand te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
En maar overal waarschuwen een backup of clone achter de hand te houden.
We hadden een backup op een externe HDD, maar deze had het enkele maanden geleden al begeven. Ik had haar wel al gezegd dat we best terug een nieuwe externe HDD of SSD hadden gekocht, maar je kent het he. Ja maar eerst wil ik dit nog gedaan krijgen en dat kost dan zoveel. Het nu niet de moment om zotte kosten te doen. Nu blijkt dat die zotte kosten, wel eens haar had kunnen redden.
 
@cve niet een specifieke fout voor dat model te vinden, kan dus van alles zijn. Kop, spindel, pcb...

Als het een mechanisch probleem en de data echt belangrijk en het geld waard zal een data recovery bedrijf waarschijnlijk beste keuze zijn.

Als het electronisch is, soms slechts een kwestie de controller pcb terug aan de praat te krijgen of eenzelfde versie hdd (moeilijk) of controller pcb (vaak goedkoop) te vinden.
Van de slechte pcb wat chipjes lossolderen, op de vervangpcb solderen, terugplaatsen en t kan weer werken.

Ik snap wel die werkwijze niet voor de meeste gebruikers geld.
Wil enkel aangeven, als een datareddingsbedrijf geen optie is, wat de mogelijke problemen/oplossingen zijn mocht er bv iemand in de familie- of kenissenkring zijn die handig is met electronica en smd solderen.
Baat het niet...
 
en @loomax waarschijnlijk ook een beetje een 'loner' ... van de PC's van mijn huisgenoten heb ik ook geen backup hoor ! En ze hebben allemaal een persoonlijke drive op mijn NAS (die dan op zijn beurt een backup heeft op een tweede NAS), maar als ge denkt dat die hun data daar plaatsen ... ola - vergeet het maar !

Tussen woord en daad staat vaak een realiteit hé ...
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Noem mij een 'dwarsligger', maar als zelfs ADMINS van computerfora hun 'belangrijke' data NIET (blijvend!) back-uppen!
...
Echt te vermijden, toch?
Je hebt aan de ene kant gelijk, mijn data is echter wel safe hoor, ik werk in de cloud. Maar wat mijn vrouw doet met haar pc en haar data, daar heb ik geen zeggen aan.
 
Het wordt zomaar wat roepen als je niet exact weet welk probleem de schijf heeft, gaf al een tip voor TestDisk maar daar is niets mee gedaan.

Hier staan ook wat opties.

En een tut voor TD.
Ik ga daar zeker mee aan de slag.
 
Ik heb vandaag nog een poging gedaan om data te kunnen recoveren van de HDD, we hebben deze keer iets meer geluk gehad als de vorige keer. Ik heb ze terug zichtbaar gekregen. We hebben een 15 GB kunnen terug halen en dan was ze terug dood. Ik ben nu terug de schijf aan het herstellen. Ze staat ondertussen terug op die 96% in stage 2, terug op die 205112. Daar had hij vorige keer meer als een uur blijven hangen en had ik ze dan afgekoppeld. Nu zie ik dat de HDD nog steeds in gebruik is, het HDD LEDje blijft nog steeds constant branden. Dus zie ik nu dat ze nog steeds bezig is. Ik hoor dat ze haar best doet, om de paar seconden hoor ik iets in de HDD van lawaai. Nu ff een beetje meer geduld hebben denk ik. Hopelijk komt het goed deze keer.
 
Als er nog leven inzit, zou ik een goede recovery tool gebruiken om de data eraf te halen. Die "herstel" van Windows is ok als je een beschadigd filesysteem wil/moet herstellen. Maar dat is nietmeer aan de orde in deze situatie. Die disk is al verloren. Het gaat nu om alle overgebleven "leven" in die disk optimaal te benutten. Windows gaat zoveel belasting op die schijf leggen om dat filesysteem te herstellen, dat het laatste eruit wordt geperst. Dat filesysteem moet je vanuit gaan dat het verloren is... of toch grotendeels. Maar dat is niet erg, die schijf is verloren. Gebruik deftige recovery software om de data er nog af te halen zonder meer, zolang ze nog herkend wordt. Elke belasting op die disk moet efficient benut worden!
 
Windows herstel doet het zo slecht nog niet hoor.
Paar maand geleden een 8TB schijf waar verschillende recovery software niets mee kon heeft chkdsk op een paar bestanden na teruggehaald.

Maar moet DDragon80 wel gelijk geven het meestal andersom is.

Met sommige recovery software, of linux, kan je ook een image maken en van daaruit recoveren zodat je de HDD niet belast.
Zal dan wrs ook wel op dat blok (205112) blijven hangen wat je eventueel kan skippen.
Moet je natuurlijk wel een andere HDD hebben waar die image op past.
Verschillende recovery software zoals bv testdisk kan images lezen.

Zou beter zijn het HDD ledje flikkert ipv constant branden.

Hopelijk lukt het je deze keer wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan