Windows 10 Laptop wil niet opstarten, wanneer USB poort in gebruik is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo beste mensen,

Ik heb een oude Lenovo Laptop, met daarop Windows 10 geïnstalleerd en die ik regelmatig gebruik voor te experimenteren. Al langer kom ik op dit oude apparaat tegen, dat hij niet wil opstarten, wanneer ik één- of meer van de USB- poorten in gebruik heb. Ik krijg dan een bijna zwart scherm (zie afbeelding), met een voor mij onbegrijpelijke tekst in de linker bovenhoek. Wie weet wat dat betekend en hoe ik de Laptop dusdanig kan instellen, zodat ik mijn deze Laptop ook kan opstarten, wanneer één- of meer USB-poorten gekoppeld (in gebruik) is. Ik hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
IMG_20200721_192847358_HDR.jpg
IMG_20200721_192847358_HDR.jpg
 
Kijk eens naar de bootvolgorde in het BIOS.
Zet schijf C als first boot.

Waarschijnlijk staat USB nu als first boot en als daar meerdere apparaten zoals een printer o.i.d. aanwezig zijn loopt het opstarten meestal vast.

De melding die je krijgt zegt mij niet zo veel behalve dat het eindigt op NTFS
 
hetgene er vermeld staat "qRéNTFS " is van het Frans afgeleid maar ik kan geen vertaling daarvan vinden ..ook ken ik de betekenis er niet van!
werd deze laptop ooit in het Frans aangeleverd !

zoals Skippy al aangeeft dien je je te vergewissen of de opstart volgorde wel juist staat ... indien deze juist zou staan dien je ook de instellingen betreffende de usb na te zien .
 
Hallo beste mensen, bedankt voor jullie reactie en ik vind jullie suggesties betreffende de opstart-volgorde bij het installeren heel begrijpelijk. Dat was n.l. ook mijn eerste gedachte, maar ik heb dat allemaal (dubbel) gecheckt en die instellingen staan goed, daaraan kan het dus niet liggen. het is gewoon zo, dat élk opslagmedium die ik via de USB poort aansluit, het gevolg krijgt dat het Systeem niet doorstart en blijft hangen met de eerder vermelde vreemde (Franse?) tekst op het zwart scherm. Het apparaat heeft overigens bij mijn weten, geen Franse oorsprong.Wanneer de opstart eenmaal is voltooid, dan kan ik de USB poorten normaal gebruiken. Ik heb deze Laptop gekregen van een kennis, die vond dat vanwege de traagheid van het systeem het apparaat onbruikbaar was geworden. Ik heb de HDD vervangen door een SSD-schijf en nu is het apparaat iets minder traag traag, maar zeker nog geen snelheidsmonster. Tot mijn verbazing kwam ik er nu achter, dat een daarvoor geprepareerde installatie USB Stick met het installatie bestand van een Linux Besturings programma (Mint genaamd) wél normaal te zien is in het opstartvolgorde menu (zie afbeelding) en kan ik dat ook installeren, dát wat bij een Windows 10 installatie USB stick niet mogelijk was. Derhalve heb ik Windows 10 dan ook met een daarvoor geprepareerde installatie schijf moeten installeren. Ja, Sorry voor mijn nogal lange verhaal, maar anders krijg ik het probleem waarschijnlijk niet duidelijk voor degenen, die mij willen helpen.
Van iemand die een idee heeft, welk probleem hier speelt, hoor ik dat nog graag
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 

Bijlagen

  • IMG_20200722_092903012.jpg
    IMG_20200722_092903012.jpg
    61.2 KB · Weergaven: 91
Lukt het om USB geheel te verwijderen uit de bootvolgorde ?

Wat ik wel vreemd vind is dat er een Kingston USB schijfje met zoals u zegt een Linux besturing te zien is terwijl er geen USB stick aanwezig is in de laptop.
Dan zou hij ergens achter een klepje o.i.d. intern aangesloten moeten zijn op een interne USB stekker. ( Nooit meegemaakt, maar wie weet )
 
Dan heb je het niet helemaal goed begrepen Skippy, of ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Het usb-stickje met dat Linux installatiebestand stond tijdens de opstart wél ingeplugd in de laptop.
Groetjes,
Cot
 
Hallo allemaal, inmiddels ben ik erachter wat het probleem was, n.l. door een ingeving kreeg ik het idee om het bestandssysteem van de usb-stick te wijzigen van NTFS naar Fat32 bestandssysteem. Deze wijziging heb ik doorgevoerd met het programmaatje "Rufus" en door deze wijziging kreeg ik de usb-stick nu wél te zien in de opstartvolgorde. Blijkbaar accepteert de laptop alleen Fat32 voor de USB poorten in de opstartmodus. Daarom mijn volgende vraag; wie weet of het mogelijk is om dit te wijzigen (wellicht in de Bios?).
Intussen wil ik nog wel iedereen bedanken die met mij mee dacht om dit probleem op te lossen en ik hoop natuurlijk op een reactie vanwege mijn bovenstaande vraag. Groetjes,
Cor Jansen
 
FAT32 is voor de meeste doeleinden voldoende. NTFS geld eigenlijk alleen maar voor grote bestanden. Hoe je dit in bios kan aanpassen weet ik niet. Bios is niet meteen mijn terein
 
Zoiets is in een BIOS niet aan te passen.

Zo zie je maar weer dat goede informatie belangrijk is voor het zoeken naar een probleem. Wij moeten het met de info doen die we krijgen.
U zei: wanneer ik één- of meer van de USB- poorten in gebruik heb. Dat kan dus van alles zijn.
Als u gezegd had : Telkens als ik een bepaalde ( dezelfde) USB stick gebruik, had het wat gemakkelijker zoeken geweest.

Maar fijn dat het is opgelost.
 
Dank voor jullie reacties. Ja Skippy, goede info krijgen over een probleem is zeker belangrijk. Dat begrijp ik, maar een probleem goed omschrijven wanneer je niet (goed) begrijpt wat de oorzaak van dat probleem is, of welke factoren belangrijk kunnen zijn, is vaak lastig.
Groetjes,
Cor
 
De boot volgorde moet je aanpassen in het Bios. Vroeger geraakte je daar in via herhaaldelijk de "Del" toets in te drukken tijdens het starten, tegenwoordig moet je bij laptops meestal de F2 of F10 toets gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan