Status
Niet open voor verdere reacties.
Wordt hier tijd om wat nieuws te gaan halen ... maar ik twijfel tussen laptop of desktop ...
Iemand een adres/winkel waar je degelijk uitleg kan krijgen?

Waar je moet je vooral op letten? Merk of geen merk?

Alle tips welkom. Budget is +- 1700 euro
 
het hangt van je verwachtingen af of je eerder geholpen ben met een laptop of eerder een desktop ..
waar voor ga je deze computer gebruiken ... ben je een gamer ... heb je deze nodig voor zakelijk gebruik of eerder gewoon voor thuis gebruik ..
ga je voor een merk pc of eerder een zelf samen gestelde* (*enkel voor de desktop dan ).
de Medion 's merk pc's beveel ik in elk geval niet aan ..
 
het hangt van je verwachtingen af of je eerder geholpen ben met een laptop of eerder een desktop ..
waar voor ga je deze computer gebruiken ... ben je een gamer ... heb je deze nodig voor zakelijk gebruik of eerder gewoon voor thuis gebruik ..
ga je voor een merk pc of eerder een zelf samen gestelde* (*enkel voor de desktop dan ).
de Medion 's merk pc's beveel ik in elk geval niet aan ..

Ga het vooral gebruiken voor hobbymatig film's te bewerken en af en toe eens een game spelen. Ik zoek iets wat toch een aantal jaar kan meegaan. Ik heb nu een 5 jaar oude desktop, indertijd laten samenstellen. Mijn twijfel omtrent laptop of desktop is puur plaats ... laptop ruim je op in de kast, desktop is wat anders :)
Asus, Acer, Dell is dat wat? Processor I7 of I5 ? Kan je een laptop tegenwoordig nog upgraden?
 
Dell is dus HP ... ik weet niet wat er zo upgraden te valt in een laptop ..men kan ram geheugen bij plaatsen indien er een slot vrij is ..men kan een SSD plaatsen om de HDD te vervangen maar als jij voor een nieuwe laptop ga dan voorzie jij dit toch bij de aankoop. ..
betreffende de verschillen tussen een I7 of een I5 durf ik me niet uit te spreken .... denk eerder dat Ddragon80 je beter de verschillen kan meedelen tussen een I7 of een I5.
 
Films bewerken doe je het gemakkelijks op een groot beeldscherm en dan valt een laptop af tenzij je er een tweede scherm aan hangt.

Als ik een goede keuze zou mogen maken zou ik kiezen voor een desktop met een SSD van minimaal 500 GB. Hierop zet je de besturing, plus de software en de videobestanden waarmee je aan het werk bent.
Daarnaast een gewone harddisk van minimaal 2TB voor de videobestanden waarmee je niet werkt en verder alle andere bestanden zoals muziek enz.
De meeste goede videobewerkingsprogramma's kunnen met 64 bits overweg, dus zou ik een 64 bits besturing kiezen met minimaal 16 GB - liefs 32 GB intern geheugen. Videobewerken gebruikt meestal nogal wat intern geheugen.
Een Grafische kaart met hardware matige acceleratie en minimaal 2GB geheugen is een goede keuze voor videobewerken. Maar het kan natuurlijk altijd beter.
Minimaal een 21 inch beeldscherm. Ook hier is weer hoe groter hoe prettiger werken.
Je kunt ook overwegen is om met twee beeldschermen te gaan werken, maar dan moet je ook twee grafische uitgangen hebben om deze aan te kunnen sluiten. Dit werkt erg prettig met videobewerken en zeker als je Adobe Premiere gebruikt.

Voordeel van een Desktop is dat je gemakkelijker kunt uitbreiden of een hardware onderdeel kunt vervangen of upgraden mocht de software later betere systeemeisen vergen.

Als je serieus aan de slag wilt gaan met videobewerken met een laptop, kom je er vaak al snel achter dat de accu snel leeg raakt en een beperking is ook de geleverde stroom door de adapter als hij aan de netspanning hangt.
 
Films bewerken doe je het gemakkelijks op een groot beeldscherm en dan valt een laptop af tenzij je er een tweede scherm aan hangt.

Als ik een goede keuze zou mogen maken zou ik kiezen voor een desktop met een SSD van minimaal 500 GB. Hierop zet je de besturing, plus de software en de videobestanden waarmee je aan het werk bent.
Daarnaast een gewone harddisk van minimaal 2TB voor de videobestanden waarmee je niet werkt en verder alle andere bestanden zoals muziek enz.
De meeste goede videobewerkingsprogramma's kunnen met 64 bits overweg, dus zou ik een 64 bits besturing kiezen met minimaal 16 GB - liefs 32 GB intern geheugen. Videobewerken gebruikt meestal nogal wat intern geheugen.
Een Grafische kaart met hardware matige acceleratie en minimaal 2GB geheugen is een goede keuze voor videobewerken. Maar het kan natuurlijk altijd beter.
Minimaal een 21 inch beeldscherm. Ook hier is weer hoe groter hoe prettiger werken.
Je kunt ook overwegen is om met twee beeldschermen te gaan werken, maar dan moet je ook twee grafische uitgangen hebben om deze aan te kunnen sluiten. Dit werkt erg prettig met videobewerken en zeker als je Adobe Premiere gebruikt.

Voordeel van een Desktop is dat je gemakkelijker kunt uitbreiden of een hardware onderdeel kunt vervangen of upgraden mocht de software later betere systeemeisen vergen.

Als je serieus aan de slag wilt gaan met videobewerken met een laptop, kom je er vaak al snel achter dat de accu snel leeg raakt en een beperking is ook de geleverde stroom door de adapter als hij aan de netspanning hangt.

Klopt volledig. Nog vermelden dat de HDD in laptop meestal trager is dan die in een desktop.
 
Dell is dus HP ... ik weet niet wat er zo upgraden te valt in een laptop ..men kan ram geheugen bij plaatsen indien er een slot vrij is ..men kan een SSD plaatsen om de HDD te vervangen maar als jij voor een nieuwe laptop ga dan voorzie jij dit toch bij de aankoop. ..
betreffende de verschillen tussen een I7 of een I5 durf ik me niet uit te spreken .... denk eerder dat Ddragon80 je beter de verschillen kan meedelen tussen een I7 of een I5.

Even correctie, Dell is niet HP. Zijn twee verschillende merken, beiden kwalitatief heel goed. Alleszinds toch betreffende de zakelijke reeksen laptops/desktops. De particuliere toestellen raad ik niet zo aan. Goedkoper materiaal...

Verschil tussen i5 en i7 zijn het aantal cores beschikbaar. Met een i7 heb je al snel 4 hardware en 8 met HyperThreading. (8 logische cores dus). Een i5 voldoet meestal wel. Voor videobewerking en conversies zijn meer cores ook wel welkom. Geheugen is ook altijd welkom voor deze zaken. Hoewel je met 16GB al een heel eind raakt.
Met een dure videokaart zou ik me niet zo snel laten vangen. Deze heeft voor videobewerking weinig voordeel. Voor games daarentegen maakt dit een groot verschil (game videokaart dan wel). Wil je een videokaart voor 3D ontwerp (Autodesk Maya etc), dan zijn hier ook andere kaarten voor beschikbaar. Maar voor video/foto bewerking maakt dit niets uit, standaard videokaart voldoet. CPU cores en voldoende geheugen zijn wel belangrijker.

Snelle SSD als root is ook belangrijk. 256GB zou ik als minimum aanraden. Snelle bewerkingen gaan bij goede software eerst gebufferd worden in het geheugen, daarna de schijf. Maar hangt van de gebruikte software af.
Een goed scherm is ook wel een plus. Dell heeft kwalitatief heel goede schermen. Ga minstens voor een 24" (prijs/kwaliteit).

Keuze voor een laptop... ik raad enkel de business modellen aan (Dell Latitude, HP Probook). Maar deze zijn doorgaans een 300 EUR duurder dan de standaard, maar kwalitatief veel beter.
 
Zijn op de zakelijke markt de twee grootste spelers, en daarbij ook elkaars rechtstreekse concurenten. Beiden hebben ook wel wat andere merken overgenomen. Zoals EMC (grootste storage appliance leverancier) dat onlangs overgenomen werd door Dell. HP daarentegen heeft op SAN bijvoobeeld lefthand een aantal jaren gelende overgenomen. Zo gaat dat dus... Daarom niet altijd beter. Want die technologie verdwijnt meestal wegens gebrek aan eigen inovatie. Ze kopen inovatie eerder dan er zelf mee te komen. Helaas zijn de gevolgen voor die mooie oorpronkelijk technology nefast op langere termijn.
 
Of je desktop of laptop zal nemen hangt een beetje van je eigen verwachting af. En vooral als je altijd met een groot scherm wil werken.
Beiden kunnen verkregen worden met gelijkaardige specificaties. (over de prijs valt dan nog te discuteren).
Ruimtebesparend heb je nog een 3e optie, eventueel een All in one pc. (scherm met alles erin, of in de voet ingebouwd).

Over het merk neem je voor een laptop best een van de A-merken in mijn ogen (voor particulier) vooral: HP, Asus, Lenovo, Dell.

Voor een vaste pc kan je altijd kijken als een standaard model van een van deze merken aansluit bij je verwachtingen anders kies je inderdaad best een samengesteld exemplaar.

Wat de processor betreft is de i5 al serieus geëvolueerd, daar zijn ook al quad core versies, en in de i7 dan 6 en meer..
Maar het is inderdaad een feit, dat i7 voor videobewerken net iets fijner is. maar als je keuzes moet maken dan liever een betere SSD met I5 dan beperken op ssd en een i7

En waar te vinden: www.ctcs.be (voor volledige pc/notebook zijn er geen transportkosten)
Stuur gerust een mailtje of je kan gerust erover eens bellen. (of me hier terugvinden ;) )
 
Ga het vooral gebruiken voor hobbymatig film's te bewerken en af en toe eens een game spelen. Ik zoek iets wat toch een aantal jaar kan meegaan. Ik heb nu een 5 jaar oude desktop, indertijd laten samenstellen. Mijn twijfel omtrent laptop of desktop is puur plaats ... laptop ruim je op in de kast, desktop is wat anders :)
Asus, Acer, Dell is dat wat? Processor I7 of I5 ? Kan je een laptop tegenwoordig nog upgraden?
Welke hardware heb je nu dan?
Notebooks zijn zelden te upgraden, overigens.

En welke software gebruik je voor het renderen?

Huidige processoren zijn niet echt veel sneller en als renderen geen spielerij is zou je kunnen gaan denken aan een wat duurdere nVidia grafische kaart die je het werk laat doen.

Heb je ook gelijk een goede kaart om mee te gamen.
En indien nog geen SSD, die erbij en een deel als cache gebruiken voor het renderen, hoef je je niet te ergeren aan het traag maken van de film.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan