Windows 11 Krijg inlog van niet bestaand account.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wisperbird

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een bizar probleem. Het is simpel op te lossen door Win 11 opnieuw te installeren, maar ik wil het begrijpen.
Heb de PC gekocht via Remarkt en daar stond een account op "Remarkt" zonder wachtwoord.
Dus de PC startte gewoon op in het account Remarkt. Ook het admin account was zonder wachtwoord.
Dus zover geen probleem. Er is alleen iets geks met dat Remarkt account.
Via Computerbeheer/Gebruikers heb ik het account "Remarkt" verwijderd. Dus gebruikers zier er nu zo uit:
Remarkt 0.jpg

Als ik de PC opstart met toetsenbord krijg ik echter;
Inlog.jpg

En als ik hier een wachtwoord wil invoeren dan lukt dat natuurlijk niet en ook het oude "leeg" werkt ook niet.
Ik heb nu dus twee opties:
Inlog dubbel.jpg

Begrijp niet hoe dit kan.

Heeft iemand een idee hoe het komt dat hij wil inloggen bij een niet bestaand account ?
 
Heb mogelijks iets gevonden.

Er worden ook een aantal accounts bijgehouden voor logon. Mogelijks staat deze cache geconfigureerd om x aantal accounts bij te houden.
Hiervoor moet je dus zijn in de group policy.

Computer Configuration\Windows Settings\Security Settings\Local Policies\Security Options

1668712743435.png


Je zou deze eens kunnen proberen op 1 te zetten... (of 0)
 
@DDragon80 Je suggestie nr. 48 slaat enkel op domain accounts, zeker niet op lokale accounts.
En de vraagsteller heeft al zeker géén eigen domain of controller.

Gaat primair over "Interactive logon":
The interactive logon task begins when a user enters credentials to log on by using the Windows user interface. The credentials consist of a user name and password for logon with a local account, and the user's user name, password, and domain for logon with a domain account.

interactive logon: A software method in which the account information and credentials input by the user interactively are authenticated by a server or domain controller (DC).


Bij voorkeur is deze setting gemaakt voor een omgeving met een AD. Maar volgens de documentatie valt onder een interactive logon authentication evenzeer het gebruik van locale accounts.
En aangezien deze account enkel zichtbaar is in het logon scherm, zijn de keuzes beperkt neem ik aan. Cache lijkt me in deze situatie vrij reëel, en de uitleg van deze policy zou dit mogelijks wel kunnen verklaren.
 
@PhilipV Domein gebruik ik niet voor deze PC. Wel voor mijn Google Workspace.
In netwerk termen is domain iets heel anders dan wat je kent uit Google Workspace hoor !
Maar dat doet nu even niet terzake en zou ons te ver brengen... onthou alleen dat domain en domain controllers netwerkopstellingen zijn gehanteerd door grote bedrijven met grote PC-parken, niet door particulieren.
 
ik zat te denken of er misschien een script gestart wordt tijdens windows 10 opstarten ( maar kan haast niet als je de user niet ziet)

#52 lijkt me meer voor de hand liggend.
kijk es naar #24 aub Aardbei. bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan