Windows 11 Hoe krijg ik Defender terug actief ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik had Malwarebytes free geinstalleerd en daardoor werden een aantal funkties van Windows Defender overgenomen en zag ik in de Instellingen items van Malwarebytes naast die van Defender : proper !

Maar nu is mijn gratis verlopen en daardoor verdween alles van Malwarebytes. Ik ben niet van plan die betalende versie te kopen en hield het dus op de gratis lees beperkte versie. Maar ... vanaf dan krijg ik meldingen dat mijn Virus en Malwarebescherming niet aktief is !
En als ik naar de settings kijk bemerk ik in Windows Security dat die inderdaad af staat én zelfs niet bereikbaar meer is voor mij...

1688464020861.png


en erop klikken geeft :

1688464051586.png


Ik ben een thuisgebruiker en werk met een lokaal account ... dus IT-beheerder ???

Dan maar de ganse malwarebytes er terug afgegooid maar ... tot mijn ontzetting : géén verschil - dat blijft zo staan !
Iemand enig idee waar MB dat in registry of settings heeft verknoeid ?
 
Dit al geprobeerd?
Stap 1: Klik op de Win- en R

Stap 2: Voer services.msc in het vak in en druk op Enter.

Stap 3: Zoek in de Services-interface naar Security Center-service en klik er met de rechtermuisknop op om de optie Opnieuw opstarten te kiezen.
 
en heb je hier al eens gekeken

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Beveiliging en onderhoud\Instellingen voor Beveiliging en onderhoud wijzigen

het is maar suggestie
wat je kan proberen is een herstelpunt uitvoeren van voor je dat programma heb geinstalleer, je weet wel wat ik bedoel
1688492981599.png
 
Ik ben alle helpers absoluut dankbaar, maar elke oplossing die refereert naar de normale gebruikersinterface of funkties van Defender is dus niet haalbaar. Het item op zich is immers onbereikbaar.
@Pagadder en @Patrick.S : die basisfunkties ken ik allemaal wel hoor maar brengen me geen stap verder...

1688494001459.png



1688493991374.png


De ontoegankelijkheid van de ganse pagina 'Virus & Malware-bescherming' door een vermeende ingreep van IT is het probleem.
Hier is helemaal géén IT.
 
@wivy Klopt, heb al geprobeerd daar een vraag op te stellen maar kreeg het onvriendelijke antwoord dat ze maar support geven aan geregistreerde gebruikers van het pakket. Nogal lastig als ik juist een vraag wil stellen hoe ik gebruiker van dat pakket kan worden, eens de free in de weg zit ...
 
Probeer eens volgende registry keys te bekijken:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center

Onder 'Monitoring' staat by default niets (buiten de default lege key)

Onder 'Provider\AV' staat enkel 'Microsoft Defender Antivirus' onder een custom Guid veld

Ik kan je eventueel mijn reg file bezorgen ter vergelijking. Of vergelijk met een ander Win11 toestel
 
Laatst bewerkt:
de reg file ziet er zo uit?

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center\Provider\Av\{D68DDC3A-831F-4fae-9E44-DA132C1ACF46}]
"GUID"="{D68DDC3A-831F-4fae-9E44-DA132C1ACF46}"
"DISPLAYNAME"="Microsoft Defender Antivirus"
"STATE"=dword:00060100
"PRODUCTEXE"="windowsdefender://"
"REPORTINGEXE"="%ProgramFiles%\\Windows Defender\\MsMpeng.exe"


en misschien handig : https://mcpforlife.com/2020/04/14/how-to-resolve-this-state-value-of-av-providers/
 
Ik sluit deze vraag af omdat ondertussen duidelijk is dat de installatie zodanig corrupt is dat ze niet meer met gewone middelen te redden valt. Er is nl. zelfs met de verborgen administrator account géén enkele mogelijkheid meer om instellingen te wijzigen, in de registry waarden aan te passen etc... Alles, maar dan ook alles lijkt op slot te zitten.

Dank aan iedereen die meedacht, maar het zal een volledig nieuwe, clean install worden - voorlopig ontbreekt mij echter de tijd om dit meteen te gaan doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan