Netwerk Hoe juiste verbinding maken met SMB server

Vraag : Hoe stel ik de juiste poort in met onderstaande informatie:

Dune HD-mediaapparaat bevat een ingebouwde SMB-bestandsserver die toegang biedt tot aangesloten opslagapparaten en intern geheugen vanaf het lokale netwerk.
Vanwege de gecertificeerde Android TV-oplossing (en Google-beveiligingsvereisten) gebruikt de SMB-server een zogenaamde "niet-geprivilegieerde" poort en ondersteunt alleen SMB 2.x/3.x-protocollen (het zeer oude SMB 1.x-protocol wordt niet ondersteund).
Het gebruikte poortnummer is 10445 (in plaats van het standaardpoortnummer 445).
Om verbinding te maken met deze SMB-server, moet u dus rechtstreeks verbinding maken via het IP-adres en het poortnummer handmatig opgeven. Op een Windows-pc moet u poortdoorsturing instellen.

natsourceip2.png

Moet ik deze specifieke poort instellen onder Nat poort redirection of open ports?
maw: in welk vak vul ik de juiste informatie in?

of kan ik het af met alleen het commando :
netsh interface portproxy add v4tov4 listenaddress=0.0.0.0 listenport=445 connectaddress=192.168.1.243 connectport=10445

extra informatie :

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de 4 screenshots bekijk zie ik ook dat je op alle paarden tegelijk probeert te springen : SMB is geen UPnP hé ...
en waarom je op laatste screenshot de Dune HD negeert maar op G: klikt kan ik van hieruit niet plaatsen...

Ik zie in de screenshots extra informatie die niet gecommuniceerd is. Door geen duidelijk beeld te schetsen blijft het moeilijk om een duidelijke richting uit te gaan.

De NAS (Dune HD) wilt dus een verbinding maken naar een andere storage op je netwerk? Genaamd 'G'.... Juist?
Wat is G? Waar heb je 'G' geconfigureerd? En Hoe?

Vertel eerst eens WAT je wilt doen? Want ik heb de indruk dat je dat zelf niet echt weet. Of niet echt weet wat je aan het doen bent...

Ik zie wat er op de screenshot staat, en wat die handeling gaat doen. Maar weet jij het?

Ik veronderstel maar even dat je dit beeld ziet vanop je PC (Win 11) of vanop een TV.

De instellingen hier bepalen hoe en wat je van de Dune HD wil zien ...

Naam : geef een naam zoals je die bron op de ontvanger voortaan wil zien
Type : SMB is ok (als je het zo hebt geconfigureerd op de zender, op de Dune dus)
Server : IP adres best van de Dune
Map : de naam van de map of share die je op de Dune hebt gezet
Gebruiker : de naam van de gebruiker die je rechten op die map hebt gegeven op de Dune
Wachtwoord : het overeenkomstige wachtwoord op de Dune voor die gebruiker

Waar komt die conclusie nu eensklaps vandaan ? Je hebt toch altijd een "transport-protocol" nodig ? Of het nu 2 of 200 cliënt apparaten zijn die willen verbinden ...
Hoe zou jij dan vanop die PC en/of TV willen verbinden met de Dune ?

Als je de Dune met een USB-kabel met je PC verbindt heb je dat niet nodig, dat klopt - dan neemt Windows dat gewoon als een USB-apparaat met Windows funktionaliteit die aan boord is.
Als je het op het netwerk toegankelijk wil maken moet je een protocol configureren, zeker omdat je TV hoogstwaarschijnlijk op Android zal draaien ... dan is SMB eigenlijk een makkelijk beheersbare keuze.

NFS kan ook maar ik zie geen voordeel, en heb geen idee of de Dune dit aanbiedt.

Voor zover ik hier alles kan zien; je gaat een werkende SMB verbinding hebben tussen je PC en het Dune apparaat.
Maar door gebrek aan kennis zie je niet duidelijk wat er wel of niet werkt, en vooral 'waarom'.
Dat laatste euvel, waarvan je een screenshot plaatste, is ook een onnodige handeling.

Terug
Bovenaan