Netwerk Hoe juiste verbinding maken met SMB server

Vraag : Hoe stel ik de juiste poort in met onderstaande informatie:

Dune HD-mediaapparaat bevat een ingebouwde SMB-bestandsserver die toegang biedt tot aangesloten opslagapparaten en intern geheugen vanaf het lokale netwerk.
Vanwege de gecertificeerde Android TV-oplossing (en Google-beveiligingsvereisten) gebruikt de SMB-server een zogenaamde "niet-geprivilegieerde" poort en ondersteunt alleen SMB 2.x/3.x-protocollen (het zeer oude SMB 1.x-protocol wordt niet ondersteund).
Het gebruikte poortnummer is 10445 (in plaats van het standaardpoortnummer 445).
Om verbinding te maken met deze SMB-server, moet u dus rechtstreeks verbinding maken via het IP-adres en het poortnummer handmatig opgeven. Op een Windows-pc moet u poortdoorsturing instellen.

natsourceip2.png

Moet ik deze specifieke poort instellen onder Nat poort redirection of open ports?
maw: in welk vak vul ik de juiste informatie in?

of kan ik het af met alleen het commando :
netsh interface portproxy add v4tov4 listenaddress=0.0.0.0 listenport=445 connectaddress=192.168.1.243 connectport=10445

extra informatie :

Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps... ik zie de verwarring : dit is géén media player maar een soort would-be NAS, een bestandsserver.
En die kan op verschillende manieren, waaronder Samba aan file serving doen.

Tja, dan zul je toch in die setup moeten geraken, anders is er weinig manoeuvreerruimte hé ...

respons op #11 :

Als de Samba-server knop op je Dune HD-speler de interface sluit in plaats van een configuratiepagina te openen, kan dit betekenen dat de configuratie van de Samba-server via een andere methode toegankelijk is. Hier zijn enkele mogelijke oplossingen:

1. De Samba-server kan al actief zijn zonder dat er een configuratiepagina nodig is. Je kunt controleren of je de Dune HD-speler kunt benaderen via een andere computer op het netwerk.
  • Open de Verkenner (Windows) of Finder (macOS).
  • Typ \\[IP-adres van de Dune HD] in de adresbalk (bijvoorbeeld \\192.168.1.100).
  • Als dit werkt, is de Samba-server actief en kun je bestanden delen.
2. Sommige Dune HD-spelers hebben een webinterface waarmee je instellingen kunt beheren.
  • Open een browser en typ het IP-adres van je Dune HD (bijvoorbeeld http://192.168.1.100).
  • Kijk of je daar Samba-instellingen kunt vinden.
3. Ga via de interface van de Dune HD naar InstellingenNetwerk.
  • Controleer of er opties zijn voor bestandsdeling of netwerkservices.
4. Als de knop niet werkt zoals verwacht, kan dit een bug zijn in de firmware. Zorg ervoor dat je Dune HD-speler up-to-date is:
  • Ga naar InstellingenFirmware-upgrade.
  • Zoek naar updates en installeer deze.
5. Sommige Dune HD-modellen bieden toegang tot Samba via een configuratiebestand op de speler zelf. Dit bestand kan zich bevinden in de netwerkmap van de speler of via een USB-stick worden geladen.

Je moet die gebruiker aanmaken op die Dune HD toestel, niet in Windows. Windows moet die credentials gebruiken om te authenticeren tegen die Samba server. De account moet dus gekend zijn (aanwezig zijn) op die Dune HD.

En trouwens 'Samba' is de Linux implementatie van SMB... Dat is dus een Linux server die een SMB share kan aanbieden.

Heb ook nog volgende link gevonden, die wat verklaart betreffende je eerste post:

Dat had ons ook wat verdergeholpen moest je die gewoon meegeven...

Die zit dus standaard op een andere poort en kan je niet aanpassen. Bedoeling is om veiliger te zijn, is wat van de pot gerukt. En verder in die procedure zeggen ze om eventueel de firewall uit te zetten. Typisch chinese rotzooi dus. "Zet je beveiliging uit", en ons probleem is opgelost mentaliteit.... niet doen dus. Wil je dat werkende krijgen, moet je inderdaad in Windows port forwarding configureren naar die SMB server. En zien dat je outbound firewall goed geconfigureerd is. Standaard staat outbound traffic open dacht ik. Gaat waarschijnlijk dus geen probleem zijn daar.

Maar, configureer die port forwarding dus NIET in je router (achter de NAT). Want dan zet je de toegang vanaf het internet open. Je communicatie tussen je Windows toestel en die Dune HD gaat niet gerouteerd zijn normaliter. Gaat dus in hetzelfde subnet zitten, en daardoor komt je router niet in het spel.

Laatst bewerkt:
Meestal moet je een NAS configureren via een webinterface.
Die interface zit dan gewoonlijk achter een bepaalde poort om niet de standaard web-poorten 80 en 8080 te gebruiken (veiligheid).
Ik vermoed dat in dit geval je via je webbrowser naar het ipadres van je samba server moet gaan en achter het ipadres moet je de poort meegeven.
vb.
Als je smb server ipadres 192.168.1.10 heeft en je moet naar poort 10445 dan gebruik je in je browser: https//192.168.1.10:10445 (Pas het ipadres en poortnummer aan aan jouw situatie. Je vindt die info in de handleiding van de smb server.)
Je komt dan in de configuratiepagina's van de smb server terecht waar je de gebruikers, hun eigen mappen en dergelijke kunt definiëren.
De gebruikers definieer je best met de gebruikersinfo van hun PC account. Zoniet moet je bij het aanmaken van een netwerkverbinding opgeven dat ze zich met een andere gebruiker aanmelden en daarbij de gebruikersinfo van de smb server invoeren.
Om de smb server aan te spreken voor het bewaren/ophalen van bestanden maak je best een netwerkverbinding op de PC's naar de smb server met de juiste gebruikersgegevens (naam en wachtwoord).
Vanaf dan kan iedereen aan de voor hem/haar/het gedefinieerde mappen op de smb server.

@MerlinTG Bekijk even de link in men laatste post. Daar staat enige documentatie van die Dune HD over de implemantatie van SMB.
Het is wel degelijk de standaard SMB poort (445) die ze aangepast hebben. Dus niet de web interface! Met alle gevolgen vandien om op een normale manier die SMB shares te bereiken.

@DDragon80 Had ik gezien en gelezen.
Op de gelinkte pagina staat ook:
Code:
Also, you can enter "IP:port" into "Server" field when configuring a network folder manually.
Dat is dus de standaard manier om verbinding te maken...
Al hetgeen daaronder staat is om verbinding te maken mat de Dune Media Player met of zonder behoud van een SMB server op je Windows PC.
Dus zou je in je verkenner gewoon het IP adres gevolgd door een dubbelpunt en de poort (10445) verbinding moeten kunnen maken met de SMB server.
Ik had het over het configureren van de SMB server. En dat gebeurt meestal via een webinterface.
De toegang tot bestanden gaat daarna via een netwerkverbinding of de verkenner (maar dan moet je telkens die poort meegeven).
Het geheel zou identiek moeten verlopen als bij een NAS.
Op een linux server/PC moet je de smb configuratiebestanden via een editor zelf aanpassen voor de instellingen.
Bij een NAS gebeurt dat via de webinterface.

Ik ga je helaas terug tegenspreken vrees ik :)

De 'standaard' manier om een SMB te mappen in windows, is niet voorzien om een poort nummer mee te geven. Dit wordt niet aanvaard in de drive mapping of explorer.
Er zijn tegenwoordig blijkbaar wel andere apps of methodes (powershell) om een alternatieve SMB mapping te maken; New-SmbMapping
Met dat commando kan je een niet standaard poort meegeven om een mapping te maken.

De alternatieve poort die jij meegeeft in de web interface is ook niet 10445. Die configuratie web interface gaat hoogst waarschijnlijk over de standaard http(s). Dat (10445) is wel degelijk de poort waar de SMB server op luistert.
Wat je daar voorsteld (web interface via andere poort) is inderdaad dikwijls mogelijk en toepasbaar op de manier dat je het beschrijft. Maar is niet van toepassing op deze situatie.

OK, ik twijfel niet aan je kennis ter zake.
Ik heb ook nog nooit een poortnummer moeten meegeven bij een netwerkverbinding. Zelfs niet naar een smb server.
Ik baseerde mij op de tekst in het artikel waarnaar je verwees.
Die poort 10445 voor de webinterface was maar een voorbeeld. Ik heb zelf geen Dune toestel, dus gebruikte ik het nummer uit de voorafgaande berichten als voorbeeld.

Ik laat het hierbij en hoop dat TS zijn oplossing krijgt/vindt. (y)

De toegang tot bestanden gaat daarna via een netwerkverbinding of de verkenner (maar dan moet je telkens die poort meegeven).
Het geheel zou identiek moeten verlopen als bij een NAS.
Ik kan uit ervaring meegeven dat dit inderdaad gewoon niet kan ...het SMB protocol aan de cliënt-kant (alleszins in Windows) biedt die mogelijkheid niet om een poort mee te geven - elke NAS die ik ken (hier heb ik Synology 3x staan) gebruikt dus ook gewoon de standaardpoort. Is er geen NAS of andere fileserver op het netwerk die over SMB luistert op die poort ? tja, dan zal je Windows machine niets vinden/connecteren.

Die poort 10445 voor de webinterface was maar een voorbeeld.
Het ging ook niet over het nummer an sich, maar het feit van 'af te wijken' van de standaard.
Die tekst uit de link laat vermoeden dat dit zonder meer kan, maar dat is niet zo.

Als je TS nog verder kan en wil helpen in de richting van de standaardpoort (hoe wijzigen vb van de standaard DUNE instelling ?) dan wordt dat zeer geapprecieerd.(y)

ik heb zitten stoeien maar kom niet verder. (smb hoeft van mij specifiek niet hoor)
Wat moet ik nu verder doen om het netwerk verder te kunnen benaderen?

- Ip-adres van het apparaat is : 192.168.1.21
- onder UPNP zie ik mijn pc desktopxx en kan ik verbinden en bestanden afspelen
- als ik bij bronnen op pc icoon G druk krijg ik geen toegang tot netwerkmap

Bijlagen

• IMG20250121135816.jpg
    IMG20250121135816.jpg
    85.5 KB · Weergaven: 19
  • IMG20250121135834.jpg
    IMG20250121135834.jpg
    78.4 KB · Weergaven: 16
  • IMG20250121135916.jpg
    IMG20250121135916.jpg
    83 KB · Weergaven: 14
  • IMG20250121140141.jpg
    IMG20250121140141.jpg
    74.4 KB · Weergaven: 20
de laatste opmerking is de belangrijkste : je ziet je PC/server maar hebt geen toegang (met de user waarmee je zit te kijken !) op de shares van die PC...
Daar moet je dus zoeken c.q. rechten verlenen.

Terug
Bovenaan