GNUnilink voor Sony, Dongle kan je kopen, of zelf bouwen, of de stukken bestellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nijltjetweety

Niet meer actief
Ik zit er aan te denken me een cassetteadapter aan te schaffen.
Goed voor ipod, cd, mp3 en minidisk.
Ik wil een opslagmedium aansluiten op dergelijke adapter met zo groot mogelijke capaciteit.
Zo kan ik in mijn auto terug goede muziek beluisteren.
Welke opslagmedia zou handig zijn, en bestaan er players met een remote control om eventueel aan het stuur te plaatsen?
 
Laatst bewerkt:
nen andere cd wisselaar plaatsen is ook een oplossing

Ik zou dat kunnen, maar de aansluiting is veranderd vlak na aankoop, dus ik zou een toestel van 15 jaar oud moeten zoeken.
Dat is niet bepaald een goede optie, die gaat al lang iets aan mankeren.
Vandaar dat ik reeds schreef op zoek te gaan naar een verloopkabel, van de oude naar de huidige connector (of omgekeerd, 't is hoe je het bekijkt).
De link naar de xplod die ik reeds gepost heb was juist ivm dit probleem.
 
kijk eens naar de bijlage.
Op mijn toestel kan de XA-U20 of de XA-U40 source selector worden aangesloten. (Merci Rudy voor die handige manual).
Ik vond nu dit artikel over aansluiten van een ipod op deze selector.
Misschien is mijn toestel al wat ouder, maar zo VERouderd is die nu toch ook weer niet.
Heeft me iemand informatie over dergelijke selectors en wat er verder nog kan op aangesloten worden?
Misschien zal de kwaliteit beter zijn dan via een adapter in het cassettedeck.
Iemand een idee daarover?
 

Bijlagen

  • xa-u20..jpg
    xa-u20..jpg
    48.8 KB · Weergaven: 94
Kijk, met deze set kan je zelfs een ipod aansluiten, en gelijk opladen.
En met deze adapter kan je zelfs iPhone 3G en nieuwere modellen opladen terwijl je rijd.

deze dingen kan ik ook gebruiken op een nieuwe autoradio, het is nooit verloren.

Al "DEZE" stekkers zijn niet meer en minder dan een verloopstekker van iets naar iets. Als je iets van electronica kent en je hebt alle aansluitgegevens, dan is het een fluitje van een cent om iets aan te sluiten. Zelfs de oudste tv kan mits de juiste punten gevonden voorzien worden van een scart. Dit om maar te zeggen dat alles mogelijk is. Maar het blijft altijd de vraag waar ge op vandaag de juiste gegevens haalt. Heel misschien heb je 13 jaar terug nog een schema gekregen bij aankoop van die radio. Als je dit hebt, heb je eingelijk allles om een verloopstekker te maken. Uiteindelijk komt het er maar op neer de juiste voedingspanning te hebben samen met de audiokanalen en die te koppelen. Eventueel een voorversterker tussen zetten als signaal te laag is.
 
O ja, die unilink zou de stekker veranderd zijn was mij verteld 13 jaar terug in de winkel.
Klopt dat, en vooral, hoe weet ik bij aankoop van zo iets of het de juiste stekker gaat hebben?

Of dit juist is weet ik nog steeds niet.
De unilink is terug te vinden bij minstens 4 verschillene merken, er zijn zelfs verloopkabels die geschikt zijn voor deze 4 merken.
Zou het zo zijn dat Sony zijn oude unilink moest aanpassen aan de huidige gestandaardiseerde, of hebben ze mij ton iets wijs gemaakt om me een nieuw toestel aan te smeren?
In ieder geval, een klassieke autoradio bezit een voorversterker (line out) en een high end versterker om luidsprekers aan te sturen.
Die laatste gebruik ik nooit, het signaal gaat steeds naar externe filters en versterkers hier.
Mijn huidige toestel is niet veel meer dan een voorversterker, je kan er geen luidsprekers op aansluiten.
De uitgangsspanning is wel opgetrokken van de standaard 2V naar 4V.
De signaalsterkte zal geen probleem opleveren denk ik.
Dit soort apparaten zijn zeldzaam, en moeilijk te vinden, daarom wil ik momenteel geen ander toestel.
Zo een source selector ga ik wel zoeken, dan kan ik een cdwisselaar aansluiten naast een ipod en eventueel nog iets anders, een dvd of laptop.
De recente sourceselectoren van Sony hebben daar een usb voor.
Alleen weet ik niet of mijn oude toestel hier ook mee overweg kan.

Dus is mijn unilink universeel? (voor zo ver daarvan sprake kan zijn, en kan ik een recentere source selector gebruiken dan deze aangegeven in de handleiding van mijn toestel.
Op die 2 vragen zoek ik nu nog een antwoord.
Ik hoop dat iemand mij daar nog kan mee verder helpen.
Info over de gebruikte PIC16F628 vond ik om hier.
De datasheet lijkt me wel informatief.


PS, ik vond een discussie op tweakers over een oud toestel.
Misschien helpt deze ons verder vooruit?
http://74.125.77.132/search?q=cache...+schema&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=be&client=opera

Dongles zij er voldoende te vinden.
Als deze bijvoorbeeld.
Deze slaagt er zelfs in een Sony minidisk zich te laten gedragen net als een cdwisselaar van Sony op een Sonyradio.
Vreemd dat die minidisk zich niet zo gedraagt, gezien het van dezelfde fabricant is, nl Sony.

Bekijk je eens even de linkjes bij die dongle, er staan de schemaatjes bij.
Die PIC16F628 ga ik niet gebruiken, die is maar nodig als je minidisk gebruikt.
Hoewel deze geprogrammeerde pic gebruikt word om een laptop aan te sluiten.
Dit laat me vermoeden dat er toch een mogelijkheid moet zijn met imac om het zelfde te doen mits aanpassen van de code??

Ook stelt VDToorn schema ter beschikking, of eventueel kan bij hem zelfs geprepareerde onderdelen worden gekocht.
Maar wat heb ik dan juist nodig van hem?
http://vdtoorn.nl/electronica/De-GNUnilink-dongle/all
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan