Windows 11 geraak niet meer in bios.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Ik heb een oude laptop als hoofdcomputer, het betreft een Samsung NP 300 met een intel core i5 2450M en 8 GB RAM, zodat jullie weten welk toestel het is.

Ik wil namelijk in de bios komen, maar als ik opstart zie ik heel erg kort dat ik op F2 moet drukken om in de bios te komen en op F4 om in iets anders te komen.
So far, so good. Maar als ik dan heel erg snel op de F2 of zelfs de F4 knop drukt zie ik heel erg kort dat mijn moederbord het heeft gegrepen en zegt dan "wait", en boot gewoon Win 11 op. Maar ik wil in mijn bios komen. Dan heb je de functie om vanuit je Windows in je bios te komen, je drukt op herstarten terwijl je Shift knop ingedrukt houdt, dan kan je naar probleem oplossen gaan en daar zou dan normaal mijn bios moeten bij staan, maar dit staat daar helaas niet tussen. Hebben jullie enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Ik weet het nu niet meer.
 
@loomax , als jij deze intentie hebt, sorry daarvoor. Mijn probleem is nog niet opgelost geraakt. Dus blijft volgens de regels dit draadje open. Het komt misschien ook wel omdat ik als TS wel op alle berichten antwoord met wat ik gedaan heb en wat er al dan niet gelukt is. Ik ben ook medewerker, ik ga dit forum dus niet gaan misbruiken he. Het verlossende antwoord is tot op heden nog niet gekomen, dit is dus ook één van de redenen dat dit draadje blijft lopen. Ik had ook wel graag gehad dat ik bij post 3 of zo het verlossende antwoord had gekregen, maar dit is helaas niet het geval. Ik ben namelijk afgestudeerd als computer gebruiker, dus ik zou in principe geen vragen moeten stellen, omdat ik dit soort zaken eigenlijk in school heb gezien, maar dit probleem krijg ik helaas niet zelf opgelost. Is het raar dat ik dan hier raad kom vragen??? Ik dacht het niet. Het is evengoed mijn recht om hier een vraag te stellen als dat het die van u is he. Er zijn hier genoeg draadjes waar er een vraag wordt gesteld en dat er bijna geen antwoorden komen van TS. Heb jij dat dan liever??? Ik in ieder geval niet. Ik hoop dat u nu met HET antwoord komt, want dan kan het draadje op slot. Dan moet het niet nog pagina's gaan innemen.
 
Stel dat héél toevallig de F2 toets niet werkt, dan kun je blijven proberen dat je een ons weegt.
Hang er eens een extern USB toetsenbord aan waarvan je weet dat alle toetsen wel werken.
Dan heb je ook geen last van zo'n Fn toets die je soms moet gebruiken bij een toetsenbord van een laptop
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Er is hier de vraag gekomen om met een extern toetsenbord in mijn bios te komen. Wel dat is helaas ook niet gelukt. Heb dit dan uiteindelijk vandaag gedaan omdat dit hier als mogelijke oplossing werd aangeboden, heb vandaag op zolder een reserve toetsenbord gaan afhalen en eraan gekoppeld. Ik krijg iedere keer weer hetzelfde te zien, "please wait", dan een plat streepje dat er even komt en soms eens knippert en dan gaat hij gewoon over naar Windows.
 
Volgens mij worden aanslagen vanop een extern toetsenbord zelfs niet doorgestuurd naar je BIOS/moederbord, want op dat ogenblik zijn er nog géén toetsenbord drivers geladen.
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Volgens mij worden aanslagen vanop een extern toetsenbord zelfs niet doorgestuurd naar je BIOS/moederbord, want op dat ogenblik zijn er nog géén toetsenbord drivers geladen.
Ik kreeg toch wel hetzelfde op mijn scherm als ik deed met mijn toetsenbord van mijn laptop zelf. Dus denk ik wel dat mijn toetsenbord al geregistreerd word zo vroeg in de opstart.
 
Kun je hem openmaken en het BIOS batterij er een minuutje uithalen en daarna weer terug plaatsen ?
Dit is reeds gebeurt en langer als een minuutje ook, want ik had er geen liggen en ben tijdens dat het batterijtje uit mijn laptop was om een nieuw gereden naar de winkel. Dus ik denk dat hij wel een half uurtje geen batterijtje in zich had. Toen had ik een flikkerend scherm en starte niet door. Heb dan uiteindelijk met mijn CD rom een clean install moeten doen om hem weer aan de praat te krijgen.
 
Dan lijkt het er bijna op als niets werkt dat er iets met de BIOS chip aan de hand is en die vervang je niet zomaar even.
Kan zijn dat de NVRAM in het BIOS beschadigd is geraakt.
Soms wil een BIOS update wel eens lukken en het euvel verhelpen, maar het flashen is niet zonder risico.
Het zal niet het eerste BIOS zijn dat naar de eeuwige jachtvelden gaat.
 
Beste @cve : voor mij mag een draad desnoods 1000 berichten tellen, op zich geen probleem.
Alleen, je ziet wat er gebeurt: (eindeloze) herhalingen van dezelfde oplossingsvoorstellen (zie de laatste reacties). En geef toe, je had dit kunnen vermijden door ze op zijn minst van in het begin serieus te nemen (te testen, uit te proberen).
Ik vrees dat met deze 100ste reactie het besluit kan worden genomen dat je bios niet meer toegankelijk is. Leer er mee leven (niet pejoratief bedoeld); blijkbaar heb je er verder toch geen last van.
Echt nieuwe inzichten blijven hier natuurlijk welkom. Ik ben geen vragende partij voor een 'slotje' (mijn recht zelfs niet).
Succes verder!
 
Beste @loomax, inderdaad mijn computer werkt. Maar ik wens in mijn bios te kunnen voor enkele zaken. Uiteraard zijn dit zaken die niet echt heel erg belangrijk zijn, maar bv. Mijn touchpad wens ik uit te schakelen, ik deed dit in bios, maar ik kan daar nu niet meer in, dus kan ik deze nu niet uitschakelen. Ik kan ze tijdelijk uitschakelen via de FN knop en dan de desbetreffende toets indrukken, maar na afsluiten en terug opstarten werkt de touchpad terug. In bios kon ik die uitschakelen, en ik kan daar nu niet meer in, dus doe ik door toevallig over mijn touchpad te wrijven of er eens op te tikken doet hij dan ook iets.
 
Ik ga het hier nu sluiten, want zoals reeds eerder door leden aangegeven lijdt dit draadje naar niets meer. Ik heb al meer geprobeerd dat wat ik hier gelezen heb, zoek ook onze google vriend af naar oplossingen, heb al van alles gedaan, maar niets heeft blijkbaar geholpen. Je moet dan ook wel op een gegeven moment snappen dat het misschien wel eens niet meer mogelijk zal zijn om mijn probleem op te lossen. Mijn computer werkt nog en dat is nu het belangrijkste denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan