Ik zal één voorbeeldje geven van hoe je te ver kan denken.
Ik werkte op dat moment bij ABX Logistics, nu GLS, de pakjesdienst van de NMBS. een zending wordt steeds geëtiketteerd met een label met barcode voor sortering 's nachts op het sorteercentrum en uitlevering aan het juiste adres.
Om die labels te kunnen afdrukken boden we uiteraard een softwarepakketje aan aan de klanten-verzenders. en dat heeft support nodig. soms ter plaatse; meestal op afstand via telefoon.
Het programmaatje was in 16 bit geschreven en kon perfect draaien op 32 bit. maar het was de intrede van de 64 bit en dan gaat zo'n ding wel eens flippen. we konden geen succesvolle installatie garanderen op 64 bits-machines.
een medewerker van mijn team krijgt een oproep van een klant. die slaagt er niet in van het veld 'postcode' in te vullen voor zijn bestemmeling. we wisten al dat dat veld raar deed, dus geeft hij allerhande truuks om het te proberen (via TAB knop erin gaan staan etc...). ook aan onze kant keken we na of de postcode wel degelijk bestond in de database. soms gebeurde het dat we een straatnaam ofzo moesten bijprogrammeren.
niets lukte.
David (de medewerker) heeft alles doorlopen met de klant en zelfs de originele registerwaarden hersteld van het programma ( vrij gevaarlijk aan de telefoon met een onervaren pcgebruiker).
nog steeds geen resultaat.
tot hij een lumineuze inval krijgt en aan de dame vraagt of ze een lichtje ziet branden bij Num Lock. niet dus.
case closed na 50 minuten aan de telefoon.
het is een extreem voorbeeld maar het illustreert perfect dat je dingen kan over het hoofd zien, en dat zijn meestal de simpele.