EV of Elektrische Voertuigen in 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
In 2021, was de Tesla Model 3 de bestverkochte EV in Europa.

Voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden zullen tegen 2035 niet meer mogen verkocht worden in de VS, het VK zal dit tegen 2030 doen en een bredere coalitie van landen heeft 2040 vastgesteld als een wereldwijde datum voor het beëindigen van voertuigen op fossiele brandstof.

De Tesla Model Y, een middensegment of Crossover SUV, waarvan de productie in Berlijn zopas is begonnen, heeft de meeste kans om in 2022 het bestverkochte voertuig in Europa te worden.

Maar de grootste verrassing, vooral voor de VS in 2022, is waarschijnlijk dat de z.g. ‘trucks’, waarbij de Chevy Silverado EV, Ford F-150 Lightning, Tesla Cybertruck en Rivian R1T de EV-markt daar zullen domineren.

Consumenten moeten er ook rekening mee houden dat een door benzine of diesel aangedreven voertuig die vandaag wordt gekocht, de inruilwaarde in de komende jaren sterk zal dalen, aangezien de vraag keldert doordat mensen overstappen van oude verbrandingsmotor-technologie naar EV's
 
Laatst bewerkt:
Mercedes zou een prototype e(lectrisch)-voertuig (auto) hebben met een autonomie (actieradius) van 1000 (duizend!) km.
Het gaat snel!
 
Juist. Wat drie jaar geleden nog een rariteit was, is nu plots overal. Iedere dag advertenties op TV en artikels in de krant over EV's. En toch is er slechts drie procent ervan op de weg, behalve in Noorwegen waar het véél, véél meer is. Bij nieuwe aankopen zelfs 75%! Het komt hier ook wel, eens dat het probleem van de laadpalen opgelost is. Momenteel is de voornaamste reden om een Tesla aan te schaffen, het feit dat ze een eigen infrastructuur van snelladers hebben. Ik ben onlangs op één dag naar Oostenrijk geweest. Al bij het instellen van de GPS kreeg ik al de plaatsen waar er opgeladen kan worden op het scherm en werd er onderweg naartoe geleid. Zelfs de snelheid waarmee ik kon/mocht rijden werd opgegeven om probleemloos op de bestemming te komen.
 
Nu rijden al twee miljoen Tesla's op onze planeet. Zijn dat dan allemaal miskopen? Ik beleef er in ieder geval enorm veel plezier aan. De auto is nu bijna zes jaar oud, heeft 76.000 km op de teller. Is nog nooit voor onderhoud naar Tesla gemoeten en toch bleef de waarborg gelden. Enige kost: € 25 voor nazicht vooraleer vorig jaar op reis naar Oostenrijk te vertrekken. Gratis stroom 'tanken' aan de Tesla Superchargers. De wagen is nog steeds up-to-date, dankzij regelmatig over-the-air updates. Hardware aanpassing van Type2 naar CCS-plug (nieuwe standaard) werd aan huis gedaan door een mobile Tesla-'ranger'. Welk ander merk doet zoiets aan een zes jaar oude wagen? Zo kan ik nog wat blijven doorgaan... @aardbei: hieronder mijn karretje (foto gisteren genomen) - gratis krijgen en er niet willen mee rijden?

Resized-MY-TESLA-1037X583.jpg
 
Laatst bewerkt:
Elektrische auto's zijn veel te duur voor de gewone werkende man/vrouw ,laden is ook niet ongevaarlijk ,zelf zou ik in mijn garage NOOIT opladen en dan de levensduur van de batterij ..ik lees toch recent ...De elektrische auto's van Tesla zijn niet bepaald goedkoop en hetzelfde geldt voor de accu's. Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten.
En momenteel de laadpalen ,

ik woon in Wenduine ( aan zee ) volgens ik weet zijn hier 3 laadpalen ,heel veel appartementen zijn van tweede verblijvers ...waar gaan die laden ?? en zelf weet ik in de ruime omgeving geen Tesla superchargers staan ...waar je gratis zou kunnen laden , dacht dat het voor model 3 ook niet gratis is.

Denk dat de tijd er nu nog niet is om Elektrisch te gaan rijden ...de prijs van de auto ,prijs van een batterij en de laadpalen.
 
Nuance ...

  • Prijs : valt mee, als je beetje rekent met de volgende factoren - autobelasting / nagenoeg géén onderhoud / prijs brandstof. Het is wel aan te raden thuis te kunnen laden, want als je altijd aan een publieke laadpaal zou laden is prijsvoordeel foetsie...

  • Prijs batterij : garantie over 10 jaar tot 80 % van de capaciteit in mijn geval !

  • laadpalen : het STRUIKELBLOK bij uitstek, typische Belgische situatie... en men wordt maar niet wakker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
@francois51: je moet wel rekening houden met de gebruiks-/bezitskosten (Cost Of Ownership), die superlaag zijn, te berekenen over de levensduur van de wagen.
Toch nog te duur? Onbegrijpelijk waarom je in je eigen garage niet durft opladen. Dat doe ik constant. Er wordt enorm veel fake News verspreid door EV-haters. Over enkele weken wordt de Tesla Model2 (of een andere naam) bekend gemaakt: € 25.000 en geen concessie voor actieradius. Te kopen vanaf 2023. Dàt en het Model Y die in Berlijn wordt gemaakt, zal volgend jaar - en de tijd daarna voor Tesla en de EV's in het algemeen geen windeieren leggen..!

Tesla-Model-2-hatchback-2023-1.jpg
 
ben geen EV hater hoor , ik zou ook graag elektrisch rijden ...maar voor mij nog te duur en opladen kan ik op mijn oprit ,ook geen probleem ...binnen zou ik nooit opladen .Trouwens vandaag lees ik nog een bericht dat de brandweer zich zorgen maakt over het opladen in garages in appartement gebouwen ,kwestie van veiligheid en brandgevaar .mijn buurman is bij de brandweer en de overbuur was ook bij de brandweer in het Brusselse dan ,kwam regelmatig als woordvoerder op TV. Die gasten zeggen het ook ,opladen best buiten ...de batterijen zijn bij brand moeilijk te blussen ,niet de éérste keer dat blussen niet lukt en dat men de auto in een container met water moet steken .
 
De geschiedenis blijf zich herhalen. Dat was met auto's op LPG ook zo. Met iedere nieuwe techniek is er wat paniek. Dat gaat ook voorbijgaan. Benzineauto's schieten ook in brand.
 
wat je schrijft is correct WaWa , benzinne auto's kunnen ook vuur vatten ...heb ik meegemaakt ,ik woonde destijds in een appartement 4é verd . en de wagen van de benedenbuur ( GLV ) een opel stond op de parking ...met nog andere auto's .Ik hoorde een knal , keek naar beneden en zag de auto branden , belde de brandweer en die waren snel aanwezig ( afstand was ook maar 1km ) ..maar O.K. ....ze wisten niet of er nog iemand inzat , dus ruiten ingeslagen en de auto snel geblust ...maar snel blussen of niet kunnen blussen kan een probeem met elektrische wagens zijn.
 
WaWa gratis laden met uw Tesla, is dit nu nog van toepassing bij aankoop van een Tesla? Zie er regelmatig eentje hangen bij ons aan de Lidl, daar kun je tijdens het shoppen gratis tanken, tanken aan een snellader als je er al eentje vind , is duur, duurder dan als ik met mijn diesel rijd, en dan het rijbereik, in theorie net zo misleidend als het rijbereik van een benzinewagen, alles in optimale omstandigheden welke in de praktijk zelden voorkomen, lees toch regelmatig dat het rijbereik van de EV in praktijk veel lager is dan opgegeven.
tesla model 3, 614 km rijbereik, met 82 kwh batterij is gemiddeld 13.3 kwh/100 km, geloof ik dus niks van, reken op autostrade maar zeker 20 kwh/100km.
In 3.3 seconden aan 100 en sportief rijden, zou het graag eens zien, rij regelmatig op autostrade waar ik soms wel Tesla´s tegenkom en voorbij ga, de meesten rijden mooi zelfs beneden de 120km/h.
Heb namelijk ook een kleine EV en heb een verbruik van 17.7kwh/100 km, momenteel bij een buitentemperatuur rond het vriespunt en de verwarming op 22 graden op autostrade met cruiscontrole op 125km/h blijf ik niet beneden de 20 kwh/100 km, lees hetzelfde van Teslarijders, laatst artikel gelezen rijbereik 350 km in plaats van de 580 km.
Is prettig rijden, goeie acceleratie maar is niet allemaal positief hé.
Dat je je reis moet plannen in functie waar laadpalen staan, moeten dan nog vrij zijn, er gaat nog veel moeten veranderen hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan