Een invasie van elektrische auto's? (derde deel)

WaWa

Medewerker
Forumleiding
De zogenaamde 'digitalisering' van voertuigen is al jaren een belangrijk marketingonderwerp in de traditionele auto-industrie, maar de basisvereisten voor het ontwikkelen van een voertuigbesturingssysteem zijn nog steeds niet beschikbaar. Bedrijven moeten evolueren van een hardware- naar een softwareorganisatie, want de meerwaarde ligt tegenwoordig in de software van het voertuig en niet meer in de hardware zoals vroeger het geval was.

Vanaf nu is de plaats waar winst wordt gemaakt en echt geld wordt gemaakt, de software. Om deze reden zou de software-afdeling de macht en invloed moeten hebben die nodig is om de winst te maximaliseren, maar zij hebben die macht niet en het huidige machtsevenwicht laat zien dat dit zelfs niet is gepland voor de toekomst.

Om te illustreren hoe ernstig de problemen zijn, zal ik proberen je uit te leggen hoe ze denken:

BMW, Daimler en de hele VW-groep zoeken in 2020 naar een oplossing om besturings-software voor hun toekomstige elektrische auto's te ontwikkelen, maar hebben nog steeds geen antwoord. Het ontwikkelen van software was voorheen een uitbestedingstaak voor subsystemen in de auto-industrie, maar nooit een strategische onderneming. Het moest functioneren als onderdeel van een onderdeel, maar niet als differentiatiecriterium dat de waarde van het totale voertuig voor alle systemen definieert.

Verantwoordelijkheid voor het transmissie- of motor-injectiesysteem bv. kreeg de hoogste erkenning, maar software werd als minder belangrijk beschouwd en daarom uitbesteed. Gelooft iemand echt dat er binnen Tesla, het meest verticale integratiebedrijf in de branche, ooit een discussie is geweest over het uitbesteden van de software aan een IT-leverancier?

Is het een wonder dat er tegenwoordig geen goede software-ingenieurs zijn bij de grote Duitse autofabrikanten? Is het een wonder dat de software-afdeling een nogal machteloos onderdeel is van de organisatie, zonder invloed die momenteel alle druk krijgt

Zelfs als je probeert de slimste koppen vandaag de dag in huis te krijgen, is het moeilijk om de pracht en reputatie van het werken bij Tesla Giga Berlin tegen te gaan. De gewilde slimme, slimme en innovatieve software-ingenieurs zouden zich liever een paar jaar bij Tesla begeven voordat ze een goede positie zouden gaan innemen bij een gevestigd Duits autobedrijf. Het is echter waarschijnlijker dat een schok zal veroorzaken en dat hun bewaartijd vrij kort zal zijn.

Claim: Lange afstanden zijn niet nodig voor het dagelijks leven

Een derde en vaak herhaald argument is dat de typische toepassing van het elektrische voertuig de korte afstand is en daarom niet lang hoeft te zijn. Dat zei BMW over de i3, VW over de e-Golf en zelfs Porsche over de Taycan en vele anderen. Het is eigenlijk een punt dat niet alleen aan de orde komt bij automanagers, maar ook constant wordt herhaald door media en politici, maar is dat ook zo?

WW
 
Bovenaan Onderaan