Hardware Epson Perfection 2580 Photo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een 20 tal jaren geleden een dia en negatiefscanner Epson Perfection 2580 Photo gekocht. Stuurpogramma en software (Epson Panel) werkten perfect onder Windows 7/8 en ik heb destijds vele negatieven ingescand tot grote tevredenheid. Nu ik op, pensioen ben heb ik die terug uit de kast gehaald om nog wat verder te scannen maar onder Windows 10/11 werkt het helemaal niet meer. Vlug even een nieuwe driver en update binnenhalen van de Epson site maar hetgeen daar op staat trekt op niks en werkt ook niet.
Epson gecontacteerd, mail gestuurd met screenshots, maar die antwoorden gewoon niet meer. Denk dus dat ze zelf geen oplossing hebben. Iemand die mij kan helpen met dit probleem.
Bij installatie de originele software vraagt krijg ik een melding dat ik mijn Windows moet bijwerken maar die is bijgewerkt en als ik die melding negeer gaat de installatie wel verder maar vraagt
ie daarna naar een gepaste TWAIN driver. Geen idee hoe ik daar aan kan geraken. Iemand een mogelijke oplossing ??
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2023-12-04 152510.png
    Schermafbeelding 2023-12-04 152510.png
    69.3 KB · Weergaven: 32
  • Schermafbeelding 2023-12-04 152749.png
    Schermafbeelding 2023-12-04 152749.png
    286.2 KB · Weergaven: 30
  • Schermafbeelding 2023-12-04 153035.png
    Schermafbeelding 2023-12-04 153035.png
    308 KB · Weergaven: 31
  • Schermafbeelding 2023-12-04 153413.png
    Schermafbeelding 2023-12-04 153413.png
    253.4 KB · Weergaven: 33
1702210987391.png


Wat Windows 10 betreft, val je al uit de boot. Aangezien hij in je device manager al een probleem aangeeft... lijkt het erop dat er geen out of the box oplossing beschikbaar is.
Voor zulke situaties is het gangbaar een ouder toestel (Windows 7 oa) in leven te houden om dit probleem op te lossen.

Er is volgens mij wel een andere mogelijke oplossing, Virtual Machine.
Dit maakt de situatie wel veel complexer, maar zou technisch wel mogelijk moeten zijn.
Je kan in een VM een USB poort van je host doorschakelen waarop die scanner verbonden is.

Maar, zulke oplossing hangt af van je technische bagage...
 
Probeer anders VueScan eens, Epson Perfection 2580 wordt ondersteund, je kan het gratis testen.
De prijs echter... was vroeger veel goedkoper maar sinds vooral softwareleveranciers "verhuren" ontdekt hebben als melkkoe...
Maar nog steeds goedkoper dan een nieuwe scanner met die mogelijkheden en kwaliteit kopen denk.

Probeer het misschien eens om te zien of alles (Dia's, IR, kreuken verwijderen etc...) er volledig mee werkt en het voldoende is voor jouw gebruik?
Hierover graag wat info terug?
VueScan
 
Laatst bewerkt:
@ Deus : Bedankt voor de info. Heb het gisteren gedownload en geprobeerd en werkt idd perfect. En kost wel een beetje meer, maar zoals je zelf zegt zou een nieuwe kwaliteitsscanner kopen veel duurder zijn. Ik wacht nog even op de reactie van Epson zelf en anders zal ik VueScan zeker kopen.
 
Probeer anders VueScan eens, Epson Perfection 2580 wordt ondersteund, je kan het gratis testen.
De prijs echter... was vroeger veel goedkoper maar sinds vooral softwareleveranciers "verhuren" ontdekt hebben als melkkoe...
Maar nog steeds goedkoper dan een nieuwe scanner met die mogelijkheden en kwaliteit kopen denk.

Probeer het misschien eens om te zien of alles (Dia's, IR, kreuken verwijderen etc...) er volledig mee werkt en het voldoende is voor jouw gebruik?
Hierover graag wat info terug?
VueScan
Bedankt voor de info. Heb het gisteren gedownload en geprobeerd en werkt idd perfect. En kost wel een beetje meer, maar zoals je zelf zegt zou een nieuwe kwaliteitsscanner kopen veel duurder zijn. Ik wacht nog even op de reactie van Epson zelf en anders zal ik VueScan zeker kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deus
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan