Audio Streaming Download knop op Spotify zonder Premium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter PhilipV
  • Startdatum Startdatum
  • Uitgelicht

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Stel je bent een Spotify-gebruiker maar eerder sporadisch... Nu en dan zou je wil eens iets willen downloaden om lokaal in je verzameling te stoppen. Dat kan met een Premium-abonnement maar dat vind je nu nét iets te prijzig voor die sporadische download.

In een topic op het forum kon je al instructies vinden hoe je met behulp van een zogenaamde 'downloader', dus met een extern programma, toch die download kon voor mekaar krijgen ... Interesse ? Kijk dan maar eens naar : https://www.pctuts.be/threads/spotify.246400/
Let op ! Wel tot het einde lezen, want aanvankelijk zaten de deelnemers aan de zoektocht naar een vlot werkende oplossing op een dood (lees : verouderd) spoor.

Maar sommigen vinden dat opstarten van een ander programma, copiëren van die link en zo toch nog te bewerkelijk.
Als dat nu eens gewoon kon - met een downloadknop ! - vanuit de Spotify toepassing ?

Nu - verrassing - het kan ! En we leggen het hier stap voor stap uit.
  1. Je hebt uiteraard een account nodig op spotify, die mag dus een gratis account zijn en je moet gebruik maken van de webplayer. Met de app, die je gratis wordt aangeboden en die overigens perfect is voor alle verdere gebruik, werkt deze kunstgreep niet.

  2. Om de knop op onze Spotify pagina te krijgen gaan we gebruik maken van een zogenaamd 'userscript'. Dat script zal download-knoppen toevoegen aan de vertrouwde layout van de Spotify webplayer. Zodoende kan je vanuit de speler gewoon elk album, elke playlist of elk apart nummer naar je PC halen.

  3. Ben je niet vertrouwd met deze userscripts dan vind je hier alle uitleg : https://greasyfork.org/nl

    Gebruikersscripts stellen je in staat om websites naar eigen hand te zetten. Na het installeren verrijken ze websites met aanvullende mogelijkheden, ze zijn vaak geschreven en geplaatst door gebruikers. Ze kunnen gratis worden geïnstalleerd en zijn eenvoudig in het gebruik.
    Om gebruikersscripts te kunnen gebruiken heb je de gebruikersscriptbeheerder 'Tampermonkey' nodig, aangeboden als een browser-extensie.

    Voor Google Chrome vind je die in de bekende Chrome Web Store. Voor andere browsers moet die ook te vinden zijn.
    Installeer die vanuit de Store. De standaardinstellingen zijn prima, zet de extensie ev. zichtbaar in je browser header :

    1722626008316.png
    Maar strikt noodzakelijk is dat niet ... de extensie is werkzaam op de achtergrond.
    Via het dashboard zal je later zien welke scripts allemaal geladen werden en onder utilities vind je enkel een funktie om het systeem te laten checken of er geen update is van de scripts. Dat laatste werkt uiteraard enkel met gepubliceerde scripts die je hebt opgehaald - niet met degene die je zelf schrijft !

    Maar de extensie is nu dus nog leeg : komt er nu op aan een script op te laden voor downloaden van Spotify, daar was het ons om te doen.

  4. Het bedoelde script vind je hier : https://greasyfork.org/en/scripts/4...r-download-spotify-songs-playlists-and-albums

    1722626569287.png


    Hier zie je een knop 'Reinstall ...', bij een eerste installatie zal dit 'Install...' zijn. Druk deze knop en er komt een tweede scherm te voorschijn.

    1722626652696.png


    waarop je nogmaals 'Install' resp. 'Reinstall' dient te klikken.

  5. Je bent eigenlijk al klaar ... als je nu Spotify Web Player opstart krijg je iets soorgelijks als hieronder te zien :

    1722626812270.png


    En nu snap je het verder wel - de knop bovenaan zorgt voor het downloaden van het ganse album, waarna je alle nummers afzonderlijk kan downloaden na je keuze te hebben gemaakt. De aparte knopjes links halen enkel het gevraagde nummer op.

  6. Er valt nog wel een en ander te ontdekken maar dat laat ik aan jullie over : indien niet duidelijk - vraag maar.

    BELANGRIJK : bij Google Chrome moet je in het instellingenscherm van de Extensies de schakelaar bovenaan rechts 'Developer Mode' activeren, om scripts te doen werken ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Wat ik niet begrijp: ik had jarenlang een gratis Spotify en luisterde via de webplayer. De reclames zijn echter dermate agressief dat ik al redelijk snel de EZ-blocker gebruikte. Die verving reclames door stilte, erg grappig. Spotify kwam er snel achter en ging over tot het blokkeren van accounts. Ik heb mijn account toen beëindigd.

Kan dit dan nu allemaal wel? (Met een gratis account).
 
yep ! door dit tool van derden, dat vanzelfsprekend niet van Spotify zelf komt hé ...
en dat gebruik maakt van een web-technologie die algemeen is, maar weinig bekend.

Er valt niet uit te sluiten dat Spotify ook hier een oplossing/blokkering voor vindt, maar voorlopig is dat niet zo.
 
Oké, misschien probeer ik het allemaal nog wel eens opnieuw. Overigens heb ik absoluut geen tekort aan muziek.

Voor mij gaat er niets boven internetradio: extreem veelzijdig, ultra gemakkelijk en gratis in het gebruik. Het enige probleem is dat streaming url's nog wel eens wijzigen en dat is dan vaak weer moeilijk zoeken. En die rare Britten die als enigen in de hele wereld moeilijk doen over "buitenlandse" luisteraars.

Ik zou Spotify alleen waarderen als je kunt luisteren zonder agressieve reclame die luider wordt uitgebraakt dan de muziek zelf. En dan moet je je dus aansluiten bij de Premium gebruikers, wat ik zeker niet ga doen.
 
Herken ik, ik luister ook niet meer naar Spotify met streaming ... maar zoek dus wel muziek die ik ergens hoorde op en zet die mijn eigen playlists die ik daar bijhoud. Altijd zonder reclame.

En met dit tool kan ik die nu ook - als ik dat wens - gewoon lokaal ophalen en opslaan.
 
Terug
Bovenaan