Windows 11 Actief window verspringt naar ander window als de muis naar een ander window gaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Sinds enkele weken heb ik het probleem dat als de muis op een ander window komt dat dat actief wordt zonder dat een muisklik er aan te pas komt. Dit gebeurt niet als ik op een stukje bureaublad kom.
helpmij.jpg
De muisaanwijzer heb ik rood omcirkeld zodat duidelijker te zien is waar deze zich bevindt.
Bij het eerste/bovenste screenshot staat hij op het bureaublad. Daarna bewoog ik de muis van links boven naar rechts beneden. Dan wordt afhankelijk van waar de cursor zich bevindt automatisch een ander scherm "actief".

Als ik via de taakbalk een window oproep moet ik met de muis zeer snel naar dat window toe gaan en erop klikken om te voorkomen dat het weer weggaat. Dit moet ik soms een paar keer herhalen om daadwerkelijk in dat window te komen.
Ik weet niet hoe ik het anders/duidelijker moet verwoorden.
Met Alt-Tab kom ik er ook, maar dat is niet de meest handige manier.

Op internet heb ik ook al gezocht, maar heb niets gevonden. Misschien omdat ik het niet correct omschreven heb.
De grafische driver heb ik ook al eens gewist en opnieuw geïnstalleerd. Heeft geen resultaat gehad.

Ik hoop dat er iemand is die een oplossing weet. Anders wordt het opnieuw installeren. Ik moet er niet aan denken.:( Kost gewoon veel tijd. Ik was te laat met een back-up te maken na een nieuwe installatie.

Rob
 
Oplossing
Het lijkt erop dat jij hebt ingesteld dat er gebruik wordt gemaakt van een van de toegankelijkheidsopties.
Doe het volgende eens:
Open het Configuratiescherm > Kies (rechtsboven) bij Weergeven op: Grote pictogrammen > Toegankelijkheidscentrum > De muis eenvoudiger in het gebruik maken > vinkje weghalen voor 'Een venster activeren door dit met de muis aan te wijzen'.
Klik daarna eerst op Toepassen en dan op OK.

6547bbefef357-2023-11-05_16_53_18-Configuratiescherm_Alle_Configuratiescherm-onderdelen_Toegankelijkheidscentrum_D.png


Misschien is het daarna nog nodig om de computer opnieuw op te starten. Doe dat via klikken op Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten.
Al eens in de settings van je muis driver gekeken ? Gewoon standaard windows ? of een merkgebonden ?
Wat als je pijltjes gebruikt om de cursor te verplaatsen ?
Laptop ? zo ja, wat als je touchpad gebruikt ?
 
Het lijkt erop dat jij hebt ingesteld dat er gebruik wordt gemaakt van een van de toegankelijkheidsopties.
Doe het volgende eens:
Open het Configuratiescherm > Kies (rechtsboven) bij Weergeven op: Grote pictogrammen > Toegankelijkheidscentrum > De muis eenvoudiger in het gebruik maken > vinkje weghalen voor 'Een venster activeren door dit met de muis aan te wijzen'.
Klik daarna eerst op Toepassen en dan op OK.

6547bbefef357-2023-11-05_16_53_18-Configuratiescherm_Alle_Configuratiescherm-onderdelen_Toegankelijkheidscentrum_D.png


Misschien is het daarna nog nodig om de computer opnieuw op te starten. Doe dat via klikken op Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten.
 
Oplossing
Toen ik het las dacht ik, JA!! dat moet het zijn.
Opnieuw opgestart, maar nee, werkte niet.

Nog eens gedaan en toen zag ik punt 3. OK. Dat staat bij mij door de resolutie veel verder beneden aan. Toen was het opgelost.
Dus mijn dank is verpletterend......

Alleen, ik ben bij mijn weten nog nooit op dit scherm geweest. Hoe dat vinkje dan gezet is is een raadsel voor mij. Is verder niet interessant. Hij doet het weer als vanouds.
Nu even snel een back-up maken!

Dus nogmaals, bedankt.

Mvg

Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan