Dan kan je die ISO toch enkel gebruiken op je eigen toestel. Dus als we een installatie willen doen op een nieuwe computer, dan kan dit niet. Of wel?
Gans de geschiedenis van de gratis Upgrade als je MCT gebruikt.
Met Media creation tool (MCT) kan je een gratis upgrade ISO bestand aanmaken op dvd schijfje of usb stick waarmee je een bestaande geactiveerde windows installatie (w7 of w8,w8.1) kan upgraden naar w10 . Dit iso schijfje of usb stick kan men ook een upgrade uitvoeren op andere computers of laptops, wel dient rekening gehouden met de w7 of w 8(1) versie s die geinstalleerd staan . Een w7 home kan men niet upgraden naar w10 pro , enkel maar naar w10 home enz.....
Nu waren er velen die een upgrade wilden uitvoeren waar w7 of w8 reeds voorgeïnstalleerd was , dat een clean install of schone installatie upgrade , een installatie uitvoeren was op een lege of geformateerde harde schijf . Met het upgrade schijfje of USB stick kan men de PC of laptop booten of W10 herstellen , maar geen installatie uitvoeren . Wie eerst geen systeemkopie of image gemaakt had wan zijn vorige windows zat daar dan . Toen is microsoft met het idee gekomen om met MCT een ISO bestand te maken , waarmee de pc/laptop een upghrade kon uitgevoerd worden op een volledig lege schijf . Bij de installatie werd gevraagd naar de licentiecode van W7 of W8(1) die voorgeïnstalleerd was , anders was het niet mogelijk om de activatie uit te voeren .
Ik heb me daar altijd vragen bij gesteld . Een licentiecode die hoort bij een windows versie , hoe je daarmee een activatie kan uitvoeren bij een andere windows versie . Toen ik een upgrade heb uitgevoerd van W7 naar W10 waren de 25 tekens van de licentie gewijzigd . Toen ik terug een downgrade gedaan heb stond weer de licentiecode te lezen van mijn W7 .