Linux / Unix Wie kent Zorin OD van Linux?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie is er bekend met OS Zorin, een Linux OS. Wie heeft er ervaring met Dit OS?
Ik hoor het nog graag,
Vriendelijke groet,
Cor Jansen
Weert
 
met Ventoy kan je die in ' persistence ' modus zetten en opstarten van je stick.


een install is dus niet echt nodig .....
 
Hallo, Zorin-gebruikers,
Ben reeds ongeveer 1 jaar gebruiker van het Zorin-OS, nu recent versie 16.2 Core 64 bit.
Ongelooflijk tevreden van. Voor ex-Windows gebruikers zeer aan te raden.
Inderdaad, het is hier en daar wat aanpassen, maar ik ga even mijn verloop van Windows 10-Pro
beschrijven naar Zorin.

Vooreerst had ik in W10 het probleem van een flikkerend scherm. En daar ik niet op een legale manier
kon upgraden naar W11 (Alles is OK, behalve de processor is geen octacore maar een quadcore), heb ik dan maar
besloten om naar Linux over te stappen. Vroeger nog gewerkt met Linux-Suse Enterprise. Even zoeken & informeren
en ik kwam bij Zorin. Even downloaden & proberen...

Eerst heb ik Suse-Leap 15.3 (ondertussen geüpdated naar 15.4) geïnstalleerd, omdat deze distributie een heel goede
YAST heeft, programmaatje waarmee je heel die distributie kan instellen, incl. de bootmanager GRUB2.
Na deze installatie heb ik er, dan op nog een andere partitie van mijn SSD, Zorin opgezet.
Als ik nu mijn laptop opstart, start de bootmanager op vanuit de BIOS, en hier kan ik kiezen welk OS ik wil booten
(Suse, Zorin, of W10). Dit systeem werkt perfect !

Verder werk ik met Firefox webversie Browser 106.05, waar alles wat ik ooit gebruikt heb op elk van die OS te gebruiken is.
In Zorin kan ik zelfs specifieke Windows-programma's (bvb Fast Stone Viewer) openen via WINE (meegeleverd met Zorin).
W10 gebruik ik enkel nog om mijn Epson Photoscanner te gebruiken, daar voor dit toestel er geen Linux-drivers voor bestaan.
Ook om de laatste updates mee te nemen (heb nu versie 22H2).

Waarom Suse ? Omdat ook Suse, evenals Zorin alles kan "lezen & schrijven" dat onder NTFS werd bewaard !

Eén groot voordeel op mijn laptop is dat ik sedert jaren werk met gepartitioneerde schijven (zowel HD's als SSD's).
De structuur die ik aanhoud is: OS, Programma's en Oplaggegevens elk op een afzonderlijke partitie;
deze moeten niet groter zijn dan strikt noodzakelijk, rekenig houdend met de toevoegingen (dll in Windows) bij installatie van programma's.

Tot hier mijn positieve ervaring met ZORIN.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan