Los van het feit of ontvangstbevestiging zou moeten werken, is dat toch een onzinnig iets.
"Ontvangsbevestiging" is namelijk enkel en alleen een mogelijke bevestiging, verstuurd door de mailserver van het adres waarnaar je stuurde dat de mail bij hen, dus op de server, is aangekomen. Die kreeg je luttele seconden na het versturen.
Misschien dat dit in vroeger tijden zin had, maar hedentendage is dat zinloos als je met een 'bekende' mailaccount stuurt. De mails van die aanvaarde stuurders wordt door de ontvangende mailservers ALTIJD aanvaard, vooraleer ze door de spam-testing gaan.
De mailproviders weten dat ook en hebben massaal dit soort nutteloze terugkoppelingen afgeschaft/afgeblokt.
Ze sturen nog wel een signaal terug naar de versturende maildomeinen, en dat na de spam-testing, maar daar gebeurt niets mee behalve voor domeinbeheerders, die zien in hun beheerspanel die bevestigingen of afwijzigingen met uitleg verschijnen (vb. CPanel = Track Delivery).
Wat wél zin heeft, is de keuze er vlak onder nl. "Leesbevestiging".
Dat is een mailbericht dat wordt teruggestuurd naar de afzender als die erom heeft gevraagd (globale setting of mail per mail).
Afhankelijk van de setting van de ontvanger weliswaar, want elke ontvanger kan zelf beslissen of hij dit soort leesbevestigingen wenst te sturen of niet. Ook dat kan weer globaal ingesteld in de meeste mailsoftware of op mail per mail basis.
Het kan dus helpen maar is geen echt, sluitende oplossing. Je mag zeker niet besluiten - als je die bevestiging niet krijgt - dat je mail ook niet is gelezen. Je kan enkel de afleiding maken - als je bevestiging krijgt - dat de bestemmeling het ook heeft geopend... Gelezen is nog een andere zaak en begrepen ? ja ... juist !
Alle andere waarvoor je niets krijgt, weet je dus ook niets ...