E-mail Thunderbird vreet schijfcapaciteit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al van in de prille jaren ben ik gebruiker van Thunderbird. Het is fantastisch, betrouwbaar, zonder complicaties en gratis. In de loop van de vele jaren zijn email adressen toegevoegd en verwijderd. Alleen de gebruikte ruimte op mijn harde schijf groeit maar steeds aan en loopt nu over de 3 Gb, ondanks dat ik mijn mappen goed onderhoud. Blijkbaar verwijdert Thunderbird niet echt wat de gebruiker wil verwijderen.
Bestaat er een mogelijkheid om hier in te grijpen zonder een compleet nieuwe installatie te moeten doen ?
 
Al eens een upgrade gedaan ?
Welke versie gebruik je ?
 
Dit is gewoon standaard-gedrag van Thunderbird en er is een 'compacting' en 'cleaning' routine die periodiek moet uitgevoerd worden voorzien ...


Indien het Engels een probleem zou zijn graag een seintje en ik vertaal het wel even voor je, @RenaatG
 
Ga hier eens heen via Start en Uitvoeren: %userprofile%\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles
Daar staan dan 1 of meerdere mappen.
Eén van deze mappen kan uit een aantal cijfers en/of letters bestaan en eindigt op default-release
Ga daar naar toe en dan de map Mail

Als het goed is moet daar de mail van alle accounts die je hebt of ooit gehad hebt staan. Kijk hier dus of daar iets weg kan van oude email profielen.
Maak wel eerst voor de zekerheid een backup van iets wat je van plan bent weg te gooien en check thunderbird als je iets verwijderd hebt.
 
Hallo Philip V,
Ik heb met veel aandacht de vertaling gelezen, en toegepast. Waarschijnlijk is dit al een groot deel van de oplossing, want het volume is merkelijk verkleind op de HD.
Toch zit er ook nog andere rommel tussen de 31 directories en 15 bestanden in de map 'profiles'. Deze zouden kunnen ontstaan zijn door een kopie te maken van een oudere installatie, zonder eerst te comprimeren, en dan op een nieuwere installatie over te zetten. Is er een manier om die op te kuisen ?
Alvast hartelijk dank voor de vertaling die gouden raad bevat.
Nog dankbare groeten,
 
Ja, dat is wat collega @Skippy je uitlegde in zijn post #7

Hints :
  1. Kijk naar de datastamps van de bestanden : een bestand met een datum van wijziging van enkele jaren geleden heeft veel kans niet meer in gebruik te zijn in je Thunderbird installatie.

  2. Verander de namen van enkel die bestanden waarvan je denkt dat ze oud en niet meer relevant zijn door er een "_" voor te zetten. Start je Thunderbird en werk er enkele dagen zo mee.

  3. Geen problemen ? niets dat je mist ? Verwijder dan die bestanden maar - wil je helemaal zeker zijn, zet ze dan op een stickje, maar haal ze van je schijf af.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan